Blogiyhteistyö on rahanarvoista puuhaa

Bloggaaja on mielipidevaikuttaja, joka tarjoaa yhteistyökumppaneilleen arvokasta mediatilaa ja tarkkaan räätälöidyn yleisön. Ammattilaisen työstä on maksettava myös ammattimainen korvaus, Liemessä-bloggaaja Jenni Häyrinen toteaa.

Mainostajien ja bloggaajien yhteiset pelisäännöt eivät kuitenkaan ole vielä täysin selvät. Osittain syynä on se, että blogiyhteistyö on suhteellisen uusi markkinoinnin muoto, Jenni Häyrinen arvioi.

Kirjailijanakin kunnostautunut bloggaaja perusti ruokabloginsa vuonna 2006 kirjoittaakseen reseptejä muistiin, lähinnä itseään varten. Melko pian blogin ympärille kerääntyi uskollinen lukijakunta. Kaupallistaminen ei kuitenkaan käynyt vielä tulevan blogitähden mielessä, sillä tuolloin blogeista ei juuri puhuttu.

– Nykypäivänä aloittelevat bloggaajat ovat ihan eri tavalla tietoisia työnsä kaupallisista mahdollisuuksista, sillä mainostajien läsnäolo blogeissa on hyvin näkyvää, Häyrinen toteaa.

Bloggaajan asema vahvemmaksi neuvottelupöydissä

Mainostajien kiinnostuttua Häyrisen blogista harrastus muuttui vähitellen täysipäiväiseksi työksi. Itsenäisenä bloggaajana hän kuitenkin koki, ettei yksittäisellä blogilla ollut riittäviä mahdollisuuksia neuvotella yhteistyön ehdoista.

– Mitä suositummaksi blogini kasvoi, sitä enemmän yrityksiltä tuli yhteistyöehdotuksia, jotka eivät olleet bloggaajan kannalta kovin mieluisia.

Bloggaaja päätti yhdistää voimansa kohtalontovereidensa kanssa ja perustaa yrityksen edustamaan bloggaajia mainostajien neuvottelupöydissä ja koordinoimaan sisältöyhteistöitä. Yhtiökumppaniksi lähti Laura Hakanen Otavamedialta.

– Ajatus lähti ammatillisen yhteisöllisyyden ja vertaistuen kaipuusta. Tajusin, etten ollut tilanteessani yksin.

Vuonna 2012 perustetussa Blogirinki Medialla on nykyisin yli sata itsenäistä jäsenblogia, joille yhteisö tarjoaa tukea, neuvotteluapua ja -neuvoja sekä mahdollisuuksia kaupallisiin yhteistöihin, joihin itsenäinen toimija ei välttämättä törmäisi.

Yhteistyön valuuttana raha

Häyrinen kertoo, että blogitaipaleen alkuvaiheessa oli tavallista, että mainostajat pyysivät häntä bloggaamaan tuotenäytteitä vastaan. Erityisesti ruokablogien puolella tämä on ongelmallista, sillä tarjotut tuotteet eivät ole kovin arvokkaita.

– Siinä vaiheessa, kun blogista tulee suosittu, bloggaajalla on monen vuoden kokemus ja kova työ takanaan. Ei kukaan halua antaa vaivalla hankittua ammattitaitoaan ilmaiseksi jonkin yrityksen käyttöön, Häyrinen muistuttaa.

Blogirinki Median linjauksena on, ettei yhteistyötä osteta pelkillä tuotepalkkioilla. Jos yritys hyötyy blogista kaupallisesti, myös bloggaajan on saatava panoksestaan kunnollinen korvaus. Tämä saattaa tarkoittaa ihmisille eri asioita, mutta perinteinen vaihdannan väline on se suoraviivaisin tapa.

– Rahalla ne asuntolainatkin maksetaan. Ei makaronipusseilla.

Häyrisen mukaan tuotepalkkiota vastaan työskentely ei lähtökohtaisesti kannata, vaikka huomio imartelisikin erityisesti aloittelevaa bloggaajaa. On muistettava arvostaa omaa työtään ja pysyttävä uskollisena oman blogin lukijoille.

– Itse olen aina ollut tarkka siitä, että yhteistyöyritykset ja tuotteet sopivat blogiini, Häyrinen toteaa.

Hän muistuttaa, että bloggaaja on sisällöistä henkilökohtaisesti vastuussa lukijoilleen, sillä blogin menestys perustuu tekijän ja tämän yleisön väliselle henkilökohtaiselle suhteelle.

– Kyllä menestys tulee siitä, että teet jotain intohimoisesti. Puhtaasti kaupallisella kulmalla tehdystä blogista tuskin tulee hittiä, Häyrinen arvioi.

Valtaosa bloggaajista on freelancereita

Blogirinki Median perustaja kertoo, että heidän jäsenbloginsa ovat pääosin freelancereita, jotka saavat blogitulonsa sisältöyhteistöistä sekä banneri- ja linkkimainonnasta. Osa tekee yhteistyötä myös suoraan yritysten kanssa tai pyörittää muuta liiketoimintaa ohella, kuten kirjoittaa kirjoja.

– Valtaosa bloggaajiemme tuloista tulee meidän kauttamme tehdyistä sisältöyhteistöistä. Olemme hyvä osa tulovirtaa, mutta emme missään nimessä ainoa.

Häyrinen muistuttaa, että Suomessa vain kourallinen bloggaajia ansaitsee elantonsa puhtaasti blogillaan. Suomessa on kymmeniätuhansia blogeja, joista suurimmalle osalle bloggaaminen on vain rakas harrastus.

Tuotteiden verotuksessa tulkinnanvaraa

Palkkioiden maksun osalta säännöt ovat selkeät: palkkio on ansiotuloa, josta maksetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukaisesti verot. Mainostajien kanssa yhteistyötä vasta aloittelevalle blogitulot ovat tavanomaisesti lisätuloa päätoimisen työn tai opiskelun ohella.

Tuotteiden osalta käytännöt eivät kuitenkaan ole yhtä selkeät. Verohallinnon linjauksen mukaan bloggaajan verotettavaksi ansiotuloksi lasketaan myös tämän vastaanottamat tavarat ja etuudet. Nämä tulee mainita veroilmoituksessa, jos ne ovat rahalliselta arvoltaan merkittäviä. Mutta varsinaisia viitearvoja ei ole määritelty.

– Tuntuva etu voi tarkoittaa hyvin eri asioita eri ihmisille. Jollekin 100 euron tuote on arvoltaan merkittävä, kun taas toiselle se ei tunnu varsin huomattavalta.

Häyrinen kertoo, etteivät bloggaajille tarjotut tuotteet yleensä ole rahassa mitattuna kovin arvokkaita. Verottajan ohjeistuksen mukaan muuna kuin rahana maksetut korvaukset arvostetaan niiden käypään arvoon.

– Parin euron makaronipussin hinta kaupassa, saati sen jälleenmyyntiarvo, ei ole kummoinen, bloggaaja selventää.

Arvokkaampikaan lahja ei bloggaajaa lämmitä, jos tuotteen arvo verojen jälkeen ei vastaa bloggaajan työpanosta.

– Jos minulle tarjotaan 200 euron arvoista tuotetta, josta maksan vielä verot, ei tuotteen vastaanottaminen enää kannata. Mieluummin ottaisin sen rahana, Häyrinen summaa.

Ilmaislahjatkaan eivät ole ilmaisia

Bloggaajat saavat tuotteita muiltakin kuin yhteistyökumppaneilta. Yritykset lähettelevät bloggaajille ilmaisia lahjoja blogikirjoituksen toivossa. Toisin kuin työsuhteessa olevalle naistenlehden toimittajalle yksittäiselle bloggaajalla nämäkin näennäisesti ilmaiset tuotteet ovat verotettavaa tuloa.

– Niin sanotut ilmaislahjat eivät ole bloggaajalle ilmaisia, ja ne on lähetettävä postipaketilla takaisin, jos ei halua maksaa veroa. Postituskulut menevät bloggaajan omasta taskusta, Häyrinen toteaa.

Hän rohkaisee bloggaajia tutustumaan paitsi alan säännöksiin myös verkostoitumaan muiden bloggaajien kanssa, sillä heillä on alan käytännöistä paljon hiljaista tietoa. Monilla blogikategorioilla on esimerkiksi oma Facebook-ryhmänsä, josta saa arvokasta vertaistukea talouteen liittyvissä pohdinnoissa.

Artikkelia varten haastateltiin myös IAB Finlandin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Lotta Heikkeriä. IAB Finland on digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan alaa edistävä järjestö.

7 vinkkiä bloggaajalle

  • Mieti tarkkaan, mihin lähdet mukaan. Älä lähde yhteistyöhön, jos ehdotus ei tunnu omaan blogiin sopivalta.
  • Arvosta omaa työtäsi. Se on rahanarvoista.
  • Kaupalliset yhteistyöt ovat neuvottelutilanteita. Kaikkeen ei tarvitse suostua.
  • Jos haluat blogata ammattimaisesti, hakeudu portaaliin tai blogiyhteisöön.
  • Tutustu blogikategoriasi Facebook-ryhmään.
  • Blogien valuuttaa ovat kävijämäärät ja laatu, joten kehitä itseäsi jatkuvasti.
  • Piilomainonta on laitonta. Kaupallisesta yhteistyöstä on ilmoitettava lukijalle selkeästi.

Teksti: Maikki Merilehto

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: