Suomalaisten juhlat ovat pitäneet Jonna ja Petri Niemisen kiireisinä jo 25 vuoden ajan. Onnekkaan kohtaamisen seurauksena perustettu Ilmapallokeskus on alansa edelläkävijä verkkokauppatoiminnassa.

Katon rajassa kiertävät värikkäät ilmapallorivistöt. On sydämiä, tähtiä, pyöreitä ja nelikulmaisia. Hyllyt notkuvat juhlatarvikkeita kertakäyttöastioista serpentiineihin ja lahjapusseihin. Super Mario -ilmapallo on pienen ihmisen kokoinen ja seisoo omilla jaloillaan tiskin takana. Juhlamaailmassa, eli Ilmapallokeskuksen kivijalkamyymälässä, tulee väistämättä hyvälle tuulelle. Tuntuu siltä, että liike voisi hyvin lähteä heliumpallojen voimasta lentoon, ellei katto olisi vastassa.

Juhlatarvikkeiden, ilmapallojen, koristeiden ja rooliasujen maailmasta löytyy myös toinen yrityksen perustajista, hymyileväinen Jonna Nieminen. Hän perusti yrityksen yhdessä miehensä Petri Niemisen kanssa vuonna 1991.

Ilmapallot edustavat Niemisille paljon. Ne ovat loputon luovuuden lähde ja taipuvat moneen: sisälle ja ulos, nuorelle ja vanhalle, kaikkiin väreihin ja kokoihin. Ilmapallojen ja juhlien tuottama ilo ja hyvä mieli kulkevat vahvasti mukana Ilmapallokeskuksen arvoissa.

– Ilmapalloissa on taikaa. Ne ovat ilmaa kevyempiä ja saavat meidät haaveilemaan lentämisestä, kertoo Jonna.

Loikka tuntemattomaan

Ilmapallokeskuksen tarina alkoi kauppakorkeakoulun rekrytointimessuilta. Nuoret kauppakorkeakoululaiset Jonna ja Petri päätyivät messuilla sattumalta kaasuyritys Agan pisteelle. 1990-luvun alun lamavuosina heliumtäytteisiä ilmapalloja näkyi lähinnä vapputoreilla, eikä niihin oltu totuttu muiden juhlien yhteydessä. Aga etsikin keinoa saada heliumpullonsa pelkän vappusesongin sijasta ympärivuotiseen käyttöön. He halusivat tuoda Suomeen Kaliforniassa silloin suosiota kasvattaneen ilmapallosomistamisen.

Olimme nuoria ja rohkeita. Hävittävää oli vähän. Yrityksen perustaminen tuntui jännittävältä, mutta oikealta ratkaisulta. 

Jonna ja Petri tarttuivat haasteeseen ja aloittivat yhteistyön Agan kanssa. He päättivät perustaa yrityksen ja ryhtyivät ilmapallokauppiaiksi. Yritystä pyöritettiin aluksi opintojen ja muiden töiden ohessa. Jonna ja Petri tekivät sopimuksen: mikäli innostus ilmapalloja kohtaan ei kuuden kuukauden aikana laantuisi, olisi aika tehdä ratkaisuja. Kun kuukaudet olivat kuluneet, kummatkin irtisanoutuivat työpaikoistaan ja ilmapalloista tuli heille ammatti.

– Olimme nuoria ja rohkeita. Hävittävää oli vähän. Yrityksen perustaminen tuntui jännittävältä, mutta oikealta ratkaisulta. Päätös tuntuu edelleen todella hyvältä. Saamme olla joka päivä mukana jakamassa iloa maailmaan.

Suuren luokan ilmapallokauppiaaksi

Agan heliumongelma sai ratkaisunsa, ja Ilmapallokeskuksesta paisui 25 vuoden aikana 40 vakituista työntekijää sekä ison joukon kausityöläisiä työllistävä yritys. Ilmapallokeskus toimii nykyään kolmella liiketoiminnan alueella. Yritys käy juhlatuotteiden tukkukauppaa Juhlatukku-brändin alla. Kuluttajakauppa pyörii verkkokaupassa sekä Juhlamaailma ja Buttericks-myymälöissä. Lisäksi Ilmapallokeskus tarjoaa tapahtumanäkyvyyden ratkaisuja ja palveluita yrityksille.

Ilmapallokeskuksen menestyksen takana on yrityksen Nordean asiakasvastaavan Tero Parviaisen mukaan innovatiivisuus, systemaattisuus sekä pitkäjänteisyys.

– Ilmapallokeskuksella on hyvä näkemys yhteistyökumppaneihin ja kilpailijoihin. He ovat alan moderneja toimijoita.

Luovaa ongelmanratkaisua

Ilmapallokeskuksessa on alusta lähtien ymmärretty digitaalisuuden ja internetin merkitys kaupankäynnissä. Jonna ja Petri perustivat Ilmapallokeskuksen ensimmäisen verkkokaupan 2000-luvun alussa. Verkkokaupan kautta asiakkaat pystyivät lähettämään ilmapallotervehdyksiä kukkalähetysten tapaan.

– Kauttamme on kutsuttu tärkeitä ihmisiä illalliselle ja jopa kosittukin, Jonna muistelee.

Juhlamaailman tuotteita myyvä menestyksekäs verkkokauppa perustettiin puolestaan 2000-luvun puolivälissä. Asiakkaat haluttiin tavoittaa ajasta ja sijainnista riippumatta. Aluksi tilaukset lähetettiin asiakkaille postitse. Niemiset kohtasivat kuitenkin ongelman: he myivät verkossa tuotetta, joka oli hankala toimittaa.

– Ilmapallo herää henkiin vasta kun se täytetään. Pallot pussissa eivät ole vielä mitään, ne pitää herättää sieltä eloon, painottaa Jonna.

Postin kautta tavara liikkui hyvin, mutta useampien täytettyjen ilmapallojen toimittaminen oli haasteellista.

– Entä jos asiakas haluaakin tilata kymmenen täytettyä ilmapalloa? Siitä tulisi iso postipaketti, joka painaa vähän, mutta maksaa paljon.

Nykyään Juhlamaailman verkkokauppaan kuuluukin ympäri Suomea levittyvä juhlapisteverkosto, jonka avulla palvelu saadaan lähelle asiakasta. Juhlapisteinä toimivat muun muassa lelu- ja askartelukaupat. Jos asiakas haluaa ilmapallonsa täytettyinä, lähetetään verkkokaupassa tehty tilaus lähimpään juhlapisteeseen, josta asiakas voi noutaa sen valmiina.

Jonnan mukaan kivijalkamyymälöissä tapahtuvan kaupan sekä verkkomyynnin yhdistäminen on toiminut hyvin. Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Verkkokauppa on tuonut näkyvyyttä kivijalkamyymälöille ja Juhlamaailman tuotteille. Kivijalkamyymälä puolestaan tarjoaa palvelua, jota verkkokaupassa ei voida toteuttaa, kuten vaikkapa mahdollisuuden sovittaa rooliasua.

Apua nopeasti ja läheltä

Nordea on toiminut Ilmapallokeskuksen kumppanina verkkokauppatoiminnassa alusta lähtien. Parviainen näkee Ilmapallokeskuksen verkkokaupan edelläkävijänä. Verkkokaupan menestykseen ovat hänen mukaansa vaikuttaneet erityisesti huolella tehdyt valmistelut, suunnitelmallisuus, hyvät yhteistyökumppanit sekä yrityksen oman osaamisen onnistunut koordinointi.

Yrittäjän arjessa tarvitaan nopeita ratkaisuja. Olemme olleet onnekkaita, sillä meillä on ollut Nordeassa samat yhteyshenkilöt useiden vuosien ajan. Näiden ihmisten kautta löytyy aina oikea henkilö vastaamaan kysymyksiimme.

Jos Niemisille tulee ongelma, on apu lähellä.

– Yrittäjän arjessa tarvitaan nopeita ratkaisuja. Olemme olleet onnekkaita, sillä meillä on ollut Nordeassa samat yhteyshenkilöt useiden vuosien ajan. Näiden ihmisten kautta löytyy aina oikea henkilö vastaamaan kysymyksiimme, Jonna kertoo.

Jonna iloitsee myös siitä, että asiakkailla on nykyään pankkitunnukset, jotka kulkevat mukana kaikkialle. Ne ovat olleet avaintekijöitä verkkokaupan käytön helpottumisessa niin Ilmapallokeskuksen, kuin asiakkaidenkin osalta. Pankkitunnusten ansiosta maksamisesta on tullut nopeaa ja näppärää. Verkkokaupan alkuvaiheessa ei verkossa maksaminen nimittäin ollut vielä mahdollista. Kaupasta ei löytynyt sille nykypäivänä ominaisia maksupainikkeita, ja asiakkaille piti lähettää erilliset laskut.

Kaikki lähtee asiakkaasta

Jonnan mukaan verkkokaupan perustamisessa kaikki lähtee asiakastarpeen ymmärtämisestä. Juhlamaailman verkkokaupan perustamisvaiheessa haastateltiin asiakkaita, jotta saatiin selville, mitä he tarvitsevat ja haluavat.

– Kaikki ratkaisut tehdään sen pohjalta, mitä lisäarvoa ne tuottavat asiakkaalle. Verkkokauppaa voi lähteä rakentamaan kartoittamalla esimerkiksi 20–30 erilaista asiakastarvetta, joiden pohjalta ratkaisut sitten rakennetaan, Jonna neuvoo.

Asiakkaan kannalta on ehdottoman tärkeää, että kaikki toimii niin kuin pitää. Kun kyseessä on tärkeä juhlapäivä, ei tilauksella ole varaa saapua myöhässä. Jonna muistuttaakin, että kaikenlaisessa verkkokauppatoiminnassa pitäisi olla lähtökohtana sataprosenttinen asiakastyytyväisyys.

Asiakastarpeiden pohjalta ruvetaan sitten rakentamaan verkkokaupan tuotevalikoimaa. Tässä yhteydessä on myös mietittävä, miten tuotevalikoima esitetään, eli minkälaisia ovat esimerkiksi tuotekuvat ja tuotteiden esittelytekstit. Asiakkaat pidetään mielessä myös silloin, kun määritetään verkkokaupan maksu- ja toimitustapoja. Jonna tähdentää, että verkkokaupan suunnittelun jokaisessa vaiheessa on kuljetettava mukana punaisena lankana tuotteiden merkitys. Ilmapallokeskuksen punaisena lankana on, että asiakas saa aina onnistuneet juhlat.

Niemiset hakivat perustamisvaiheessa oppia muiden toimialojen verkkokaupoista. He miettivät, mitkä käytänteet olivat niissä toimivimpia ja rakensivat omaa kauppaansa esimerkkien avulla. Vaikutteita otettiin paljon etenkin muotimaailman verkkokaupoista.

Hauska, vaativa verkkokauppa

Jonnan mukaan verkkokaupan perustaminen on ollut erittäin kiinnostavaa ja hauskaa, mutta myös vaativaa. Se vaatii kunnianhimoa sekä kykyä jatkuvaan oppimiseen ja uudistautumiseen. Verkkokaupan perustajan on tuotava kauppaan mukaan oma twistinsä, oli se sitten mielenkiintoinen visuaalinen ilme, tai persoonalliset esittelytekstit, Jonna painottaa.

Verkkokaupan teknisen toimivuuden takana ovat oikein valitut yhteistyökumppanit, jotka tarjoavat sivustolle alustan. Verkkokaupan on pystyttävä reagoimaan digitalisaation tuomiin muutoksiin.

– Kaksi vuotta toiminnassa ollut käyttöliittymä on usein jo vanhentunut ja vaatii vähintään jonkinlaista ilmeenkohotusta.

Kehitystyössä datan analysointi on erittäin tärkeää. Dataa tarkastellessa voidaan esimerkiksi huomata, että ostoskorivaiheessa tilauksen tekeminen keskeytyy usein. Tällöin tulisi pohtia, onko sivuston tekniikassa jotakin kehitettävää, selventää Jonna.

Yhden tilauksen toimittamiseen alusta loppuun osallistuvat Jonnan mukaan monet kädet. Yrityksen onkin varattava verkkokaupan ylläpitämiseen suuret henkilöstöresurssit. Ilmapallokeskuksella verkkokauppa työllistää ihmisiä myynnistä ja markkinoinnista asiakaspalveluun sekä logistiikkaan. Verkkokaupan on toimittava riippumatta, siitä onko kyseessä arkipäivä, joulu tai juhannus ja jokaiselle päivälle on löydettävä työntekijöitä pitämään homma pyörimässä.

Vaikka verkkokauppa on vaatinut yritykseltä paljon, on se Jonnan mielestä ehdottomasti ollut vaivan arvoista. Verkkokauppa on nimittäin ollut edellytys Ilmapallokeskuksen kasvulle: se on tuonut brändille näkyvyyttä sekä mahdollistanut läsnäolon asiakkaiden arjessa ajasta ja paikasta riippumatta.

Herään joka aamu iloisena siitä, että saan työskennellä ilmapallojen parissa. Olemme saaneet tehdä sitä, mitä rakastamme ja saaneet yrittäjinä muokata elämämme pitkälti sellaiseksi kuin haluamme.

– Verkkokaupan ansiosta yrityksen kasvulle ei ole enää maantieteellisiä rajoja. Olisimmeko me tässä ilman sähköistä kauppaa? Uskaltaisin sanoa, että emme olisi.

Rakkaudesta ammattiin

25 vuotta sitten Niemiset eivät vielä tienneet, että ilmapalloista ja juhlista tulisi heille elämänmittainen ura. Nykyisin he ovat erittäin tyytyväisiä, että pysähtyivät Agan pisteelle rekrytointimessuilla.

– Herään joka aamu iloisena siitä, että saan työskennellä ilmapallojen parissa. Olemme saaneet tehdä sitä, mitä rakastamme ja saaneet yrittäjinä muokata elämämme pitkälti sellaiseksi kuin haluamme.

”Life makes me happy” lukee Jonnan paidassa, ja tämä on helppo uskoa.

Perustaisitko sinäkin verkkokaupan? Hyödynnä kahdeksan vinkkiä verkkokaupan perustamiseen.

Keskittämällä yrityksesi asioinnin Nordeaan, saat Etuyrittäjänä oman nimetyn henkilön arkesi tueksi. Lue lisää!

Jonnan viisi vinkkiä verkkokaupan perustamiseen:

  1. Selvitä, mitä asiakas tarvitsee. Ennen verkkokaupan perustamista selvitä esimerkiksi 20-30 erilaista asiakastarvetta haastattelun avulla. 
  2. Hae oppia muista verkkokaupoista. Tutustu erilaisiin verkkokauppoihin ja mieti, mikä niissä on toimivaa ja sellaista, joka sopisi myös sinun yrityksellesi.
  3. Varaa riittävästi henkilöstöresursseja. Verkkokaupan pyörittämiseen tarvitaan osaamista niin myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun kuin logistiikankin puolelta.
  4. Tuo mukaan oma twistisi. Verkkokauppasi erottuu muista, kun tuot mukaan oman erikoistaitosi, liittyi se sitten visuaalisuuteen tai omaperäiseen kirjoitustyyliin.
  5. Tavoittele aina 100%:sta asiakastyytyväisyyttä. Jokaisessa päätöksessä ja toimenpiteessä tulee aina pitää mielessä asiakkaan kannalta paras ratkaisu.

Teksti: Oona Kansi

Kuvat: Pinja Nikki

Kopioi sivun linkki: