Yrityksemme matkalla maailmalle

Kasvu Open -tapahtumissa sparrataan suomalaisyritysten kasvusuunnitelmia vauhtiin. Vauhtia haettiin esimerkiksi tunteisiin, pisuaareihin ja huippukokkeihin liittyviin bisnesideoihin.

Jos joku luuli, että Suomessa kehitetään vain pelialan sovelluksia, niin Kasvu Openin lavalla ennakkoluulot viimeistään hälvenevät.
 
Esittelyssä ovat niin harjasmatto, joka putsaa veneen pohjan rannassa puhtaaksi, lapsille vierasta kieltä opettava nukke kuin modulaarinen robottijärjestelmä, joka kehittää roboteista multitalentteja.
 
Kasvu Open ei ole tavallinen kasvuyritystapahtuma. Vaikka nyt ollaan Espoossa, kiertää Kasvu Open luotsaamassa yrityksiä ympäri Suomen. Suomi nousuun yritys kerrallaan, kuten Nina Rautiainen tapahtumaa järjestävästä Kasvun Roihusta kiteyttää.

Mukaan voivat hakea kaikki yritykset, jotka haluavat kasvaa. Niin uudet kuin jo pidemmän aikaa toimineet. Osa yrittäjistä havittelee kasvua kotimarkkinoilla, mutta moni idea tähtää myös suoraan kansainvälisille markkinoille.

Tapahtuman idea on yksinkertaisen toimiva: kasvua havittelevat yritykset saavat ilmaista asiantuntija-apua suunnitelmiensa tueksi. Apu on yrityksille arvokasta, koska harvalla on alkuvaiheessa resursseja ostaa asiantuntijapalveluita tai palkata työntekijöitä kaikkiin osaamistarpeisiin.
 
Asiantuntemusta löytyy joka lähtöön. Tänään paikalla olevat asiantuntijat, eli ”Myllärit”, ovat muun muassa kansainvälisten markkinoiden, rahoituksen, tuotekehityksen, digitaalisuuden tai markkinoinnin konkareita.

Lavalla käynnissä ovat kolmen minuutin hissipuheet eli pitchaukset. Osa lukee suoraan paperista, osa vetää ulkomuistista. Kaikki ideat eivät avaudu lyhyessä ajassa, vaan idean kiteytys vaatii vielä treeniä. Niin on tarkoituskin.
 
– Prosessin voima on se, että päivän jälkeen kehitystä on tullut valtavasti. Seuraava pitchaus on aina edellistä parempi, Nina Rautiainen kertoo.

Kasvu Open

Tunteet

Miksi omien tunteiden analysoimiseen tarvittaisiin mobiilisovellusta?
Omien tunteiden seuraamista helpottavan Emotion Tracker -sovelluksen kehittäneeltä Camilla Tuomiselta löytyy siihen vastaus.

– Omien tunteiden erottelukyky on itsensä tuntemisen kulmakiviä. Huippusuoriutujat ovat tyypillisesti tunneälykkäitä, Tuominen kertoo.

Aina ihminen ei tiedä, miksi hän tuntee, mitä tuntee. Emotion Tracker auttaakin löytämään tunteelle oikean nimen, kuten esimerkiksi 'pelko'. Kun oppii tunteistaan, oppii myös hallitsemaan itseään.

Tunteiden hallittavuus kiinnosti myös enkelisijoittajia, jotka lähtivät viime keväänä rahoittamaan yritystä. Nyt Tuominen hakee rahoitusta toisella kierroksella ja suunnittelee kansainvälistä kasvua.

– Tällä hetkellä meneillään on liiketoimintasuunnitelman päivitys. Iso kysymys on se, lähdetäänkö fokusoimaan tätä enemmän kuluttaja- vai ammattilaispuolelle. Tähän mennessä on menty ammattilaisten kautta, Tuominen kertoo.

Emotion Trackerin kasvun haasteet top 3: mahdollisuuksien paljous, resurssit ja rahoitus, rohkeus joka tilanteessa.

Kasvu Open

Vessa

Ylivoimaisesti suurimmat hihitykset yleisöstä kirvoittaa Novosanin toimitusjohtaja, "Vessa-asiantuntija" Tommi Virkki. Novosan on vedettömiä pisuaareja maahantuova yritys, jonka tavoitteena on päivittää vessat tälle vuosituhannelle. Kasvua he ovat tulleet hakemaan uusimmasta kehityshankkeestaan: pisuaarien mediatilan myynnistä.

– Halutaan tehdä tästä miljoonabisnes. Pisuaarit ovat huomattava uusi mediatila mieskohderyhmälle, Virkki kertoo esityksessään.

Uuden mediatilan idea on videomainosnäyttö, jonka tarjontaa miehet voivat tuijotella asioidessaan. Kasvu Openissa yritystä kiinnosti kuulla ulkopuolisia näkökulmia ja verrata niitä omiin suunnitelmiin.

– Vaikka meillä on tosi paljon omia ajatuksia, niin emme välttämättä aina ole oikeassa.

Medianäyttö ei ole yrityksen ainoa miestenvessoihin liittyvä tuotekehitysprosessi. Novosan kehittelee myös "ujoa sermiä", eli seinämää, joka suojaa kanssapissaajien katseilta.

Novosanin kasvun haasteet top 3: ajankäyttö, nopea reagointikyky, oikeiden työntekijöiden löytäminen.

Ruoka

Mitä jos huippukokin tilaaminen kotiin ei olisikaan niin mahdoton ajatus? Foodiacin yritysidea haastaa perinteistä ajatusta pitopalveluista ja ravintoloista. Foodiac.fi -sivustolta voi tilata kokkien osaamista omaan keittiöön tai omiin tilaisuuksiin.

– Tuomme kokkeja ihmisten koteihin valmistamaan ruokaa tai pitämään vaikka kokkikouluja kaveriporukalle, Miikka Mäkiö esittelee yleisölle.

Foodiacin ajatus lähtee siitä, että ihmiset haluavat koko ajan persoonallisempia elämyksiä. Sellainen on esimerkiksi huippuravintolan perustaminen omaan kotiin.

Seuraava askel Foodiacille on kasvun hakeminen ulkomailta. Suuntakin on selvä, Iso-Britannian markkinat.

– Meidän bisnes perustuu myyntikomissioon eli tarvitaan myyntiin paljon volyymia. Kasvu Suomen rajojen ulkopuolella on siksi luonnollinen tavoite.

Foodiacin kasvun haasteet top 3: rahoituksen hankkiminen ulkomaille laajenemista varten, oikean asiakassegmentin tunnistaminen, panostuksien kannattava kohdentaminen.

Millaisia haasteita päivän aikana nousi esiin?

Rahoituksen saaminen. Perinteisin rahoituslähde ovat edelleen pankit, mutta muitakin rahoituskanavia toki löytyy. Potentiaalisia rahoittajia voivat olla esimerkiksi pääomasijoittajat, bisnesenkelit tai yksityiset sijoittajat. Valtion omistama Finnvera tarjoaa kasvuyritysten rahoitusratkaisuja yhteistyössä pankkien kanssa. Mahdollisuuden crowdfundingiin eli joukkorahoituksen keräämiseen tarjoavat esimerkiksi suomalaisen Invesdorin ja ruotsista ponnistavan FundedByMe:n kaltaiset verkkopalvelut.

Resursseihin liittyviä kysymyksiä esitettiin paljon. Yritystoiminnan alkuvaiheessa jokainen rekrytointi on elintärkeä. Myös kysymys siitä, mitä osaamista kannattaa ulkoistaa ja mitä hankkia yrityksen sisälle, on tärkeä. Siihen ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta.

Laajentuminen kansainvälisesti. Myyntikanavien löytäminen, parhaan mahdollisen kasvustrategian luominen ja paikalliset verkostot olivat asioita, joista kasvumylläreiltä kysyttiin ahkerasti.

Tuotekehitys. Mihin suuntaan tuotetta pitäisi lähteä kehittämään, ja mille kohderyhmälle? Miten löytää oikeat tahot yhteistyökumppaneiksi?

Digitaalisuus korostuu nykypäivän yrittäjien tuotteissa, palvelussa ja markkinoinnissa entistä enemmän. Jos yrittäjän oma osaamisalue on muun kuin digitaalisuuden parissa, on sparrausta ja kumppaneja hankittava muualta.

Ihmiset. Yritysidea on, mutta tiimi puuttuu? Oikeanlaisen tiimin ja osaamisen kokoaminen on yritykselle aina haaste. Oikeiden ihmisten tunteminen on yrityksille ylipäätään tärkeää. Jos on lähdössä esimerkiksi Saksan markkinoille vailla markkinoiden tuntemusta, voi yhdestäkin hyvästä kontaktista olla mittaamattoman paljon apua.

Kasvun haasteita on jokaisella. Aina löytyy kuitenkin joku, joka on selättänyt samantyyppisen haasteen! Ulkopuolisen näkemyksen saaminen yritystä rakentaessa tai sitä kasvattaessa on erittäin tärkeää. Siksi ulkopuolista apua ei koskaan kannata ujostella kysyä. Se olkoon dynaamisen Kasvu Open -päivän tärkein opetus.

Nordea lähti Kasvu Openin yhteistyökumppaniksi ja nordealaiset Kasvu Openin asiantuntijoiksi vankan rahoitusosaamisen takia. Tehokas taloushallinto, riskienhallinta ja investointien rahoittaminen ovat asioita, joiden kanssa yritys on tekemisissä alusta lähtien.

Teksti: Riku Mattila

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: