Mikaela Tokola uupui töihinsä. Hetken huilattuaan hän perusti uudenlaisen vaatekaupan, joka auttaa kiireisiä naisia, jollainen hänkin oli ennen.

Jos joku haluaisi oppia hyvää asiakaspalvelua, hän voisi istahtaa Mikaela Tokolan Malou C. -vaatekaupan valkoiselle tuolille, nauttia kupin kahvia, taittaa piparin suuhunsa ja katsella nautiskellen, miten taituri hoitaa homman. 

– Tervetuloa, Mikaela toivottaa kahdelle naiselle, jotka ovat tulleet lounastunnilla piipahtamaan.

Hän esittelee iloisesti ja ylpeänäkin liikkeensä: täällä on kymmenkunta tanskalaista brändiä ja pari ruotsalaista, laatua aikuiselle naiselle. Kaikki vaatteet sopivat yhteen ja tarkoitus on hakea yhdessä kokonaisuutta.

Viidessä minuutissa molemmat naiset ovat housujen ja paitojen kera pukukopissa. Mikaela kyselee tarpeita, ehdottelee yhteensopivia vaatteita ja asusteita, esittelee innostuneena brändejään, kertoo tulevista alennusmyynneistä ja tapahtumista, ottaa kuvan Instagram-tililleen, kehuu asiakkaiden tyylejä, näyttää, miten sormukset nykyään puetaan, kantaa verhojen taakse lisää sovitettavaa. 

– Kokeilepa tätä huivia, jos haluat vähän väriä tuohon asuusi, hän ehdottaa mustiin pukeutuneelle asiakkaalle.

Huivi on harmaa. Molempia naurattaa.

Mikaela myy kummallekin useamman vaatteen, vielä kassallakin alustopin. Lopuksi hän pyytää sähköpostiosoitteet asiakaskirjeitä varten. Sitten kiitellään puolin ja toisin.

Kaikki tämä tapahtuu ajassa, jossa kahvikupponenkaan ei ehdi jäähtyä.

Mikaela, 45, haluaa tehdä asiat eri tavalla kuin tavallisissa kaupoissa. Liiketilakin on teollisuus-Vallilassa, Helsingin kuolleessa kulmassa, jonka puuttomille kaduille kukaan ei eksy päiväkävelylle. Mutta ympärillä on työpaikkoja, isoja yrityksiä, joissa on paljon naisia töissä. Kiireisiä naisia, joilla ei ole aikaa tai haluakaan notkua kaupoilla, mutta silti heillä on tarve pukeutua hyvin.

Sellaisten naisten luottovaatettajaksi Mikaela haluaa. Hän tietää, mitä he tarvitsevat, sillä sellainen nainen hänkin oli ennen.

Väärässä paikassa väärään aikaan 

Eräänä toukokuun aamuna vuonna 2013 Mikaelaa vain itketti. Tarkoitus oli lähteä taas yhdelle työmatkalle Eurooppaan, mutta itkusta ei tullut loppua. Hän ei muistanut, mihin pitikään lähteä. Hän jäi työuupumuksen takia sairauslomalle koko kesäksi.

Mikaela vastasi tuolloin suomalaisen kulutustavarabrändin visuaalisesta ilmeestä, konseptista ja markkinoinnista, teki käytännössä kolmen ihmisen työt. Sitä ennen hän oli paiskinut 15 vuotta hommia kansainvälisen vaatejätin palveluksessa eri työtehtävissä Suomessa ja Hollannissa.

Työ oli aikaisia lähtöjä ja myöhäisiä paluita, reissaamista ja uusien myymälöiden perustamista. Ihanaa ja inspiroivaa kyllä, mutta yhä useammin Mikaelasta tuntui, että hän oli väärässä paikassa väärään aikaan. Kotona piti järjestää lasten harrastukset, tavarat ja eväät, muistettava vanhempainillat ja koulukuvaukset. Aamut lasten kanssa olivat yhtä hoputusta, kun työpalaverit alkoivat puoli yhdeksältä.

– Nuo vuodet olivat tosi kuluttavia, kyllä siihen väsyi. Samaan aikaan aloin miettiä, mitä oikeasti haluan.

Kiireisenä ja uupuneena on vaikea nähdä mahdollisuuksia.

Syksyllä Mikaela vähensi matkustuspäiviä. Hän ei uskaltanut irtisanoutua asuntolainan takia. Häntä myös pelotti, ettei saisikaan uusia töitä.

– Kiireisenä ja uupuneena on vaikea nähdä mahdollisuuksia, hän sanoo nyt.

Lopulta huoli jaksamisesta painoi kuitenkin eniten. Mikään ei tuntunut sen arvoiselta, ettei ehtinyt olla perheen kanssa. Koska pienempää vastuualuetta ei ollut näkyvissä, Mikaela irtisanoutui viime vuoden toukokuussa. Piti rauhoittaa tilanne.

Silloin päässä alkoikin rullata.

Meitähän on toimistot tulvillaan 

Mindmapin keskellä oli ympyröitynä sana unelmatyö. Siitä lähti palloja, joissa luki esimerkiksi näin: Itsenäinen. Vapaa. Vahvasti visuaalinen. Tyyli. Lähellä. Joustavat työajat. Ei esimiehiä. Aikaa perheelle. Oma kauppa. 

Viime vuoden syksyllä Mikaela listasi myös taitojaan ja vahvuuksiaan, kuten aloitekyky, vuorovaikutus, itseohjautuvuus, rohkeus ja ennakkoluulottomuus. Hän halusi päästä käyttämään niitä laajasti.

– Kun annoin itselleni luvan, ettei minusta tarvitse tulla johtajaa tai tiiminvetäjää, saatoin alkaa tehdä sitä, mitä haluan eniten.

Sen lisäksi, että Mikaela tahtoi itselleen unelmatyön, hän huomasi ympärillään tarpeen: hänen kaltaisiaan kiireisiä naisia oli tuttavapiiri ja toimistot pullollaan. Samalla tuntui, että palvelun laatu oli monessa paikassa huonontunut. Eli sitä ei saanut. Siitä lähtien kun Mikaela oli aloittanut 16-vuotiaana tamperelaisen vaatekaupan myyjänä, hänet oli aina nostettu esiin huippumyyjänä ja passitettu parketille.

– Asiakaspalvelua pitää tehdä sydämellä, niin kuin johtamistakin pitäisi. Kuulun niihin, jotka saavat ihmisistä energiaa.

Koska Mikaela oli vuosia työskennellyt nopeasti kiertävien trendien parissa, hän oli saanut ”vaateöverit”. Hän tajusi, että muotijunaa hän ei pystyisi pysäyttämään, mutta kylläkin järkeistämään: hän voisi tehdä sisäänostoissa kestävämpiä valintoja ja auttaa asiakkaita ajattoman vaatekaapin rakentamisessa, jottei tarvitsisi ostaa niin paljon. Se tuntui mieluisalta ajatukselta.

Perhe myi sijoitusasuntonsa. Koska talouskin antoi näin periksi, Mikaela ajatteli, että nyt tai ei koskaan. Ei hän tällaista työtä muualtakaan löytäisi.

Mikaela kävi yrittäjäkurssin ja suoritti yrittäjän ammattitutkinnon. Samalla tuli hoidettua kivuttomasti yrityksen perustamisvaihe asiakirjoineen ja pankkineuvotteluineen. Ne hän hoiti Nordeassa.

Syyskuussa Malou C. avasi ovensa.

Jospa vain kiitoksella eläisi 

Mikaelan liike on maanantain ja tiistain kiinni, ja muutenkin työpäivät alkavat vasta yhdeltätoista. Hän on saanut rauhalliset aamupalansa lasten kanssa. Ihanaa on myös vapaus suunnitella päivät, mutta sen parina tulee uudenlainen, painava vastuu. Ja epävarmuus, joka on aivan erilaista kuin palkkatyössä.

– Ei yrittämistä voi kaikille suositella. On hirveä tunne, kun ei tiedä, tuleeko ensi kuussa rahaa tai tuleeko tänään yhtään asiakasta, Mikaela miettii.

Kiire ja huono taloustilanne kuuluvat elämään, mutta kannattaa keskittyä asioihin, joihin voi vaikuttaa.

– Mutta jokaisen pitäisi rakentaa jotenkin unelmaansa ja miettiä, miten voi tehdä elämästä parhaan mahdollisen juuri nyt. Kiire ja huono taloustilanne kuuluvat elämään, mutta kannattaa keskittyä asioihin, joihin voi vaikuttaa.

Epävarmuuden keskellä Mikaela pakottautuu luottamaan siihen, että yrityksestä tulee alun jälkeen kannattava, koska palaute on ollut niin kehuvaa. Parasta työssä ovat kiitokset hyvästä palvelusta. Niitä Mikaela saa joka päivä. Niilläkin melkein elää.

Uskon, että tämä avaa ovia uuteen.

– Tämä on ollut jo nyt perustamisen arvoista, olen uskaltanut ottaa riskin ja kokeilla. Uskon, että tämä avaa ovia uuteen.

Mikaelasta tärkeintä on kuunnella asiakkaiden tarpeita. Esimerkiksi ystäväporukat voivat varata liikkeen omaan käyttöönsä ja tavata ostosten lomassa toisiaan. Tammikuussa on vuorossa kierrätystapahtuma. Koska kaikki asiakkaat eivät ehdi liikkeeseenkään, Mikaela aikoo välillä koota rekille mallistojen helmet ja käydä yritysvierailuilla. Hänestä nettimyynti ei korvaa oikeaa kohtaamista.

Mikaela kertoo tarinan kiireisestä johtajasta, joka porhalsi kauppaan suoraan töistä eräänä perjantai-iltana puoli tuntia ennen sulkemista. Nainen kertoi päivänsä muuttuneen kokonaan, kun vastassa olikin hymyilevä ja kiva ihminen, joka lykkäsi käteen lasin kuohuvaa. Vaatteet vaihtoivat omistajaa, mutta se ei ollut tapaamisessa olennaisinta.

– Inhimillisyys on tärkeintä. Että sanotaan kiitos ja ole hyvä, ollaan lähellä ja kuunnellaan ilman roolia. Sitä kiireiset ihmiset kaipaavat.

Millaisia ovat naisyrittäjän haasteet Liberiassa? Lue aiheesta lisää täältä.

Haaveiletko yrittäjyydestä? Hyödynnä työkalut yrityksen perustamiseen täällä.

Onko aika ottaa ratkaiseva askel? Ota yhteyttä Nordea Yrityspalveluun 0200 2121 (pvm/mpm) ja varaa aika neuvotteluun.

Mikaelan 5 tärkeintä oppia yrittäjyydestä

1) Tee sitä, mihin sinulla on intohimo ja osaamista. Ulkoista sellaiset asiat, jotka voit, esimerkiksi kirjanpito tai markkinointi.

2) Tunne asiakkaasi. Kysy, tutki ja kuuntele, mitä he oikeasti haluavat.

3) Älä tee yksin. Verkostoidu toisten yrittäjien ja alan ihmisten kanssa. Sparraa tilaisuuden tullen myös ihan uusien ihmisten kanssa, jotka eivät tunne toimialaasi.

4) Aseta tavoitteet – mikä on pienin ja isoin skenaariosi.

5) Älä luovuta. Yrittäjän on oltava sitkeä ja yritettävä joka päivä uudelleen.

Naisten Pankki tukee naisyrittäjiä kehitysmaissa. Tutustuimme naisyrittäjän arjen haasteisiin Liberiassa. Lue lisää yrittäjien yhteisistä haasteista

Teksti: Tia Nikkinen

Kuvat: Jirina Alanko

Kopioi sivun linkki: