Liikkuva työ tekee kansainvälisestä yritystoiminnasta yhä helpompaa. Nuori startup-yritys MeetingPackage.com on lähtenyt rohkeasti mukaan globaaleille markkinoille, tavoitteena nousta oman alansa huipulle.

Vaaleanroosa Albergan kartano seisoo keskellä puistoa, jota ympäröivät Leppävaaran valtatiet. Kartanon sisätilojen lautalattiat narahtelevat askelten alla kotoisasti, ja huoneen nurkkaa somistaa kamiina. Historian havinan keskellä työtänsä tekevät tulevaisuuden lupaukset, jotka ovat MeetingPackage.com yrityksen henkilökuntaa. MeetingPackage.com on kehittänyt online-palvelun, jonka kautta voi varata ja ostaa kokous- ja juhlatiloja ja vertailla niiden hintoja ympäri maailmaa. Kartanoympäristö antaa operatiiviselle tiimille rauhallisen ja luovan tilan tehdä töitä. 

Yritys muutti kartanon tiloihin syksyllä 2016 kun edellisen toimiston seinät eivät enää venyneet kasvavan henkilökunnan mukana.

Yrityksen luotsaaja, toimitusjohtaja ja yrittäjä Joonas Ahola, kulkee rappusissa sukkasillaan.

– Me olemme täällä kuin kotonamme, Ahola kertoo.

Koti on hyvä sana kuvaamaan yritystä, jossa mobiilityö on jo arkea. Työntekijät tekevät liikkuvaa työtä, eikä säännöllistä työaikaa ole. Kotona on aina joku paikalla, ja jääkaapissa on aina evästä. Niin on MeetingPackagenkin tiloissa. Kyseessä on aidosti kansainvälinen yritys, jossa eletään usean aikavyöhykkeen tahdissa. 

Selkeä missio

– Jossain päin maailmaa on aina aamu. Jos tekee töitä jenkkien kanssa, työpäivä voi alkaa iltakuudelta, Ahola toteaa.

Ahola ajattelee yrityksen tulevaisuutta globaalissa mittakaavassa, mikä näkyy pienissä yksityiskohdissa.  Työ on mukautettu aikaeroihin ja yrityksen virallinen kieli on englanti. Ajattelutavan takana on ennen kaikkea yrityksen missio.

– Haluamme olla vuoteen 2020 mennessä alan globaalien toimijoiden top 3:ssa.

Mission tietävät yrityksen kaikki työntekijät. Se on tavoite, joka pidetään mielessä, kun työtehtäviä priorisoidaan. Kilpailevia kokoustilojen varauspalveluita ilmestyy verkkoon jatkuvasti. Alalla käy kilpailu kuumana juuri nyt. Uusia tekijöitä nousee paljon, sillä kansainvälisiä markkinoita ei dominoi kukaan – vielä.

– Vuosina 2013–2014 kaivattiin palvelua, joka toisi tapahtumapuolen palveluiden ostamisen verkkoon. Nyt, vuonna 2017, katsotaan, kuka onnistuu siinä parhaiten.

Nyt jos koskaan voi siis lunastaa paikkansa alan huipulla. Vain pari vuotta vanha yritys on onnistunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Se ei ole sattumaa. Ahola aloitti verkkojen punomisen jo 14-kesäisenä, osallistuessaan Nuori Yrittäjyys ry:n Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan. Jo silloin hän solmi suhteita, jotka ovat auttaneet yritystä luovimaan tietään eteenpäin.

Verkostoista voimaa

14-vuotias Ahola voitti Vuoden paras NY-yritys -kilpailun, josta opettaja hänelle vinkkasi. Se oli menoa kerralla. Lukioikäisenä Ahola pyöritti jo tapahtumatuotantoyritystä. Tekemällä oppiminen viehätti nuorta miestä niin paljon, että lukion jälkeen aloitetut liiketalouden opinnot jäivät parin vuoden jälkeen kesken. Yrittäjyys vei mukanaan.

– Tutustuin Nuori Yrittäjyys ry:n alumniyhdistyksen kautta samanhenkisiin ihmisiin ja löysin sieltä tukea yrittäjyyteen. Yksin en ole ollut tässä missään vaiheessa, vaikka pyörittelin ideaa ensin itsekseni.

Olemme olleet mukana yrityksen startista asti. Tunnemme niin omistajat kuin pääomasijoittajatkin. Startup-yritykselle on tärkeää saada rahoitusta monesta lähteestä.  Se lisää luottamusta yritykseen ja sen rahoitukseen.

Ahola rakensi ensin yrityksen, jonka kohdemarkkinat olivat Suomessa. Yritys tarjosi juhla-, pito- ja ohjelmapalveluita verkossa. Valikoima osoittautui kuitenkin liian laajaksi. Yrityksen fokus oli hukassa, eikä palvelu toiminut. Aholan piti valita yritykselle uusi suunta.

– Yrityksellä oli kokouspaketteja silloin tarjolla yhteensä kuusi, ja niiden kysyntä oli suhteessa kova, vaikka markkinointia ei juuri tehty. Päätinkin keskittyä kokonaan kokouspaketteihin.

Kesällä 2014 Ahola päätti keskittyä MeetingPackage.com yrityksen voimin kokouspaketteihin. Kohderyhmäksi valikoituivat yritykset. Kuvioihin astui mukaan sijoittajia, ja liiketoiminta sai lisää tuulta purjeisiin. Syksyllä 2016 tuli onnenpotku, todiste hyvin tehdystä työstä. Meetingpackage.com voitti 2016 AmCham EU Youth Entrepreneurship Award -palkinnon.

– Palkinnoksi saimme kansainvälisten yritysten ylintä johtoa mentoreiksemme.

Hyvät verkostot ja kannustava ympäristö ovat olleet MeetingPackage.comin taipaleella elintärkeitä. Hyvät verkostot avaavat paljon ovia, joita voisi muuten olla mahdotonta saada auki. Ahola matkustaa työkseen paljon, usein juuri verkostojen takia.

– Matkustan paikallistoimistoon tapaamaan tiimiä, mutta myös käymään messuilla ja tapahtumissa, joissa verkostoidun ja kehitän itseäni. Tapahtumat toimivat koulutuksena. 

Laajat verkostot ovat tärkeitä myös pankin silmissä, kertoo Vesa Riihimäki Nordeasta.

– Olemme olleet mukana yrityksen startista asti. Tunnemme niin omistajat kuin pääomasijoittajatkin. Startup-yritykselle on tärkeää saada rahoitusta monesta lähteestä.  Se lisää luottamusta yritykseen ja sen rahoitukseen.

Alan suunnannäyttäjäksi

Kansainvälisyys ja hyvät verkostot näkyvät MeetingPackege.comin toimistolla konkreettisesti. Työntekijät puhuvat yhteensä yli 20 eri kieltä. Se tarkoittaa sitä, että lähes jokaiseen maahan, josta on tehty tilauksia MeetingPackage.comin kautta, löytyy lokaalipuhuja, jos tarve vaatii.

– Meille ei ole väliä, osaako työntekijä suomea vai ei. Tärkeämpää on, että on tarvittava osaaminen esimerkiksi koodauksessa ja hyvä asenne. Emme voisi löytää näin taitavia ihmisiä, jos palkkaisimme vain tietyn kielen taitajia.

Osaavat ihmiset ovat kilpailuetu. Aholalle on tärkeää, että yrityksessä työskentelee ihmisiä, joilta löytyy intohimoa työtä kohtaan. Yhteen hiileen puhaltaminen ja positiivinen ilmapiiri ovat kasvuyrityksessä, jossa kiire ja paineet ovat kovat, erityisen tärkeitä. MeetingPackage.com erottautuu kilpailijoistaan myös keskittymällä b to b -liiketoimintaan sekä olemalla läpinäkyviä niin hinnoittelussa kuin saatavuudessa.

– Haluamme olla alan standardi, suunnannäyttäjä. Olemme läpinäkyviä kaikessa hinnoittelusta ja palvelussa ja mahdollistamme asiakkaille esimerkiksi kokouskulujen raportoinnin, mikä lisää heidän sisäistä läpinäkyvyyttään.

Kauppaa monessa valuutassa

Globaalit markkinat tarkoittavat myös sitä, että toisinaan postissa saapuu shekki sen sijaan, että maksu olisi tehty tilisiirrolla. Shekit ovat Suomessa niin harvinaisia, että MeetingPackage.comin toimiston seinälle on kiinnitetty nastalla yksi niistä.

Kansainvälisillä markkinoilla toimivan yrityksen kannattaa pohtia, millä valuutalla se operoi. Valuutan valinta voi vaikuttaa esimerkiksi maksuehtoihin eri maissa.

– Valuutat vaihtelevat markkinoista riippuen, samoin komissiokäytännöt. Kauppa tulee komissiosta, jota hotellit ja muut kokouspaikat maksavat meille. Eri maissa on voimassa eri käytännöt siitä, kuinka suuri komissio saa olla, ja miten sitä jaetaan palveluiden kesken.

Kansainvälisillä markkinoilla toimivan yrityksen kannattaa pohtia, millä valuutalla se operoi. Valuutan valinta voi vaikuttaa esimerkiksi maksuehtoihin eri maissa.

– Kun yritys käyttää paikallisvaluuttaa eri maissa, kannattaa valuuttariski suojata. Valuuttariskin suojaamisella suojataan yritys mahdolliselta valuutan heikkenemiseltä, Riihimäki toteaa.

Kohti maaliviivaa

Ahola istuu roosan kartanon alakerran kokoushuoneessa. Helmikuun valo tulvii sisään avaraan huoneeseen. Yrittäjä on silminnähden innostunut ja luottavainen.

– On turha ottaa liikaa stressiä asioista, sillä jatkuva murehtiminen ei auta.

Aholan arki ei aina suju 9–17-aikataululla, eikä tarvitsekaan. Työ on hänelle intohimo.

Ahola on lähdössä iltapäivällä Lontooseen. Tarkoituksena on vierailla tapaamisten ohessa myös paikallisessa konttorissa. MeetingPackage.comin suurimmat markkinat ovat toistaiseksi Briteissä. Seuraavaksi kolkutellaan jo Amerikan ovia, skaalataan uutta bisnesmallia ja rekrytoidaan taloon yli kymmenen uutta työntekijää. Vauhtia piisaa, mutta se on edellytys tavoitteen saavuttamiselle.

– Vuosi 2020 on maali, jota kohti kuljemme.

Trade Portal on Nordean uusi palvelu kansainvälisille vesille suuntaaville yrityksille –  Tutustu palveluun. 

Trade Portal -digipalvelu kansainvälistyvän yrityksen tueksi – Lue lisää

Teksti: Eveliina Salomaa

Kuvat: Pinja Nikki

Kopioi sivun linkki: