Kun jäät sulavat, kevät alkaa tuoksua ja naurulokit rääkyä, käy monella kutsu vesille. Iisiveneily tekee kaikkensa, jotta sen asiakkaat voisivat keskittyä nauttimaan Suomen lyhyen veneilykauden parhaista paloista. 

Hankien peittämät pellot kimaltavat alkukevään auringossa, joka jo sulattaa lunta maantien pientareelta Pornaisissa. Keskellä tätä maalaismaisemaa seisoo suuri varastohalli, jossa tuoksuu vaha ja tiikkipuu.

Valoisa halli on viimeistä neliötä myöten täynnä talvisäilytyksessä olevia huvijahteja. Auringonvalo tulvii sisään halliin katonrajan ikkunoista ja todistaa, että veneiden pohjat ovat puhtaita ja kannet kiiltävät.

– Huolto- ja puhdistustöitä on tehty pitkin talvea, kertoo Eero Ukkonen.

Ukkonen on Iisiveneilyn, veneilyn täyden palvelun eli ”concierge-palvelun”, yrittäjä. Yritys tarjoaa perinteisiä veneilyalan palveluita, kuten veneiden talvisäilytystä, huoltoja ja korjauksia, mutta lupaa lisäksi, että asiakas voi kääntyä heidän puoleensa missä tahansa veneilyyn liittyvässä tarpeessa. Ukkonen perusti yrityksen, kun huomasi että veneilijöillä on paljon kysyttävää ja haasteita ja hänellä taitoa ratkoa niitä.

Yritys syntyi oivalluksesta

Ukkonen on hieman epätyypillinen venemies, sillä hänen taustansa ei ole vesillä, vaan maanteillä.

– Minulla on autot sukurasitteena. Isä oli automies, samoin kuin hänen veljensä, isänsä ja setänsä.

Myös Ukkonen opiskeli peruskoulun jälkeen autoalaa, mutta päätyi pian valmistuttuaan veneliikkeeseen työntekijäksi, kun kaveri tarjosi sattumalta mielenkiintoista työtä.  

– Päätin, että jos aion myydä veneitä ja palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin, niin minun pitää tuntea ala läpikotaisin, Ukkonen kertoo.

Samalla hän huomasi tarpeen; veneiden omistajat eivät useinkaan tienneet mistä saisivat apua monenkirjaviin haasteisiinsa tai neuvoa esimerkiksi välineiden hankintaan.

Tähän tarpeeseen syntyi Iisiveneily 7 vuotta sitten. Yrityksen motto – yksi numero, kaikki veneilyn palvelut – kuvaa hyvin liikeideaa. Iisiveneilyn kautta veneen omistaja saa kaiken tarvitsemansa. Etenkin veneilyn aloittaminen voi olla monelle haastavaa, sillä välineurheilu vaatii paljon tietoa ja taitoa. Kokeneella veneilijällä taas aika voi tulla vastaan, sillä lajiin liittyy paljon itse vesillä olemisen ulkopuolista säätöä. Näihin tarpeisiin Iisiveneily pyrkii vastaamaan.

Opastusta veneilyn maailmaan

Pornaisissa venehallin sisätilan lämpömittari näyttää 15 astetta, joka on juuri sopiva veneiden säilytykseen. Hallissa hääri kolme miestä. Yksi on komean 43-jalkaisen huvijahdin kannella kiillotusrätin kanssa, toinen huoltaa 27-jalkaisen Grandezzan moottoria ja kolmas viimeistelee juuri hiottua tiikkikantta. Iisiveneily työllistää Ukkosen lisäksi jo kolme täysipäiväistä työntekijää ja useita alihankkijoita.

– Olen oppinut, että vaikka osaisi, niin kaikkea ei kannata edes yrittää tehdä itse vaan on tärkeää, että yhteistyöverkosto on tiivis ja ammattitaitoinen.

Monesti asiakas on niin innoissaan venettä hankkiessaan, ettei ole ihan kartalla realistisista vuosittaisista käyttökustannuksista. Tämä saattaa johtaa pienimuotoiseen ahdinkoon, joka taas tekee veneilystä ehkä hieman ikäväsävytteistä. Veneily on kuitenkin pääasiassa harrastus ja sen pitäisi nimenomaan olla mukavaa, helppoa ja huoletonta.

Kun Ukkonen tuli alalle, hänellä ei ollut kokemusta veneistä, eikä hän vaadi sitä uusilta työntekijöiltäänkään. Ukkonen uskoo, että oikea asenne on kokemusta tärkeämpää. Työn oppii tehdessä ja uudet tekijät on helpompi kouluttaa Iisiveneilyn tapoihin, kun vanhoja malleja ei ole.

– Venealalla noudatetaan liikaa asennetta, että asiat kuuluisi tehdä tietyllä tavalla, kun ne on aina tehty, Ukkonen sanoo.

Ukkonen on opastanut myös monet asiakkaansa veneilyn maailmaan. Mitkä olisivat hänen ensimmäiset neuvonsa veneilyn aloittamista harkitsevalle?

– Monesti asiakas on niin innoissaan venettä hankkiessaan, ettei ole ihan kartalla realistisista vuosittaisista käyttökustannuksista. Tämä saattaa johtaa pienimuotoiseen ahdinkoon, joka taas tekee veneilystä ehkä hieman ikäväsävytteistä. Veneily on kuitenkin pääasiassa harrastus ja sen pitäisi nimenomaan olla mukavaa, helppoa ja huoletonta, Ukkonen kertoo.

Hän muistuttaa, että kun suunnittelee veneen hankkimista, kannattaa ostohinnan lisäksi varautua ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin.

– Olen kuullut sellaisen laskelman, että kaikki veneeseen liittyvä, kuten varusteet, vakuutukset, käyttökustannukset ja huolenpito, tulee kustantamaan vuositasolla noin 5–10 prosenttia veneen arvosta.

Huolenpito kannattaa. Uuden veneen hinta laskee lähes yhtä nopeasti kuin uuden auton. Alun pudotuksen jälkeen hinnan lasku kuitenkin tasaantuu, ja jos veneestä pidetään huolta, säilyttää se hintansa hyvin.

Ukkosen mukaan jokainen veneen kunnostukseen käytetty euro nostaa sen arvoa hetkellisesti niin, että käytetyt eurot tuplaantuvat.

– Karrikoidusti voidaan sanoa, että jos laitat 1000 euroa veneen korjaamiseen, voit pyytää siitä 2000 euroa enemmän.

Veneen ostohinnassa voi säästää ostamalla käytetyn veneen. Ukkosen mukaan käytetyn veneen kohdalla kannattaa selvittää sen huoltohistoria, sillä venealalla moottorihuoltojen kirjaaminen on vielä lapsenkengissä verrattuna esimerkiksi autoalaan.

– Autosta saa kauppaa tehdessä kaikki tiedot, veneestä ei välttämättä juuri mitään.

Jos huoltokirja ei ole selvä, veneelle kannattaa tehdä kuntokartoitus ja kunnollinen huolto.

Ukkonen opastaa myös säilyttämään laskut kaikista veneeseen tehtävistä huolloista sekä ostetuista lisäosista ja -varusteista. Jos huoltokirja häviää tai sellaista ei ole, laskuista saa tiedon, mitä veneelle on tehty.

Veneilykauden alkaminen näkyy Ukkosen arjessa. Yrittäjän puhelin soi tiiviisti etenkin keväällä veneilykauden alkaessa ja kesällä kauden ollessa kuumimmillaan. Asiakkaat kysyvät neuvoa ja konsultaatiota – milloin veneilyyn ja vesillä navigointiin, milloin veneen tai miehistön varusteluun liittyen. 

Kokemattomuus näkyy vahinkotilastoissa  

Samaan aikaan kun Ukkosen puhelin kuumenee, käyrät nousevat vakuutusyhtiöiden vahinkotilastoissa.

Johanna Johansson vakuutusyhtiö Ifistä kertoo, että yleisimpiä veneilyvahinkoja ovat törmäykset ja karilleajot. Törmäykset erilaisiin esteisiin, kuten laituriin tai kallioon muodostavat yli 80 prosenttia kaikista veneilyturvasta korvattavista vahingoista.

– Veneen parkkeeraaminen laituriin on yllättävän haastavaa etenkin isolla veneellä, Johansson sanoo.

Keväisten vahinkojen taustalla on tietysti kova kiire päästä vesille. Ennen veneen vesillelaskua tulisi sen kunto käydä läpi huolellisesti, tehdä tarvittavat huollot ja tarkistaa etenkin veneen moottori ja varustelu. Kiireessä huolellisuus saattaa unohtua, mutta laiminlyönti kostautuu.

Klassinen virhe keväisin, veneilykauden alkaessa, on myös pohjatupin unohtuminen.

– Pahimmillaan vene voi sen seurauksena upota satamaan tai lievemmissä tapauksissa täyttyä osittain vedellä, joka saattaa myös tuhota sähkölaitteita, Johansson kertoo.   

Keväisten vahinkojen taustalla on tietysti kova kiire päästä vesille. Ennen veneen vesillelaskua tulisi sen kunto käydä läpi huolellisesti, tehdä tarvittavat huollot ja tarkistaa etenkin veneen moottori ja varustelu. Kiireessä huolellisuus saattaa unohtua, mutta laiminlyönti kostautuu.

Johanssonin mukaan monet veneilyvahingot ovat suorassa suhteessa veneilijän taitoihin. Siksi myös omat taidot kannatta katsastaa ennen vesille lähtöä.

Veneen käsittelytaidolla on todistetusti niin suuri merkitys suhteessa sattuneisiin vahinkoihin, että esimerkiksi If myöntää vakuutuksen edullisemmin niille veneilijöille, jotka todistavat osaavansa käsitellä venettä. Todistuksen myöntää Trafi ja sellaista voi hakea, kun on käynyt veneilyjärjestön teoria- ja käytännöntaitokursseja veneilyyn.

Myös Eero Ukkonen toivoo, että veneilijöillä olisi malttia vesillä etenkin alkukaudesta. Pornaisissa veneitä viimeistellään nyt vauhdilla kesäkuntoon. Pian veneiden omistajien katse tähyää jo ulapalle ja veneitä aletaan laskea vesille. 

– ”Vapuksi vesille” on monen veneen omistajan toive, kertoo Ukkonen. 

Lue vinkit turvalliseen vesillelaskuun ja tutustu veneilyn tietopankkiin.

Haaveiletko veneestä? – 5 vinkkiä veneen ostamiseen

1. Mihin käyttöön vene tulee?

Millä tavalla ja mihin sinä ja perheesi tai muut veneen tulevat käyttäjät haluatte käyttää venettä? Onko vene tulossa vain päiväkäyttöön, vai onko siinä tarkoitus myös yöpyä? Etsitkö venettä, jolla voi harrastaa kalastusta tai esimerkiksi vesihiihtoa, vai tullaanko veneellä tekemään lähinnä leppoisia huviajeluita kesämökillä? Tee vaatimuslista veneelle ja lähde kartoittamaan valikoimaa sen perusteella.

2. Tee unelmistasi totta venelainalla

Venelaina on yksi tapa rahoittaa arvokas hankinta. Jos lainatarpeesi on 2 000–25 000 euroa, sopiva ratkaisu voi olla vakuudeton kertaluotto Joustoluotto. Jos taas lainatarpeesi ylittää 25 000 euroa, tutustu Vakuudelliseen kulutusluottoon 

Lue lisää venelainasta.

3. Harkitse veneen kimppaomistamista  

Onko joku lähipiiristäsi myös kiinnostunut veneen hankkimisesta? Kimppaomistamisella voi säästää sekä veneen osto- että ylläpitokustannuksissa. Kun ostos tehdään porukalla, on myös mahdollista hankkia arvokkaampi, ja usein myös laadukkaampi tai suurempi, vene. Jos veneen käyttö on vähäistä, voi ostaminen pelkästään omaan käyttöön tuntua jopa tuhlaukselta.

Lue vinkit, mitä kannattaa huomioida yhteisomistuksessa.

4. Vakuuta vene vastatuulien varalta

Veneen vakuuttaminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Venevakuutus korvaa vahingot, jotka aiheutuvat veneelle ja veneellä liikkumiseen tarvittaville varusteille. Vakuutus on voimassa koko vuoden ja kattaa sekä vahingot veneen ollessa vesillä, että maissa talviteloilla.

Lue lisää venevakuutuksista ja mitoita vakuutus vastaamaan tarpeitasi.

5. Pyydä rohkeasti apua

Veneilyn aloittaminen vaatii monenlaista tietoa ja taitoa. Ota rohkeasti yhteyttä vakuutusyhtiöösi ja alan palveluita tarjoaviin yrityksiin, kun sinulla on kysyttävää harrastukseen liittyen. Muista, että vahingot syntyvät usein osaamisen ja ymmärryksen puutteesta.  

Mitä veneen ostaminen maksaa?

Vene on arvokas hankinta, joka kannattaa budjetoida huolellisesti. Kun laadit budjettia venehankinnalle, muista huomioida sen ostohinnan lisäksi ylläpitoon liittyvät kustannukset.

Varaudu ainakin näihin kustannuksiin, kun suunnittelet veneen ostamista:

  • Veneen ostohinta – käytetty vai uusi vene? 
  • Venepaikka – yksityinen vai kaupungin?
  • Veneen arvon ja käytön mukaan mitoitettu venevakuutus
  • Mahdolliset lainakustannukset, jos päätät rahoittaa veneen lainalla 
  • Vuosittaiset perushuollot ja muut kunnostukset ja korjaukset
  • Talvisäilytys ja veneen nostosta ja vesillelaskusta vuosittain aiheutuvat kustannukset
  • Täydentävät varusteet veneeseen ja veneilijälle  

Teksti: Veera Argillander

Kuvat: Pinja Nikki

Kopioi sivun linkki: