Viattomalta vaikuttava lasten mobiilipeli voi aiheuttaa vanhemmille nopeasti ison luottokorttilaskun. Näin kävi Kallelle, jonka Veeti-poika ihastui lohikäärmemaan timantteihin. 

Kallen silmät tutkivat tottuneesti verkkopankin tiliotteelta luottokortilla tehtyjä ostoja. Noin kerran viikossa hän katsoo, että veloitukset ovat tapahtuneet oikein. Verkko-ostokset ovat hänelle arkipäivää, ja tämä tarkistusprosessi yksi siihen kuuluva rutiini. 

Sitten silmät nauliutuivat outoihin lukuihin. 

99 euroa, 0,99 euroa, 0,99 euroa, 49 euroa, 99 euroa, 49 euroa, 9 euroa, 99 euroa...

Kalle laskee nopeasti yhteissumman, se on valtava.

Joku vieras ostelee kortilla minun laskuuni.

– Ensimmäinen ajatukseni oli, että luottokorttitietoni ovat vuotaneet jonkin verkkokaupan kautta, ja nyt joku vieras ostelee kortilla minun laskuuni, muistelee Kalle kohta vuoden takaisia tunnelmiaan.

Joku todella osteli, mutta hän oli kaikkea muuta kuin vieras. Sitä Kalle ei vain tullut heti ajatelleeksi.

Edellisenä viikonloppuna perheen kuusivuotias Veeti-poika oli serkkunsa kanssa mummolassa yökylässä. Pojat istuivat vierekkäin sängyllä ja pelasivat samaa jännittävää Dragon Mania -peliä.

Pelissä elettiin lohikäärmeiden maassa. Lilat, siniset ja vihreät lentoliskot asuivat värikkäissä taloissa kukkien keskellä. Ympärillä aukesi meri, jonka aallot taittuivat rantaan rauhoittavasti kohisten. Välillä liskot taistelivat, ja välillä maailmaan kuoriutui uusia liskoja. Satumaailma oli täynnä haastavia tehtäviä, joista suoriutumalla voitti kimaltelevia viininpunaisia jalokiviä. Jalokivet toimivat lohikäärmemaan valuuttana.

Serkku oli pari vuotta vanhempi ja oli pelannut peliä Veetiä kauemmin. Hän oli ehtinyt tienata valtavasti jalokiviä ja ostaa niillä lisää hienoja taloja ja seikkailuja lohikäärmeille.

Veetikin halusi lisää timantteja.

Hän myös tiesi, kuinka niitä saa nopeasti paljon. Aina välillä peli ystävällisesti ilmoitti, että timantteja sai ostaa oikealla rahalla, vaikkapa 99 eurolla tai 0,99 eurolla. Isoja lukuja molemmat, pohti Veeti.

Raha oli oikoreitti: pelkästään pelaamalla saman timanttimäärän hankkimiseen menisi ikuisuus. Isän kanssa oli sovittu, että iPadin salasanaa ei käytetä kuin hyvin pieniin, parin euron ostoksiin. Veeti halusi tehdä kuten isän kanssa oli sovittu, mutta toisaalta isomman serkun kanssa oli kiva kokeilla asioita, joita ei yksin uskalla tehdä. Pian hän huomasi, miten helppoa jalokivien ostelu oli, ja klikkauksia kertyi yhä enemmän. Yhteensä 1 078 eurolla.

Kalle soimasi itseään, että oli antanut luottokorttitietonsa niin moneen eri nettikauppaan. Kortti oli parasta sulkea heti. 

Mutta ensin Kalle soitti siskolleen, joka on pankissa töissä, kysyäkseen neuvoa. Sisko hoksasi ehdottaa, ettei vain olisi kyse Veetin pelilaskuista.

Kalle ei voinut uskoa, että Veeti olisi aiheuttanut laskut, koska tähän mennessä pelaaminen oli sujunut sovitusti. Hän kuitenkin kurkisti sähköpostilaatikkoon, jonne hän saa vahvistuksen jokaisesta luottokortilla tehdystä ostoksesta. Siellä kuitit olivat jonossa, ja jokaisessa luki: Dragon Mania Legends.

– Ensin minua suorastaan nauratti oma tyhmyyteni –  ja sitten harmitti Veetin puolesta. Minun olisi pitänyt valvoa pelaamista paremmin.

Vaimo oli Kallea enemmän kauhuissaan. Tonnin lasku teki aikamoisen loven kolmilapsisen perheen talouskassaan. Kun vaimo oli saanut läksyttää Kallea kyllikseen, oli Kallen vuoro jutella asiasta Veetin kanssa.

Isä ja poika pitivät aiheesta rauhallisen keskustelutuokion. Kalle ei halunnut  paisuttaa asiaa Veetin silmissä, koska vika oli ollut hänessä itsessään. Ennemminkin he puhuivat rahan arvosta yleensä, ja siitä, millainen summa tuhat euroa oikeastaan on.

– Kerroin Veetille, että summalla olisi voinut ostaa kahdeksan Ninjago-legolaivaa.

Mummola-viikonlopun jälkeen Veeti oli kysellyt äidiltään huolissaan, oliko äidiltä hävinnyt rahaa. 

Juttelutuokio oli helpotus myös Veetille, koska asia oli painanut häntä. Mummola-viikonlopun jälkeen Veeti oli kysellyt äidiltään huolissaan, oliko äidiltä hävinnyt rahaa. Äiti ymmärsi outojen kysymysten syyn kuitenkin vasta laskun paljastuttua. Veeti ei ollut tehnyt ostoksia vahingossa, mutta kulutettu summa oli hänen ymmärryksensä ulottumattomissa.

Selvitettävänä oli vielä tonnin lasku.

– Olin 95-prosenttisen varma, että rahat oli menetetty, mutta toisaalta minua ihmetytti, miten pikkulasten pelissä saattoi tehdä kerralla sadan euron virtuaaliostoksia. Se ei ollut minusta oikein ja siksi päätin soittaa palvelun tarjoajalle.

Kallella oli suuri työ saada jättiyhtiöstä oikea ihminen langan päähän. Kun se lopulta onnistui, kaikki kävi yllättävän helposti.

– Ensin sain nolon läksytyksen siitä, että olin toiminut leväperäisesti, mutta rahat luvattiin palauttaa ilman mutinoita. Se kävi niin helposti, että minulle jäi vaikutelma kuin tällaisiin palautteisiin vastaaminen olisi heille jo rutiinia.

Lapsille suunnattujen nettipelien yllättäviin laskuihin liittyvät ongelmat ovat myös viranomaisten tiedossa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen arvioi, että tänä vuonna heille on tullut reilut kymmenen vastaavaa tapausta koskenutta yhteydenottoa, mutta Väänäsellä on se käsitys, että tapauksia on paljon enemmänkin.

– Muutaman kympin laskut kuluttajat ilmeisesti hoitavat suoraan palveluntarjoajan kanssa tai maksavat mukisematta. Meihin ollaan yhteydessä, kun lasku on satoja tai tuhansia euroja.

Yllättävä lasku voi syntyä kuten Kallen ja Veetin tapauksessa tai niin, että vanhempi on ladannut maksullisen lisäosan lapsen koneelle ja antanut samalla luottokorttinsa numeron tietämättä, että kortin ”piikki” jää auki, ellei sitä käy erikseen sulkemassa.

Euroopan tasolla kuluttajaviranomaiset ovat neuvotelleet Googlen, Applen ja Amazonin kanssa, jotta lasten peleissä tapahtuva maksaminen saataisiin selkeämmäksi.

Mikään laki ei kiellä kaupittelemasta päiväkoti-ikäiselle lapselle satasen arvoisia virtuaalisia timantteja, mutta toisaalta laki sanoo, että alaikäinen saa tehdä vain vähäisiä, omaan kehitystasoon suhteutettuja ostoksia ilman vanhemman suostumusta. Jos pelin maksujärjestelmä taas mahdollistaa ostosten teon ikään kuin huomaamatta, on vika palveluntarjoajassa eikä kuluttajassa.

Ikävät otsikot eivät houkuttele.

Positiivista Väänäsen mukaan on se, että kun on kyse suurista summista, palveluntarjoaja lähtee mielellään sovittelemaan. 

– Ikävät otsikot eivät houkuttele. Sovitteluun voi päästä, ainakin jos jaksaa sitkeästi reklamoida asiasta.

Käytännössä tämä tarkoittaa tapauskohtaisesti maksusuunnitelman tekoa tai laskun mitätöimistä kokonaan.

Jälkeenpäin Kalle pitää tapausta opettavaisena. Nykyään hän ei ole enää yhtä luottavainen verkkomaksamisen kanssa, ja lasten nettipelaaminen on tiukemmassa valvonnassa.

– Luotin liikaa pienen lapsen harkintakykyyn. Vika ei ole lapsessa. Olisin itse toiminut 6-vuotiaana samalla tavalla.

Perheen tablettien salasanat on vaihdettu, ja lasten on aina näytettävä ensin aikuiselle, mitä he aikovat ladata. Kalle on huomannut, että näin homma toimii, mutta se vaatii vanhemmalta enemmän kuin aiempi meno.

– Lapset eivät jaksa kauaa pelata samaa vaihetta, kun jo pitää ladata uusia ominaisuuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että minun täytyy keskeyttää se mitä olen kulloinkin tekemässä ja keskittyä siihen, mitä lapsen pelissä tapahtuu.

Näin vältyt yllätyslaskuilta

Ota huomioon, että ilmaiseen peliinkin voi sisältyä maksullisia lisäominaisuuksia.

Muista, että ostaessasi pelin luottokorttitietosi tallentuvat todennäköisesti lapsesi älylaitteelle ja voivat olla lapsen käytettävissä. 

Määrittele pelitilin avaamisen yhteydessä ostojen valtuuttamiseen salasana, jonka vain aikuinen tietää. 

Tutustu hankkimasi pelin ominaisuuksiin käytännössä. Tee vaikka koeostoja yhdessä lapsen kanssa.

Sovi lapsen kanssa, että pelin maksullisiin ominaisuuksiin pyydetään aina vanhemman lupa.

Tarkista luottokortti- tai matkapuhelinliittymälaskusi huolellisesti.

Voit myös hoitaa maksun prepaid-kortilla, joita voi ostaa kioskeista ja pelikaupoista. Kortteja on saatavilla sekä Apple- että Android-laitteisiin. 

Jos lasku yllättää, ota yhteyttä veloitukset tehneeseen tahoon, pelikauppaan tai kuluttajaoikeusneuvojaan. Kerro, että laskun on tehnyt alaikäinen, joka ei ole ymmärtänyt pelaamisen maksullisuutta, ja että ostot ovat tapahtuneet ilman lupaasi tai tietoasi.

Varaudu siihen, että et saa täyttä hyvitystä tapahtuneesta, jos olet toiminut huolimattomasti. 

Lähde: korttiturvallisuus.fi

Kalle ja Veeti eivät esiinny jutussa oikeilla nimillään. 

Lue lisää kortin turvallisesta käytöstä 

Katso videolta, miten valitset juuri sinulle sopivimman kortin

Teksti: Leena Lukkari

Kuvat: Jirina Alanko

Kopioi sivun linkki: