Son of a Punch Oy on nuorten baarimestarien yritys, joka pyörittää Helsingin suosituimpia baareja eikä pelkää auttaa kilpailijoitaan. Nöyränä tavoitteena on pelastaa suomalainen ravintola-ala – ja pitää samalla hauskaa.

– Jengi matkustelee nykyään niin paljon, ettei euron bisse enää riitä houkuttelemaan asiakkaita. Ihmiset tietävät paremmasta. Ainut tapa erottua kilpailijoista on vahva konsepti ja tarina, julistaa Tony Vihervaara, yksi Son of a Punchin viidestä pääjehusta.

Son of a Punchin oma tarina on poikkeuksellisen menestyksekäs: Alussa oli vain neljä nuorta baarimestaria, jotka olivat kyllästyneitä Helsingin perusjuottoloihin. He kaipasivat lauantai-iltoihinsa vahvasti konseptoitua, elämyksellistä baaria. Niinpä he perustivat sellaisen.

– Lainasimme rahat sukulaisilta ja avasimme Liberty or Deathin vuonna 2012, Jyri Pylkkänen kertoo.

Son of a punch

Vahva konsepti ja tarina ovat tärkein kilpailuetu

Aluksi nelikko myi ravintola-alan konsulttipalveluita keskenään kilpailevissa yrityksissä, Pylkkänen ja Michael Grönfors Laboratoriumissa ja Sami Benamed ja Mika Koivula Barbäkissä.

– Sitten totesimme, että on typerää kilpailla näin pienessä kaupungissa ja fuusioiduimme, Pylkkänen kertoo.

Niin syntyi Son of a Punch vuonna 2014. Nyt yritys pyörittää neljää baaria, ja viidennen tarina polttelee jo takaraivossa. Lisäksi yritys konsultoi muita ravintoloita ja tarjoaa catering-palveluja.

– Hyvä tarina on kaikessa toiminnassamme menestyksemme salaisuus, toimitusjohtaja Benamed sanoo.

Tällä hetkellä helsinkiläisten suosikkitarina tuntuu olevan salapoliisibaari Trillby & Chadwick, josta kaupunkilaiset puhuvat salakapakkana. Salaperäisellä baarilla ei ole nettisivuja tai nimeä ovessa. Jos mielii sisälle, pitää itse selvittää, miten sinne pääsee. Etsiväteema elää kaikkialla: sisustuksessa, drinkkilistassa, valokuvauskiellossa ja baarimikkojen olemuksessa.

Tony Vihervaara

Kokonaisvaltaisten konseptien ja tarinoiden kehittäminen on luonnollisesti haastavampaa, hitaampaa ja kalliimpaa kuin perusbaarin pystyttäminen. Siksi Son of a Punch aloitti hiljattain yhteistyön brändisuunnittelutoimiston kanssa. Toimisto osallistui Trillby & Chadwick- ja 100 Dogs -baarien suunnitteluun ja on mukana kaikissa tulevissa projekteissa.

– Yhteistyö tuo alalle tuoretta ajattelua ja on auttanut meitä nostamaan konseptimme uudelle tasolle, Benamed kiittelee.

Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara

Son of a Punch on kasvanut parissa vuodessa parinkymmenen vakituisen työntekijän yritykseksi.

– Koko hommassa on parasta se, että saamme työllistää niin paljon hienoja mimmejä ja kundeja, Pylkkänen sanoo.

Benamed kertoo, että yritys haluaa töihin persoonallisia tyyppejä, joille baarimestarin ammatti on ylpeyden aihe eikä läpikulkuhommaa. Työyhteisö on kuin perhe – hyvässä ja pahassa. Hierarkiat ovat lähinnä nimellisiä, ja jokaisen persoona ja työtapa saavat näkyä.

– Välillä perhemäisyys tosin johtaa siihen, että taistelemme jostain täysin naurettavasta, kuten tiskikoneen täyttämisestä, Benamed sanoo.

Yrityksen pankkineuvojan Anette Rantasen mielestä on kunnioitettavaa, että nuoret yrittäjät ovat vakuuttaneet työntekijänsä kattavasti. Kaikilla Son of a Punchin vakituisilla työntekijöillä on pakollisten TyEL-, työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusten lisäksi vapaaehtoiset vapaa-ajan tapaturmavakuutukset. Koko henkilökunnalle on lisäksi juuri otettu vapaaehtoiset henkivakuutukset ja vakuutukset pysyvän työkyvyttömyyden varalle.

– Baarialalla työskentelee paljon nuoria aikuisia, jotka eivät ole itse huolehtineet vakuutusasioistansa. Siksikin on upeaa, että yrittäjät ovat vakuuttaneet työntekijänsä. Tietenkin vakuuttaminen on myös hyvä keino sitouttaa henkilökuntaa, josta halutaan pitää kiinni, Rantanen sanoo.

Benamed kuvailee, että vakuutukset ovat myös tapa osoittaa työntekijöille, että heistä todella välitetään.

– Jengi on kiitellyt meitä vakuutuksista vuolaasti, hän sanoo.

Sami Benamed

Suomalainen ujostelu estää maailmanvalloituksen

Son of a Punchin perimmäinen tavoite on nostaa suomalainen ravintolaskene trendikaupunkien, kuten Lontoon ja Kööpenhaminan, tasolle.

– Nyt Helsinki on aina muutaman vuoden jäljessä Tukholmaa, ja se taas jätättää saman verran Lontoosta ja New Yorkista. Gäppi kuitenkin kapenee koko ajan. Missiomme on puskea Suomea kohti huippua, Pylkkänen sanoo.

Benamedin mukaan kotimaiset tuotteet ja osaaminen yltävät jo kansainväliselle tasolle. Hän uskoo, että esimerkiksi pohjanmaalaisen tislaamon Kyrö Distillery Companyn käsityö kiinnostaa vielä ulkomaillakin.

– Meidän ei pitäisi ujostella sitä, että olemme täällä Pohjolassa luonnon helmassa. Se erottaa meidät muista. Pohjoismaisissa raaka-aineissa on ainesta cocktail-maailman johtavaksi trendiksi.

Son of a Punchin johtava baarimikko Mika Koivula tiivistää, että maailman cocktail-muodissa "simple is beautiful".

– Pitkät ja raikkaat juomat ovat tulleet tiukkojen martini-tyylisten tilalle. Drinkeissä on nyt myös entistä vähemmän alkoholia. Näin illasta voi nauttia pidempään.
Suomessa pitkistä ja raikkaista juomista on tykätty pitkään, joten täällä kuljetaan jo päinvastaiseen suuntaan.

– Katkerot sekä lyhyet ja tiukat juomat kasvattavat asemaansa pikku hiljaa.
Koivula uskoo, että ruokamaailman trendi jaettavista annoksista rantautuu myös juomapuolelle. Niiden juju on lämpimässä jakamisen tunnelmassa.

Kilpailu ei pelota

Son of a Punch ei pelkää konsultoida muita alan yrityksiä.

– Voi olla, että kilpailijan auttaminen on tyhmää ja hullua ja vie lopulta meiltä asiakkaita. En kuitenkaan usko, että kateus ja kyräily veisivät yhtään sen pidemmälle, Benamed sanoo.

Pylkkänen huomauttaa, että mitä enemmän Helsingissä on hyviä ravintoloita, sitä enemmän kaupunkilaiset käyvät ulkona ja heidänkin baareissaan.

Yrittäjät nauravat kysymykselle siitä, noudattavatko he liiketoiminnassaan esimerkiksi kymmenvuotissuunnitelmaa.

– Teimme vuoden alussa ensimmäistä kertaa puolivuotissuunnitelman. Sekin meni jo puihin, koska saavutimme tavoitteet kolmessa kuukaudessa, Benamed sanoo.

Yrityksen pankkineuvoja Rantanen myöntää, että rahoittajan näkökulmasta on haastavaa, kun yrityksellä ei ole ennusteita tuleville vuosille.

– Kun kyseessä on kasvuyritys, emme voi tehdä johtopäätöksiä ainoastaan tilinpäätöstietojen perusteella. On kuitenkin ymmärrettävää, että Son of a Punch tekee bisnestä spontaanisti. He saavat jatkuvasti uusia, uniikkeja ideoita, ja se on todella innostavaa, Rantanen sanoo.

Son of a punch

Parhaat haasteet ovat mahdottomia

Miesten unelmat liittyvät entistä eläväisempään ravintolakulttuuriin.

– Tämä on klisee, mutta haaveissani myyn biitsillä bambumajasta mai thaita ja daiquiria, Pylkkänen sanoo.

– Lähetetään tuo kesällä Yyteriin, Vihervaara kommentoi.

Hän itse unelmoi herkkukaupasta, jossa voisi kaupata myös viinejä. Toistaiseksi byrokratia estää sen.

Benamed puolestaan haaveilee uudenlaisista konsepteista ja ympäristöistä.

– Kerran järjestimme cateringin 30 metriä merenpinnan alapuolelle. Siitä voisi tehdä pysyvän jutun. Lähtökohtaisesti otamme aina haasteen vastaan, jos joku sanoo, että tuo on mahdotonta.

Miltä sinun yrityksesi tulevaisuus näyttää? Ota yhteyttä, jutellaan lisää.
Nordea Yrityspalvelu 0200 2121 (pvm/mpm) 24 h/vrk

Teksti: Pauliina Suominen

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: