Nyt tai ei koskaan, Lauri Hellstén ajatteli, kun hän toteutti vanhan haaveensa ja ryhtyi palkansaajasta franchising-yrittäjäksi. Muutos kannatti: yrittäjyys on mukavaa ja palkkapussi kasvanut.

Muu Helsinki nukkuu vielä, kun Lauri Hellstén aloittaa päivän työt. Puoli viideltä aamulla moppi kolahtaa aution museon marmorilattialle tai rätti osuu apteekin valkoiseen tiskiin. Hellstén käy työhön aikaisin, koska nykyään hän voi.

– Näin saan aloittaa päivän ihan rauhassa, ja työt ehtii tehdä todella hyvin, Hellstén kertoo ruokapöytänsä ääressä.

Nyt kello on 12 perjantaipäivällä, ja Hellstén on ehtinyt olla kotona töiden jälkeen jo pari tuntia.

Hyvästit kellokortille 

Aina Hellsténillä ei ole ollut tällaista vapautta. Itse asiassa hän on saanut määritellä aikataulunsa itse vasta muutaman kuukauden. Tammikuussa Hellstén lopetti vuonna 1990 alkaneen uransa siivoojana isossa yrityksessä ja ryhtyi siivousyrittäjäksi franchising-ketju Laatutakuun kautta.

Eniten Hellsténiä kiinnosti juuri vapaus suunnitella omaa työtään.

– Aiemmin työ oli välillä aika joustamatonta ja kankeaa kehittymisen kannalta. Eräs ongelma oli se, että oli paljon välikäsiä. Vaikka tiesin itse, miten jonkin asian voisi tehdä fiksusti, pienikin muutos piti hyväksyttää työnjohdolla.

Päätös yrittäjyydestä ei syntynyt hätiköiden. On jo yli kymmenen vuotta siitä, kun Hellstén puntaroi ensimmäisen kerran toisen ketjun franchising-pakettia. Franchising houkutteli yritysmuotona, koska ketjun kautta voisi ostaa valmiin aloituspaketin asiakkaineen, työvälineineen ja ohjeineen.

– Silloin homma tyssäsi siihen, että olisi pitänyt ottaa paljon lainaa ja laittaa asunto vakuudeksi.

Ajatus jäi kuitenkin kytemään.

Franchising mahdollistaa nopean kasvun

Kun Hellstén sitten kuuli Suomen Laatutakuu Palvelut Oy:stä, päätös elämänmuutoksesta syntyi helposti. 

– Olen viisikymppinen. Ajattelin, että nyt tai ei koskaan.

Tärkeää oli se, että Laatutakuu-yrittäjät saavat lainalleen Finnveran takauksen.

– Jos talous on suht koht kunnossa, ei tarvitse laittaa omaisuutta pantiksi. Yrittäjyydessä ei jännittänyt mikään, koska riskinotto oli minimaalinen ja tiedän, miten siivoustyötä tehdään.

Franchising-yrittäjyys vaatii yrittäjältä yleensä perustamisvaiheessa liittymismaksun, joka on usein isompi investointi kuin kokonaan oman yrityksen perustaminen. Myöhemmin maksetaan yleensä vain jäsenmaksu esimerkiksi kuukausittain tai vuosittain. Se on tyypillisesti sidottu liikevaihtoon.

– Varsinkin kansainvälisillä franchising-ketjuilla liittymismaksut voivat olla isoja. Ketjun kautta yrityksen on kuitenkin mahdollista kasvaa yksittäistä yritystä nopeammin, Samuli Kaijomaa Nordeasta kertoo. 

Ketjut tuntevat yrittäjänsä hyvin ja osaavat tukea heitä arjessa.

Hän muistuttaa, että yritysmuoto tarjoaa paljon etuja.

– Ketjut tuntevat yrittäjänsä hyvin ja osaavat tukea heitä arjessa. Yrittäjä saa käyttöönsä valmiin brändin, jonka markkinoinnin hoitaa franchising-antaja eli ketjun omistaja.

Franchisingilla on myös iso kansantaloudellinen merkitys. Franchising-yhdistyksen mukaan franchising-yritykset työllistivät Suomessa viime vuonna arviolta 40–60 000 henkilöä.

Franchising-yrittäjänä myös pankkiasiat sujuvat yleensä jouhevasti. Usein ketju on keskustellut pankin kanssa etukäteen siitä, minkälaisia pankkipalveluita yrittäjille tarjotaan.

– Näin heille osataan tarjota palvelut, jotka sopivat parhaiten toimialaan, yrityksen kokoon ja yrittäjän tarpeisiin.

Entistä monipuolisempi työ piristää 

Elämä yrittäjänä on sujunut niin mallikkaasti, että Hellstén on peräti yllättynyt. Hänestä on mukavaa ajaa aamubussilla tai autolla töihin siihen aikaan kun itse haluaa. Hän myös nauttii, kun saa jynssätä mahdollista puhdasta jälkeä ilman, että pitää raportoida kenellekään.

Luonnollisesti yrittäjyys toi mukanaan uudenlaisia tehtäviä. Hellsténiä mietitytti etukäteen, miten kommunikointi asiakkaiden kanssa sujuisi.

– Hoidan asiakkaan kanssa sen asioinnin, mikä kuului isossa firmassa ennen työnjohtajalle. Se on ollut oikein mukavaa.

Yrittäjyydessä on mieluisaa myös se, että Hellstén saa verestää taitojaan atk-ohjelmoijana. Hän valmistui alalle pahimpina lamavuosina 1990-luvun alussa. Siivous vei mennessään, kun it-alalla ei ollut töitä.

– Nyt teen tilauksia ja käytän ohjelmistoja. Se on monipuolistanut työnkuvaa ja piristänyt, Hellstén kertoo.

Kun työnkuva laajenee ja vastuu kasvaa, myös tulot vähän nousevat.

Vaikkei raha ollut Hellsténin ykkösmotivaattori, on mukavaa, että tulotaso on noussut.

– Niin pitää ollakin, että kun työnkuva laajenee ja vastuu kasvaa, myös tulot vähän nousevat.

Kun kokemus karttuu, on aika etsiä uusia asiakkaita Hellsténin yritykselle, LH-Palveluille. Ensimmäiset tulivat ketjun aloituspaketin mukana, mutta jatkossa Hellstén vastaa itse asiakashankinnasta. Onnistunut aloitus on kasvattanut itsevarmuutta niin, ettei tämäkään jännitä.

– Katsotaan sitä sitten, kun olen saanut homman nykyisellään kunnolla käyntiin. Ehkäpä alan mainostaakin jossain vaiheessa, Hellstén sanoo ja pyyhkäisee roskan pois ruokapöydältä.

Kotona ei aina voi olla yhtä tahratonta kuin töissä, koska lattioilla tassuttelee kissa. Yrittäjänä Hellsténillä on aikaa paijailla karvapalloa rauhassa vaikka keskellä päivää, kun vaimo on töissä. Hetki hiljaisuutta sopii hänelle hyvin. Hellsténin katse osuu puhtauttaan kiiltävään tiskialtaaseen.

– Sellaisen siivousvinkin voisin antaa kodin kevätsiivoukseen, että tiskiallas kannattaa putsata konetiskiaineella. Sitä kun levittää 20 sekunniksi vaikuttamaan ja pesee sitten harjalla pois, pinta on kuin uusi! 

Yrittäjä, mietityttävätkö pankkiasiat? Ota yhteyttä Nordea Yrityspalveluun numerossa 0200 2121. Palvelemme 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä.

Kaipaatko lisätietoa franchising-yrittäjyydestä? Lue lisää täältä

Teksti: Pauliina Suominen

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: