Muuttuva maailma loi markkinaraon innovatiiviselle metsäyrittäjyydelle. Bluewhite Bioforest yhdistää bisnesvainun raudanlujaan akateemiseen osaamiseen, päämääränään palvella jokaista suomalaista metsänomistajaa tämän omien tarpeiden mukaan.

Tämä tarina elää ja hengittää metsästä, mutta sen pääkallopaikkana toimiva, naapureidensa bunkkeriksikin ristimä Helsingin Yleisradion rakennus ei varsinaisesti herätä vehreitä mielikuvia. Ei siis heti uskoisi, että sokkeloinen kompleksi kätkee sisäänsä kenties tämän hetken kiinnostavimman metsäyrityksen.

Vaikka metsäteollisuudenala on viime aikoina ollut otsikoissa lähinnä sosiaalisessa mediassa levinneen teekkarinaisen työnhakusyrjinnän takia, ei äijävallasta ole tässä start upissa tietoakaan. Bluewhite Bioforestin toimiston ovella on toimitusjohtajan lisäksi vastassa kaksi nuorta naista, diplomi-insinööri ja viittä vaille metsätieteiden maisteri Matleena Rytkönen ja metsätieteiden opiskelija Anni-Sofia Hoppi.

Bisnesidean isä, toimitusjohtaja Jyrki Nieminen kertoo yrityksen saaneen alkusysäyksensä markkinatutkimuksesta, joka kieli suomalaisten metsänomistajien uudenlaisista, toimialan myllerryksestä kumpuavista tarpeista.

– Minulla on kokemusta useista eri toimialoista, mutta en ikinä ole todistanut alaa, jossa niin moni asia muuttuu samanaikaisesti, hän toteaa.

Metsäbisneksen murrosta 40 vuotta sivusta seuranneena Nieminen päätti lähteä mukaan leikkiin ja ryhtyi kehittelemään palvelua vastauksena metsänomistajien tarpeisiin tutkimustiedon avulla. Näin sai alkunsa uusi metsätalouden start up.

Bluewhite Bioforest

Kilpailuvalttina osaaminen

Ensimmäiset pari kuukautta Power Point-esitelmiä kirjoitettiin kasaan vanhan rintamamiestalon kellarissa. Henkilöstörekrytointien myötä yritys pääsi kuitenkin hyödyntämään Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin yhteistyössä pyörittämän yrittäjyyskeskus Helsinki Think Companyn tiloja veloituksetta.

– Hatunnosto heille siitä, että ovat oivaltaneet start up-yrityksen perustamiseen liittyvän pulaa sekä rahasta että toimitiloista. Toimittuamme yrittäjyyskeskuksessa muutaman kuukauden löysimme nykyiseen osoitteeseemme, Nieminen kertoo.

Tällä hetkellä toimitusjohtajan lisäksi yrityksen palkkalistoilla on viisi työntekijää, jotka edustavat tuoretta tietotaitoa. Ei ole sattumaa, että päästäkseen käsiksi alan viimeisimpään tietoon, Nieminen ryhtyi rekrytoimaan työntekijöitä suomalaisista huippuyliopistoista. Takana vaikuttaakin laajempi filosofia kotimaisesta yrittäjyydestä.

Osaaminen ja osaamisen johtaminen ovat tässä yrityksessä sekä menestystekijä että kilpailuetu.

– Voi kysyä, pystyykö suomalainen yritystoiminta ylipäätään menestymään kansainvälisessä kilpailussa, kun muualla kustannustaso voi olla moninkertaisesti matalampi, mitä tulee esimerkiksi työvoimakustannuksiin. Väitän kuitenkin, että hyvä osaamisemme on valtti kaikilla aloilla. Osaaminen ja osaamisen johtaminen ovat tässä yrityksessä sekä menestystekijä että kilpailuetu, hän toteaa.

Bluewhite Bioforest

Tähtäimessä kultainen keskitie

Metsätalouden muuttunut kenttä on avannut ovet uudenlaiselle liiketoiminnalle. Niemisen mukaan eri osa-alueilla, kuten luonnonsuojelulla ja teollisuudella, on tähän asti ollut tiukasti omiin aloihinsa keskittynyttä toimintaa. Bluewhite Bioforest tahtoo tuoda markkinoille jotain aivan uutta tarjoamalla laajempaa näkemystä metsänomistajuudesta ja yhdistämällä liiketaloudelliset näkemykset pehmeämpiin arvoihin, kuten ympäristön hoitamiseen.

Yrityksen palvelujen perustana on viisiulotteinen malli, joka koostuu asiakkaalle tarjottavista mahdollisuuksista keskittää toimintansa energiatuotantoon, talouteen, tuotekehitykseen, luontoon tai vapaa-aikaan. Asiakkaalle luodaan niin kutsuttu yksilöllinen strategiapaketti, jonka painotukset hän itse saa määrittää.

– Käymme asiakkaan kanssa läpi, mitä nykyaikainen biometsätalous pitää sisällään, jotta tämä pystyy päättämään itse, mitä metsältään haluaa. Päämääränämme on olla metsänomistajalle luotettava yhteistyökumppani. Toki haluamme yrityksen olevan liiketaloudellisesti kannattava, mutta emme ole ajamassa omaa etuamme, Nieminen sanoo.

Avainasemassa on siis asiakkaan toiveiden kuuntelu ja arvoneutraali toiminta. Yritys ei yritä ylipuhua asiakasta rauhoittamaan koko metsäänsä, saati hakkaamaan kaikkea pois, vaan etsii yksilöllistä kultaista keskitietä akateemisen osaamisensa pohjalta.

– Suomessa ei ole kahta samanlaista metsätilaa, eikä metsänomistajaa. Joku haluaa käyttää metsäänsä taloudellisen tuoton saamiseen, toinen taas hankkii maata metsästysharrastusta varten. Palvelumme ottaa huomioon eri toiveet ja vaihtoehdot, Matleena Rytkönen sanoo.

– Yhdessä ääripäässä on metsänomistaja, joka haluaa tiluksistaan irti mahdollisimman monta euroa, mahdollisimman nopeasti. Toisessa päässä on henkilö, joka tahtoo rauhoittaa alueen suojellakseen sisiliskon reviiriä. Näiden välissä on ihmisiä, jotka tahtovat nauttia metsästä vapaa-ajallaan ja kenties kerätä omia sauna- tai takkapuita. Yksilöllisyys syntyy siis siitä, että asiakas pääsee itse hahmottamaan tilanteensa, Jyrki Nieminen summaa.

Bluewhite Bioforest

Urbaanit metsänomistajat, uudet arvot

Uusilla metsänomistajilla on uudet arvot, ja esimerkiksi ilman saastuminen ja hiilidioksidipäästöjen lisääntyminen ovat urbaanien metsänomistajien keskuudessa tärkeitä puheenaiheita. Suomalaisten metsänomistajien kanssa käydyt keskustelut osoittavat, että perintöä kunnioitetaan, ja ympäristön ja vapaa-ajan arvostus on nousussa.

Kun kaupunkilainen perii metsää, hän haluaa säilyttää äitinsä metsän tuleville sukupolville. 

– Varsinkin sellaiset metsänomistajat, jotka asuvat kaukana tiluksistaan, haluavat usein säilyttää metsän tunnearvon takia ja näkevät sen mahdollisuutena irtautua arjesta. Kun kaupunkilainen perii metsää, hän haluaa säilyttää äitinsä metsän tuleville sukupolville. Alueella voi olla vanha lapsuudenkoti tai mökki, jonka sijainti on tärkeä ja polut ja maisemat halutaan pitää ennallaan, Anni-Sofia Hoppi kertoo.

Bluewhite Bioforest

Yrityksen tärkein viesti metsänomistajille on, ettei metsää kannata jättää hoitamatta. Hyvällä metsänhoidolla metsä kasvaa paremmin.

– Metsänsä perintönä saanut voi ajatella, että taimikko on nyt kylvetty, eikä sille tarvitse tehdä mitään seuraavaan kahdeksaankymmeneen vuoteen. Mutta puuston nuori vaihe on juuri se kaikista tärkein, joten on tärkeää huolehtia, että metsä kasvaa isoksi ja järeäksi taloudellisen tuoton takaamiseksi. Sen arvo pysyy hyvin, ja tuloja saa fiksulla hoidolla jatkuvasti, Hoppi sanoo.

Bluewhite Bioforest

Metsänomistajuuden ilosanomaa ulkomaille ja mobiiliin

Bluewhite Bioforestin tavoitteena on kasvaa kansainväliseksi pikavauhtia. Tulevaisuudessa se näkee itsensä globaalina toimijana, joka tarjoaa tuotteita ja palveluita Suomesta aina Uuteen-Seelantiin saakka.

Seuraava peliliike on jo tiedossa.

– Nyt olemme keskittyneet asiantuntijuuteen, ja seuraava aluevaltauksemme on tietotekniikka. Rakennamme metsänomistajille interaktiivisen älypuhelinsovelluksen, jonka avulla he voivat tehdä biometsäsimulointia, mikä auttaa heitä valitsemaan tarvittavat toimenpiteet omalle metsälleen, Nieminen kertoo.

Tämän jälkeen fokus on ulkomailla, ja ensimmäiseksi yritys suuntaa katseensa Ruotsiin. Mutta tässäkään ei ole vielä kaikki.

– Kun älypuhelinsovelluksemme on saavuttanut metsänomistajat, siirrymme viihdepuolen kuluttajamarkkinoille ja tulevaisuudessa kuka tahansa voi perehtyä metsäasioihin pelaamalla biometsätalousaiheista peliä, toimitusjohtaja visioi.

Kuka tietää, ehkäpä tulevat metsien rikkauksista innostuneet sukupolvemme siis viskovat toisiaan virtuaalisilla kepeillä ja männynkävyillä vihaisten lintujen ja possujen sijaan.

Viisi vinkkiä fiksuun metsänomistajuuteen

Sanotaan, ettei tyypillistä metsänomistajaa ole. Alan ammattilaisilla on kuitenkin muutama nyrkkisääntö, joita kaikkien olisi hyvä noudattaa. Katso vinkit

Teksti: Mikaela Remes

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: