Lomaksi lappu luukulle – sesonkivaihtelut vaativat yritykseltä joustokykyä

Kesälomakausi näkyy kuntoutusalan yrittäjän tuloissa. Yhteistyö henkilöstön kanssa sekä luottolimiitti ovat Reha Group Finlandin Miika Aulion avaimet sesonkivaihteluista selviämiseen.

– Nykytyöelämässä kaivataan joustoa. Meillä tarvittava jousto on tullut pakottamatta, toimitusjohtaja ja yrittäjä Miika Aulio aloittaa.

Aulion kuntoutuspalveluita tuottava Reha Group Finland Oy -konserni koostuu neljästä erillisestä yrityksestä.

Heseva-kuntoutus on erikoistunut neurologiseen aikuiskuntoutukseen, Resiinafysio lasten ja nuorten fysio- ja toimintaterapiaan ja Fysioterapia-konsultit FTK tuki- ja liikuntaelinongelmiin. Apuvälinetekniikka Rehatech tekee yksilöllisiä apuvälineitä, kuten proteeseja.

Syy joustontarpeeseen löytyy suomalaisten loma-ajoista, jotka hiljentävät fysioterapiapalveluiden vastaanotot ja Hesevan kuntoutusaltaat.

Vuoden aikana erottuu kaksi hiljaisempaa kautta. Joulutauko kestää joulukuun puolivälistä tammikuun puoleenväliin. Kesälomakausi alkaa juhannusviikolta ja kestää elokuun puoleenväliin asti.

Säiden merkitys on kalenteria vähäisempi, tosin niilläkin on vaikutuksensa.

– Jos kesäkuu on kovin lämmin, asiakasmäärä jää hieman alhaisemmaksi. Samoin hyvät kelit elokuussa saattavat siirtää kauden aloitusta syksyllä, Aulio selittää.

Myös tärkeimpien asiakkaiden ja yhteistyökumppanien, kuten sairaaloiden ja pääkaupunkiseudun kaupunkien loma-ajat vaikuttavat bisnekseen.

Jousto syntyy lomilla ja työaikaliukumilla

Reha Group Finland työllistää 45 henkeä: fysio-, toiminta- ja jalkaterapeutteja, apuvälineteknikoita, yhden proteesimestarin sekä muutaman hallintoihmisen.

Jotkut kuntoutusalan yritykset karsivat henkilöstökuluja pitämällä työntekijänsä itsenäisinä ammatinharjoittajina. Silloin henkilöstölle tarjotaan töitä sesongin mukaan.

Reha Groupin henkilökunta on kuitenkin vakituista ja töissä täysipäiväisesti sekä kuukausipalkalla.

Henkilökunta on sitoutunut pitämään lomansa silloin kun asiakkaatkin ovat lomalla. Konsernissa talvilomat ajoitetaan joulun tienoille tai hiihtoloma-aikaan ja kesälomat heinäkuulle.

Koska henkilökunta on vakituista, työaikaliukumat ovat ainoa keino reagoida nopeasti yllättäviin kysynnänvaihteluihin. Jos hiljainen kausi kestää normaalia pidempään, työntekijöille tarjotaan mahdollisuutta ylityövapaiden tai palkattoman vapaan pitämiseen.

– Henkilökunta on pidettävä töissä silloin, kun on asiakkaita. Onneksi esimerkiksi koululaisten vanhemmille on etu olla lomalla samaan aikaan lastensa kanssa.

Henkilökunta on satsaus laatuun

Vakituinen henkilökunta tarkoittaa korkeita kiinteitä kustannuksia. Aulion mukaan satsaus on kuitenkin kannattanut: oma henkilökunta sitoutuu työhönsä huomattavasti vahvemmin kuin ammatinharjoittajista koottu työntekijäjoukko.

– Meillä on fiksua porukkaa, joka kyllä ymmärtää alan lainalaisuudet. Uskon, että avoin keskustelu henkilökunnan kanssa on auttanut asiaa. Yleensä loma-ajoista ei jouduta edes neuvottelemaan.

Vastineeksi joustavuudestaan henkilökunta on saanut hyvät henkilöstöedut, ja yritys on satsannut työhyvinvointiin. Aulio katsoo hyvinvoinnin olevan olennainen osa henkilöstön sitouttamista.

– Hyvässä työpaikassa löytyy joustoa puolin ja toisin, Aulio kiteyttää.

Luottolimiitti tasoittaa kausivaihteluita

Loma-aika tuo oman haasteensa myös yrityksen tulovirtaan. Asiakasyritysten laskutus hidastuu loma-aikana ja joskus saatavia pitää odottaa normaalia pidempään.

Aulio kertoo, ettei Reha Group ole tarvinnut lainarahaa kausivaihteluita tasoittaakseen. Sen sijaan yrityksellä on käytössään Nordean luottolimiitti, jolla tulo- ja menovirtaa on tarpeen vaatiessa saatu tasoitettua.

Luottolimiitti on yrityksen maksuliiketiliin liitetty luotto, joka sopii erityisesti lyhytkestoisten ja kausiluonteisten käyttöpääomatarpeiden tasoittamiseen.

– Luottolimiitti on ollut hyvä hätävara kausivaihtelujen varalle. Se on antanut joustoa kassaan silloin, kun yrityksen tulot seisovat esimerkiksi kesälomien vuoksi.

Aulion neuvoo uusia yrittäjiä tekemään tarkan ja realistisen suunnitelman, joka ottaa kantaa myös alan sesonkivaihteluihin.

– Laske, kuinka paha tilanne voi huonoimmillaan olla, ja varaudu siihen. Sitten kun liiketoimintaa on takana jo vuosia, kausivaihteluita voi alkaa ennustaa edellisten vuosien perusteella.

Teksti: Minttu Käenmäki

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: