Sukupolvelta toiselle periytynyt omenatarha sai uuden elämän Renne Angelvuon perheen käsissä.

Omenapuukujan päässä siintää punainen puutalo, jota on vaikea erottaa vehreyden keskeltä.  Sijainti on kuin parhaasta suomalaisesta kesäunelmasta. Idässä näkymä aukeaa vajaan hehtaarin kokoiselle omenatarhalle ja lännen puolella on vain kiven heiton päässä tyyni Lohjanjärvi.

Tällä paikalla sai alkunsa 1931 Liisa Linna-Angelvuon ja Helen Linnan ukin, Jalmarin Linnan, unelma omasta omenatarhasta. Siitä tuli vuosikymmeniä myöhemmin Renne Angelvuon oma perheyritys, Kulinaario Oy.

– Ennen Kulinaariota meillä oli syksyisin valtava määrä omenoita, joista halusimme eroon. Osa myytiin ja osa tuputettiin ystäville. Oli lähestulkoon ongelma päästä niistä eroon, kertoo Renne Angelvuo. 

Nykyisin omenat ovat Kulinaariolle arvokasta pääomaa. Vuoden 2015 huono satovuosi riipaisi, mutta nyt ilmassa on optimismia. Tulossa on runsas sato.

Omenat ovat Kulinaarion sydän siinä missä Renne Angelvuo ja hänen perheensä ovat sen sielu. Omenista syntyy Kulinaarion keskeisin tuote, omenanacalvados.

Ennen menestystuotteen syntyä Angelvuon piti kuitenkin opetella tekemään alkoholia sekä muotoilla perinteikkään omenatarhan tarina osaksi yrityksen bränditarinaa.

Perintönä omenatarha 

Vuonna 1931 Jalmari Linna ja hänen vaimonsa asettuivat asumaan Lohjalle, nykyisen kesäasunnon tontille. Silloin pihapiirissä ei kasvanut yhtäkään omenapuuta.

– Jalmari oli ammatiltaan puutarhuri. Hän innostui ajatuksesta perustaa oma omenatarha. Maaperä vaikutti sopivalta eikä paikkakunnalla ollut lainkaan omenanviljelyä, Renne Angelvuo kertoo.

Syntyi Linnan Hedelmätarha. 

Jalmarin innostus tarttui myös naapureihin ja pihapiirit täyttyivät omenapuista. Nykyisessä tarhassa on jäljellä 60 puuta, mikä on vain pieni osa alkuperäisestä määrästä. Kun Renne Angelvuo tuli perheeseen 37 vuotta sitten, tien laidassa oli yhä Linnan Hedelmätarhan portti ja yli 120 omenapuuta notkuivat kymmenistä omenalajikkeista.

Sukupolvelta toiselle periytynyt omenatarha koostuu valiopuista, joista osa tuottaa kiinteitä ja hapokkaita, toiset makeita ja mehukkaita omenia.

– Åkero on yksi valtalajeista. Se polveutuu 400 vuotta vanhaan omenapuuhun Åkeron kylään Ruotsissa. Aromi on tolkuttoman hieno ja rakenne hieman kuin Granny Smithissa, Angelvuo kertoo.

Se vie kaikki viikonloput syksystä, mutta työ on mukavaa.

Kun omenoiden satoaika koittaa, Linna-Angelvuon perhe kokoontuu kesäasunnolle. Pihalle kootaan silloin pitkä pöytä, jonka ääreen kokoonnutaan myös keväisin omenankukkien puhjetessa loistoon. Tarha kerää perheen yhteen kuin rakas perheenjäsen. Kaikki omenat poimitaan käsin perhevoimin.

– Se vie kaikki viikonloput syksystä, mutta työ on mukavaa, Angelvuo kertoo.

Omenoista valitaan talteen vain parhaat. Pudokkaat ja muut kelpaamattomat hedelmät toimitetaan biodynaamiselle kaatopaikalle. Tarhan viljely on ollut biodynaamista jo yli viidenkymmenen vuoden ajan.

Vaali intohimoa 

Angelvuon innostus ja intohimo omenoihin on tarttuvaa. Ei ole ihme, että myös perheen kaksi aikuista lasta ovat mukana Kulinaario Oy:n toiminnassa. Tulevaisuudessa vastuu omenatarhasta siirtyy heille.

Yrittäjän innostus ja usko omaan tuotteeseen ovat ratkaisevassa roolissa, kun keskustellaan rahoituksesta pankin kanssa.

Myös Nordeassa vakuututtiin Angelvuon innostuksen ansiosta.

– Uudella yrityksellä ei alkuvaiheessa ole välttämättä vielä liiketoimintaa. Silloin yrittäjän innostus ja usko omaan tuotteeseen ovat ratkaisevassa roolissa, kun keskustellaan rahoituksesta pankin kanssa, kertoo Nordean asiakasvastuullinen Antti Valtonen

Menestystuotteen synty vaati harjoittelua. Angelvuo yritti ensin valmistaa vaimonsa kanssa kesäasunnon pihamaalla vuolaasti kukkivista voikukista voikukkaviiniä. Voikukkaviinin kanssa harjoittelusta on sittemmin päästy pitkälle. Yksin ei Angelvuo kuitenkaan olisi onnistunut valmistamaan calvadosta, vaikka hän olisi kuinka opiskellut.  

– Mietin jo valmistusvälineiden tilaamista Ranskasta. Mutta nurkkaan ne olisivat jääneet käyttämättöminä. Pelkkä innostus ei riitä, jos taitoa ei ole.

Design-taustan omaava Angelvuo osasi luoda konseptin, visualisoida tuotteet ja pakkauksen, mutta rahkeet eivät riittäneet sisältöön asti. Jotain oli pakko tehdä.

Angelvuon vanha tuttu, kellarimestari Jorma Virtanen opetti Lepaan ammattikorkeakoulussa alkoholituotantoa. Angelvuo kysyi, mikä Virtasen unelma oli.

– Jorma vastasi, että oma likööri olisi kiva tehdä. Lupasin brändätä Jorman liköörit, jos hän tekisi minulle calvadoksen.

Virtasen kouluttamat henkilöt Lepaan ammattikorkeakoulun viinitilalla hoitaisivat tuotannon, eikä laitteita tarvitsisi hankkia itse. Angelvuolla oli viimein kaikki ainekset omaa calvadosta varten. Enää tarvitsi vain perustaa yritys, jonka suojissa toiminta voisi käynnistyä. Kulinaarion tarina saattoi vihdoin alkaa.

Valtonen kertoo, että pankin yhteistyössä Kulinaarion kanssa on korostunut asiakkaan tarpeiden ja odotusten kuunteleminen. Koska jokainen asiakassuhde on erilainen, pankki pyrkii kuuntelemaan asiakkaan odotuksia tarkasti.

– Jos asiakas toivoo esimerkiksi enemmän yhteydenpitoa, me toteutamme sen. Niin saamme rakennettua toimivan ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen, Valtonen kertoo.

Brändäys on kilpailuvaltti 

Kun Angelvuo kuvailee omenacalvadoksen valmistusprosessia, omenoiden lajityypillisiä ominaisuuksia tai pakkauksen suunnittelua, hänen silmänsä tuikkivat ja kätensä kertovat tarinaa.

– Hyvä tuote kaipaa taakseen tarinan ja intohimon, jotta se kiinnittää kuluttajan huomion, Angelvuo kertoo.

Valtosen mukaan harrastustoiminnasta ponnistaneelle Kulinaariolle brändäys on avainsana markkinoilla menestymiseen.

– Yrityksen erottautuminen on yritykselle positiivinen voimavara, joka voi saada myös pankin lähtemään mukaan toimintaan.

Angelvuo on leipälajissaan brändäyksessä ja pakkausten suunnittelussa. Etiketit, pakkaukset ja pullot ovat yrityksen isoimpia kulueriä, käymistynnyreiden ohella.

– Pienillä yrityksillä ei välttämättä ole tarvetta suurille investoinneille. Silloin rahoitustarve voi kohdistua esimerkiksi brändäykseen. Vaikka brändäys on yrityksen vastuulla, voi pankki auttaa laatimaan sopivan budjetin, jonka puitteissa yritys voi brändäystyön tehdä, Valtonen vinkkaa.

Pakkaus kertoo yrityksen tarinan ja luo kuluttajalle odotuksia. Sen on erottauduttava hyllystä.

Brändi on avainsana, jonka avulla Kulinaario porskuttaa eteenpäin. Tarkoin suunniteltu pakkaus henkii Kulinaarion arvoja, holistisuutta ja rentoutta.

– Pakkaus kertoo yrityksen tarinan ja luo kuluttajalle odotuksia. Sen on erottauduttava hyllystä, kertoo Angelvuo.

Markkinat merten takana

Omenacalvados on kerännyt huomiota ulkomailla pakkauksensa ja laatunsa ansiosta. Kulinaarion tulevaisuuden markkinat ovat Angelvuon mukaan ulkomailla. 

Kun uusi yritys miettii kansainvälistymistä, kannattaa pankki ottaa keskustelukumppaniksi. Valtosen mukaan pankki voi toimia sparrausapuna ja neuvoa kuinka yritys voi hoitaa maksuliikenteen ulkomaankaupassa.

– Monesti maksut sovitaan vieraassa valuutassa, jolloin syntyy tarve valuuttakurssin varmistamiselle. Tähän pankki voi tarjota esimerkiksi valuuttatiliä, Valtonen kertoo.

Myös maksuajat voivat olla pidempiä kuin kotimaan kaupassa. Yrityksen on hyvä myös varmistaa ostajan maksukyky ennen kauppaa. Pankki voi tarjota esimerkiksi tilin luottolimiittiä, joka antaa joustavuutta tulojen vaihtuvuuden tasaamiseen. Se sopii yrityksen lyhytaikaiseen käyttöpääoman tarpeeseen. 

Angelvuo ei ole pelännyt ottaa riskejä Kulinaarion kanssa. Brändäyksessä kävellään kuin trapetsilla, koska tuotteen nimi on jo kerran yritetty kaataa. Calvados on suojattu brändi, jonka nimeä ei saa käyttää.

– Meillä on plan B jos nimi joudutaan vaihtamaan, Angelvuo virnistää.

Sitkeä suku

Perheen koira Wanda juoksee isäntänsä edellä omenatarhaan. Angelvuo esittelee vanhimpia omenapuita, jotka ovat jo lähes onttoja, mutta kantavat silti runsasta satoa. 

– Omena on sitkeä ja kova puu. Se kestää hyvin.

Angelvuo on itsekin sitkeä. Hän on yrittäjä, joka ei pelkää pitää kiinni vaatimuksistaan ja perinteistä. Käsityöläisperinteen mukaan Kulinaarion tuotanto on pientä, mutta laadukasta.

– Teemme lilliputtituotantoa. Haluamme pitää tämän pienenä ja myydä tuotetta erityisesti sitä rakastaville.

Kulinaarion tulevaisuus näyttää valoisalta. Seuraava sukupolvi on varttunut omenoiden keskellä ja nähnyt yrityksen synnyn ja kasvun. Suomen elintarviketeollisuudessa on Angelvuon mukaan myös potentiaalia.

– Elintarviketeollisuudessa on kasvun mahdollisuutta ja vienti varsinkin Aasiaan hyvin mahdollista. Se on meidän seuraava askeleemme.

Suuntana ulkomaat? Lue lisää ulkomaankaupasta.

Nordea Business Centre 0200 2121 (pvm/mpm) auttaa sinua puhelimitse yrityksen pankkiasiointiin liittyvissä asioissa ma–su 24 h/vrk.

Teksti: Eveliina Salomaa

Kuvat: Janne Simojoki

Kopioi sivun linkki: