Mobiilisti yrityspankkiin

Pankkipalvelut kulkevat mukana nyt myös yritysasiakkaiden matkassa. Yrittäjäasiakkaamme Sari Päätalo ja Maria Arjonen kertovat, millä tavoin yrityksen mobiilipankki on helpottanut heidän arkeaan.

Parempaa asiakaspalvelua mobiilipankin avulla 

Sari Päätalo siristi silmiään ja tähtäsi etusormellaan oikeaan nappiin älypuhelimen näytöllä. Verkkopankin käyttö puhelimen verkkoselaimella vaati tarkkuutta ja hermoja. Tuskastuttuaan näytön tihrustamiseen hän soitti Nordean Yrityspalveluun. 

– Kysyin, että onko ihan totta niin, ettei yrityksen käyttöön ole mobiilisovellusta. Halusin kirjautua puhelimesta yrityksen verkkopankkiin niin, ettei minun tarvitse tihrustaa pientä tekstiä, kun menen puhelimen verkkoselaimen kautta verkkopankkiin, Päätalo kertoo.

Muutamaa kuukautta myöhemmin yrittäjien mobiilipankkipilotin alkaessa Päätalo olikin ensimmäisten joukossa mukana testaamassa uutta sovellusta oman yrityksensä Kolari-Specialin käytössä.

Pälkäneen Luopioisissa sijaitseva Kolari-Special on erikoistunut ajoneuvojen vaihdelaatikoiden kunnostamiseen, vaihteisto-ongelmiin sekä hyötyajoneuvojen varaosiin. Pienyrityksen asiakkaat ovat niin yrityksiä, korjaamoja, yhteisöjä kuin yksityisiä kuluttajiakin eri puolilta Suomea ja Pohjoismaita.

Päätalo on paljon poissa toimistolta ja työmatkoilla, joten hän joutuu hoitamaan pankkiasioita myös ulkomailla. Koska puhelin kulkee aina mukana, sen kautta on luonnollista hoitaa myös pankkiasioita. Mobiilisovelluksen käyttöönotto sujui Päätalon mukaan hyvin, eikä käytössäkään ole ollut ongelmia, kun ohjeistuksen malttoi lukea kertaalleen läpi.

Maksujen suorittaminen on Päätalon mielestä haasteellista pienellä näytöllä, mutta verkkolaskut hoituvat helposti, koska niihin tarvitaan pelkkä hyväksyminen. Päätalo käyttääkin mobiilipankkia pääasiassa tilitapahtumien seuraamiseen. Mahdollisuus tarkistaa saapuneet maksusuoritukset suoraan älypuhelimen ruudulta ajasta tai paikasta riippumatta vaikuttaa kuitenkin Päätalon mukaan suoraan Kolari-Specialin varaosamyynnin ja asiakaspalvelun sujuvuuteen.

– Saan heti välitettyä myyntiin tiedon maksun saapumisesta, ja asiakkaan tilaus saadaan matkaan ilman viivytyksiä. Toimitusnopeus on meille tärkeä asia, Päätalo korostaa.

Päätalo kannustaa myös muita yrittäjiä kokeilemaan uusia toimintatapoja. Päätalo uskoo, että yrityksen toimialasta riippumatta mobiilipankki helpottaa päivittäistä asioiden hoitamista.

– Missä vaan on maksuliikennettä, siellä näitä palveluita tarvitaan. Sellaista yritystä ei varmaan olekaan, missä ei ole maksuliikennettä. Tai se on entinen yritys, Päätalo sanoo naurahtaen.

Helpotusta liikkuvan yrittäjän arkeen

Miksei firman pankkiasioita voisi hoitaa kännykällä, Maria Arjonen mietti kirjautuessaan jälleen kerran tietokoneen selaimella verkkopankkiin. Omien laskujen maksamisen hän hoiti näppärästi älypuhelimella, mutta yrityksen pankkiasioita varten piti aina istahtaa tietokoneen ääreen, mihin kiireisen ja liikkuvan yrittäjän päivästä ei usein riittänyt aikaa.

Arjonen kertoo, että hän on ollut vähän harmissaan siitä, ettei hyvin toimivia mobiilipalveluita usein saada jalkautettua samassa laajuudessa yrittäjille kuin kuluttaja-asiakkaille. 

– Pienen kasvuyrityksen tarpeet ovat alkuun samankaltaisia kuin yksityisasiakkailla, Arjonen sanoo.

Syksyllä alkanut yritysten mobiilipankkipilotti olikin Arjoselle tervetullut ja odotettu asia, ja hän lähti kokeiluun mielellään mukaan.

Arjosen yritys, Turussa toimiva Law & Water on veden laadun ja lainsäädännön asiantuntija, joka yhdistää lakimiesten ja insinöörien osaamisen saman katon alle. Lakimiehet hoitavat yhdessä insinöörien kanssa muun muassa teollisuusjätevesisopimuksia, hankintoja sekä muita veden laatuun ja puhdistukseen liittyviä projekteja.

Toimitusjohtajana Arjonen vastaa kaikesta yrityksen rahaliikenteestä. Mobiilipankki helpottaa raha-asioiden hoitamista merkittävästi niin tavallisina työpäivinä kuin työmatkoillakin.

– Pyrin hoitamaan kaiken asioinnin mobiilipankissa, koska en aina istu tietokoneen tai iPadin äärellä silloin, kun raha-asioita pitäisi hoitaa, Arjonen kertoo.

Mobiilipankin käyttö on Arjosen mukaan sujunut hyvin niin pilottivaiheessa kuin sen jälkeenkin. Erityisen kätevänä ominaisuutena hän pitää laskujen viivakoodin lukemista kameralla mobiilisovelluksessa, jolloin laskun tiedot siirtyvät suoraan pankkiin, ja säästyy pitkien viitenumeroiden näpyttelyltä. Jos matkaan on tullut mutkia, apu on ollut aina lähellä.

– Nopein reitti yleisten asioiden selvittämiseen tuntuisi olevan chat tai Twitter, Arjonen kertoo.

Kaikkia toiminnallisuuksia ei mobiilipankissa vielä ole ja Arjosella onkin muutamia jatkokehitysideoita. Kehitys on kuitenkin jo nyt mennyt hyvään suuntaan. Arjonen uskoo, että mitä enemmän käyttäjiä mobiilipalveluille saadaan, sitä paremmin niitä voidaan kehittää vastaamaan käyttäjien tarpeita. Hän kannustaakin myös muita yrityksiä käyttämään rohkeasti yritysten mobiilipankkia ja antamaan pankille palautetta.

– Vain sillä tavoin voimme asiakkaina varmistaa sen, että pankki vie asiaa eteenpäin asiakkaidensa tarpeiden mukaisesti, Arjonen summaa.

Vastaus asiakkaiden tarpeeseen 

Yritysten mobiilipankki on Nordean tuotepäällikkö Toni Frosteruksen mukaan nimenomaan vastaus yritysasiakkailta tulleeseen palautteeseen ja kyselyihin. Myös markkinatilanne edellytti mobiilipalvelun avaamista myös yritysasiakkaille, sillä muutamat muutkin pankit ovat jo esitelleet omat palvelunsa.

– Nykypäivänä on selvää, että jos haluaa tarjota parhaan mahdollisien digitaalisen palvelukokemuksen, on tarjottava myös kattava mobiilipalvelu, kertoo Frosterus.

Yrityksen mobiilipankkisovellus helpottaa erityisesti yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten päivittäisten pankkiasioiden hoitoa. Pankkipalvelut kulkevat aina mukana, ja nelinumeroisella pysyvällä salasanalla on helppo ja nopea pääsy tarkistamaan tilien saldot ja tapahtumat. Myös Nordean palvelunumerot ja verkkopankin posti ovat saatavilla kätevästi.

Mobiilipankkiin on kätevintä tunnistautua tunnuslukusovelluksella. Sovellus on aina mukana puhelimessa eivätkä koodit lopu kesken. Mobiilipankki- ja tunnuslukusovellus ovatkin yhdessä lyömätön pari, mikä tekee pankin käytöstä täysin mobiilin kokemuksen.

– Kyseessä on iso hyppy eteenpäin Nordean yrityksille tarjoamissa digitaalisissa palveluissa. Nyt yritysten mobiilipalvelut ovat markkinoiden helppokäyttöisimmät, Frosterus summaa.

Mobiilipankkisovelluksen voi ladata sovelluskaupasta iPadille, iPhonelle, Android-puhelimille sekä Windows Phone 8 -puhelimille.

Yrityksen mobiilipankissa on käytettävissä seuraavat ominaisuudet:

  • Maksunsaajalistaus verkkopankista
  • Euro- ja valuuttatilit sekä niiden tapahtumat
  • Maksut: SEPA- sekä erääntyvät, vahvistettavat ja hyväksyttävät e-laskut
  • Maksujen skannaus viivakoodilla ja QR-koodilla
  • Siirrot omien tilien välillä
  • Lainat: vakuudellisten luottojen ja joustoluottojen tiedot
  • Soittomahdollisuus Nordean palvelunumeroihin Verkkopankin posti

Miten hoidan yrityksen pankkiasioita mobiilipankissa? Lue lisää ja katso video.

Teksti: Paula-Maija Wallin

Kopioi sivun linkki: