Kasvu Open 2015: Foodiac liekittää kasvua Dubaissa

Suomen piilaaksoista ja notkelmista kiihdytetään rajulla rytinällä maailmalle. Kasvu Open 2015 -sparrauskisa on nyt päättynyt. Mitä jäi käteen ja millä eväillä valloitetaan Lähi-idän luksusmarkkinat? Finaaliin yltäneen Foodiacin johtajat kertovat.

Syyspäivät lyhenevät, mutta karnevaalitunnelma tuo kovimmat kotimaiset kasvuyritykset, bisnesenkelit ja innovoijat Jyväskylään. Kasvuyrityksiä kiihdyttävä Kasvu Open 2015 kilpailu on loppuhuipennuksen kynnyksellä.

Läppäri kassissa ja hissipuhe hiottuna Susanna Nissinen, Foodiacin tuore maajohtaja, astuu pian Jyväskylän bussiin.

Matkalaukussa ovat tarvittavat seminaarivarusteet, ja taskussa Nissisellä on sparrausapu, Foodiacin toimitusjohtaja Miikka Mäkiö. Hän osallistuu Kasvu Open -kilpailun loppuhuipennukseen, Kasvun Karnevaaliin, somen välityksellä Dubaista. Foodiac avautui Dubain markkinoille syyskuussa 2015, ja kiihkeä starttivaihe pitää toimitusjohtajan tiukasti Arabiemiraateissa. 

Foodiac on netissä toimiva yksityisten kokkien ja catering-palveluiden markkinapaikka. Foodiacin kautta voi tilata esimerkiksi Michelin-ravintoloitsijoita ja Top Chef -voittajia omaan kotiin tai yritystilaisuuteen.

Kovaa kasvua tavoitteleva yritys on asettanut itselleen kirkkaan tavoitteen Kasvu Openissa.

– Finaaliin mennään! Nyt on kahden minuutin hissipuhe treenattu torstain pitchausta varten ja valmis materiaali lähetetty järjestäjälle. Tosi makeeta päästä vetämään isolle yleisölle, Susanna kertoo tunnelmia ennen matkan alkua.

12 parhaan joukossa

Nissinen juo aamukahvia Jyväskylän Paviljongin aulassa. Kasvun Karnevaalin ensimmäinen päivä on alkamassa ja yritykset tapaavat sparraajiaan. Foodiacille tärkeitä teemoja ovat vahva kansainvälistyminen ja kasvu. Nissinen sopii tapaamisia rahoittajien ja kiinnostavien kontaktien kanssa. Torstai on kirjaimellisesti toivoa täynnä.

Pling! Seuraavana päivänä puhelin kilahtaa tavallista kirkkaammin. Susanna Nissiseltä tulee riemukas viesti: Foodiac on 12 parhaan joukossa! Skype kuumaksi Dubain suuntaan, toimitusjohtaja Miikka Mäkiökin osallistuu viimeiseen pitchaukseen. Loppurutistus on kolmen minuutin mittainen esitys koko yleisön edessä. Tuomaristo tiukkaa numeroita ja kipupisteitä, finalisteja hieman grillataan.

Tiukan perjantain päätteeksi kirkkain sijoitus jää saamatta, mutta Foodiac on tyytyväinen. Yritys on saanut paljon: näkyvyyttä, potentiaalisia asiakkaita ja kontakteja Finnveraan ja Tekesiin.

– Koko matkassa voitto ei ollut tärkeintä, vaan aktiivinen, positiivinen ilmapiiri ja hienot yhteistyökumppanit. Ne olivat parasta, Nissinen sanoo.

Foodiacin toimitusjohtaja Miikka Mäkiö on tyytyväinen, että yritys osallistui Kasvu Openiin. 

– Ensimmäinen rahoituskierros klousattiin syyskuussa. Saimme Tekesin avustusta ja Finnveran takaaman lainan. Kontaktit löydettiin jo ensimmäisestä Kasvu Open -tapahtumasta, Mäkiö kertoo.

Dubain kiehtovat ja haastavat markkinat

Karnevaaliviikonlopun jälkeen Mäkiön tavoittaa Dubaista, tiukan työpäivän keskeltä.

Hän kertoo, että vuosi 2015 on Foodiacille kansainvälisen kasvun vuosi. Lähi-idän valloitus on jo vauhdissa: Dubaissa sijaitseva Turn8 -kiihdyttämö nappasi viime kesänä Foodiacin mukaan kasvuohjelmaansa.

– Dubaihin oli helppo lähteä, koska saimme kiihdyttämöltä paikallisen toimiston ja avuksi 20 hengen HR- ja lakitiimin, Mäkiö kertoo.

– Paikallinen tuki on todella tärkeää näillä markkinoilla.

Foodiac on iskenyt oikeille markkinoille: Lähi-idän suurkaupungeissa riittää luksusta arvostavaa kohderyhmää. Haasteita tuo se, että Dubaissa ei olla vielä niin tiukasti netissä kiinni. Pelkkään online-markkinointiin ei pysty nojaamaan ja asiat tapahtuvat verkkaisemmin.

– Kaikki tapahtuu täällä hieman hitaammin ja bisnes perustuu neuvotteluihin, verkostoihin ja henkilökohtaisiin suhteisiin. Dubaissa kesti kaksi kuukautta, ennen kuin yritys saatiin perustettua. Briteissä saman asian tekeminen vei kolme tuntia, Mäkiö vertaa.

Nasdaq toi esiin Kasvu Openia New Yorkin Times Squarella 21.10.2015. Kasvu Open vie vuosittain yrityksiä kansainvälisille matkoille, joiden tarkoituksena on luoda kauppasuhteita ja kumppanuuksia ulkomaisten toimijoiden kanssa.

Maailmanvalloitus on alkanut

Lokakuun lopussa Dubaissa on 36 asteen helle, ja yhtä kuumeisesti Mäkiö painaa töitä konttorilla. Ensimmäiset 20 kokkia on jo kiinnitetty Foodiacin tähtikaartiin Dubaihin.

Mäkiön loppuvuoteen kuuluu startup-tapahtuma Dublinissa ja tietysti Slush Helsingissä. 

Tavoitteena on laajentaa vielä Pohjoismaihin tai Iso-Britanniaan ennen kuin vuosi loppuu.

Tahti on kova, Mäkiö myöntää, mutta nyt on oikea aika toimia. Kilpailijat Yhdysvalloissa ovat jo maistaneet menestystä.

– Konsepti pitää saada toimimaan kansainvälisessä ympäristössä, pitää varmistaa jatkorahoitus ja sen avulla konseptin laajentaminen Lähi-idässä, Euroopassa ja Aasiassa, Mäkiö kertoo.

Foodiaclaiset näkevät Aasian markkinoissa ja Lähi-idässä valtavia mahdollisuuksia.

– Monelle suomalaiselle yritykselle Lähi-itä on vielä tuntematon ja ehkä aliarvioitu markkina. Täällä on paljon potentiaalia, iso joukko länsimaalaisia ja ostovoimaa. Seuraavan vuosikymmenen aikana täällä voi kehkeytyä aika mielenkiintoiset, kansainväliset markkinat monelle suomalaiselle firmalle, Mäkiö vinkkaa lopuksi.

Tutustu Kasvu Open -kilpailuun.

Kuinka voit hoitaa yrityksesi ja perheesi asiat näppärimmin? Lue lisää aiheesta.

Suunnitteilla yrityksen perustaminen? Hyödynnä työkalut!

Mikä Kasvu Open?

Valtakunnallinen kasvuyrittäjien sparrauskilpailu, jossa yritykset pääsevät testaamaan ideoitaan ja vauhdittamaan kasvua. Sparraajina ovat liike-elämän kokeneimmat kasvun gurut.

Kasvu Open 2015 voittaja Start up -sarjassa oli Fourdeg Oy ja Start again -sarjassa Critical Force Entertainment Oy.

Nordea yhdessä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa on mukana kannustamassa yrityksiä kehittymään ja tukee yrityksiä kasvamaan. Vuonna 2015 Nordea palkitsi 20 Kasvu Open finalistia vuoden mittaisella Nordea Growth -ohjelmalla, jonka tavoitteena on nostaa yritysten rahoitusvalmiuksia kasvuvaiheessa.

Kasvu Open 2016 kilpailun haku aukeaa 18.11.2015.

Teksti: Laura Kokko

Kopioi sivun linkki: