Intohimo matkailuun on vienyt Jukka-Paco Halosta jo vuosikymmeniä ympäri maailmaa. Pitkäaikainen unelma ulkomaille muutosta toteutui viisi vuotta sitten, kun teknologian kehittyminen mahdollisti firman pyörittämisen etänä ja bisnesten hoitamisen verkossa.

Aurinko paistaa ikkunasta sisään ja lämpötila kohoaa ulkona yli 30°C asteen. Vastapäisen koulun piha täyttyy kiljuvista lapsista, jotka juoksevat innoissaan välitunnille pelaamaan jalkapalloa. Jostain kuuluu espanjankielistä huutoa ja skootterit päristelevät pitkin Les Cortsin katuja.

Jukka-Paco Halonen istuu pienen barcelonalaisasuntonsa sohvalla tietokone sylissään. Kaksi kissaa hyppii pitkin pöytiä ja yrittää saada isäntänsä huomion. Näytöllä vilisee kuvia Suomen Lapista. Lunta, poroja ja koiravaljakoita.

Halonen suunnittelee elämyslomaa sadan hengen intialaisryhmälle. Toissapäivän videopalaverin pohjalta tehty ryhmätarjous lähtee pilvipalvelun kautta Delhiin Halosen nauttiessa vielä aamukahviaan.

Espanjaa rakastava yrittäjä elää unelmaansa, mutta hän ei ole saavuttanut nykyistä tilannettaan helpolla.

Isän jalanjäljillä

Vaikka Halosen koti ja elämä ovat tätä nykyä Espanjassa, hän on edelleen päivittäin tekemisissä Suomen suuntaan. Helsingissä 1990-luvun alussa perustettu Viada Oy on incoming-matkatoimisto, joka järjestää ulkomaalaisille asiakkaille matkapalveluita Suomessa.

Idea oman matkatoimiston perustamiseen tuli isän työn kautta. Halosen isä teki 40 vuoden uran Finnairilla ja perusti Madridiin lentoyhtiön ensimmäisen toimiston. Halonen myös syntyi samassa vilkkaassa espanjalaiskaupungissa.  

Lapsena Halonen matkusti jatkuvasti vanhempiensa kanssa Espanjan ja Suomen väliä. Lentokoneessa lapsuutensa viettänyt pikkupoika haaveilikin pitkään lentäjän ammatista.

Perhe muutti Suomeen pysyvästi, kun tuli aika aloittaa koulu. Kiinnostus matkailuun ei kuitenkaan koskaan kadonnut, vaan sujuvaa espanjaa puhuva Halonen teki koulun ohella kaikki kesätyönsä alaan liittyen.

– Matkailuala on koko elämäni. Se on osa DNA:ta, Halonen summaa.

Myös vaihto-oppilasvuosi Yhdysvalloissa Coloradossa avarsi maailmaa ja matkailu juurtui nuoreen mieheen yhä syvemmin. Lukion jälkeen Halonen aloitti opiskelun Malmin kauppaopiston matkailulinjalla, josta hän päätyi yli vuodeksi työharjoitteluun Lontooseen. Kansainvälinen kokemus antoi itseluottamusta ja tulevaisuus näytti varmalta.

Vaatteet päällä uima-altaaseen

Kun Halonen palasi Englannista Suomeen, unelma työelämästä särkyi. Vasta valmistunut nuorukainen joutui muiden tavoin 90-luvun alun laman ja työttömyyden kouriin.

Halonen haki apua isältä ja matkailualan kollegoiltaan. Pitkien ja inspiroivien keskustelujen jälkeen Halonen ymmärsi osaavansa kahta asiaa ­– matkailua ja espanjaa. Samalla syntyi ajatus incoming-matkatoimistosta ja palveluiden tarjoamisesta espanjalaisille.

Espanjassa sanotaan, että ”hypätään uima-altaaseen vaatteet päällä”. Minulla ei ollut rahaa, enkä ollut luonteeltani yrittäjä. Minua ei vaan pelottanut mikään.

Vuoden 1993 lokakuussa 28-vuotias Halonen huomasi yhtäkkiä olevansa yrittäjä. Vielä tähänkään päivään mennessä sen ei pitänyt olla suunnitelmissa.

– Espanjassa sanotaan, että ”hypätään uima-altaaseen vaatteet päällä”. Minulla ei ollut rahaa, enkä ollut luonteeltani yrittäjä. Minua ei vaan pelottanut mikään, Halonen muistelee.

Halonen perusti osakeyhtiön, jossa osakkaina olivat Halosen lisäksi tämän vanhemmat. Isä ja äiti rahoittivat nuoren miehen liiketoimintaa, minkä lisäksi työ- ja elinkeinoministeriöltä saatu starttiraha oli suuri apu alussa. Sen avulla Halonen sai maksettua pienen helsinkiläisyksiönsä vuokran ja jääkaappiin ruokaa. Tonnikalaan ei tarvinnut koskaan tyytyä.

Ensimmäiset kuukaudet Halonen pyöritti Viadaa kotinsa makuuhuoneesta käsin. Työvälineiksi riittivät vanhanaikainen tietokone ja printteri. Faxeja Halonen kävi lähettämässä äitinsä työpaikalla. Lopulta vapaana olevasta toimiston nurkasta tuli Halosen työpiste.

– Se oli aika erikoista aikaa, Halonen naurahtaa.

Itsenäiseksi yrittäjäksi

Säästettyään useamman kuukauden työhuoneen vuokrakuluissa, Halonen pystyi vihdoin hankkimaan oman toimiston. Helsingin keskustasta Fabianinkadulta löytyi alle kahdenkymmenen neliön toimistotila, jonne Viada muutti. Sisustukseksi riitti kierrätyskeskuksesta löydetty työpöytä, lamppu ja mappiteline.  

Asiakkaat alkoivat hiljalleen löytää Halosen toimiston ja liikevaihto kasvoi.

– Silloin oli rohkea sokea luottamus, että osaan homman, Halonen kertoo.

Matkailuala johdatti myös Halosen ja hänen nykyisen vaimonsa yhteen. Yritysesittelytilaisuudessa tavannut pari jakoi pian asunnon lisäksi myös työpaikan.

– Teimme yhdessä töitä kädestä suuhun meiningillä.

Uudet tuulet puhalsivat Viadassa, kun kaksi ihmistä pystyi ottamaan vastaan tuplamäärän töitä. Hurmoksessa pari hankki isomman asunnon ja siirsin toimiston kotiin. Kunnianhimoinen Halonen alkoi tehdä töitä yötä päivää.

– Kun perjantai-iltana tuli viihteeltä tai elokuvista kotiin, niin meni heti sähköpostille ja huomasi, että neljältä aamulla vielä näpytteli siellä, Halonen kertoo.

Lähetin tarjouksen Nokian kommunikaattorilla uima-altaan reunalta Etelä-Euroopasta ja asiakas luuli, että olen Helsingissä vastaamassa sähköposteihin.

Kiire sai Halosen pohtimaan, kuinka yritystä voisi kehittää entistä tehokkaammaksi. Kymmenen vuotta sitten uran suurin kauppa avasi miehen silmät.

– Lähetin tarjouksen Nokian kommunikaattorilla uima-altaan reunalta Etelä-Euroopasta ja asiakas luuli, että olen Helsingissä vastaamassa sähköposteihin.

Halonen ymmärsi, ettei työ ollut paikkaan sidottua. Hän alkoi selvittää kuumeisesti erilaisia pilvipalveluja ja etätyön mahdollisuuksia. 2000-luvun puolivälissä kyse oli jopa 50 000 euron investoinnista, johon oli vaikea löytää rahoitusta. Pienellä budjetilla elävän yrittäjän haaveet jäätyivät toistaiseksi.

 

Paluu kotiseuduille

Halonen naputtelee sähköpostia Ranskaan. Sen ohessa hän vaihtaa WhatsAppissa kuulumiset Helsingin toimipisteen kanssa ja tarkistaa muutamat käytännön asiat. Puolen tunnin päästä olisi tarkoitus aloittaa Skype-neuvottelu Argentiinaan.

Skype-puhelut ja videokonferenssit ovat nykyään Halosen arkipäivää, mutta vielä viisi vuotta sitten hän ei tajunnut, kuinka paljon ilmaista teknologiaa oli jo tullut tarjolle.

– Keskustelintyömatkoillani uusiseelantilaisten, amerikkalaisten ja meksikolaisten kollegoideni kanssa ja he kertoivat Dropboxista ja Skypestä.

Erilaisten ilmaispalveluiden myötä Haloselle avautui täysin uusi maailma ja samalla pitkäaikainen haave ulkomaille muutosta tuli ajankohtaiseksi.

Kun Halonen eräänä syyskuisena tiistai-iltana tuli töiden jälkeen kotiin ja kysyi vaimoltaan, miltä tuntuisi asua Barcelonassa, tämä ponnahti ilmaan ja taputti käsiään.

– Päätös muutosta tehtiin saman tien.

Espanja oli parille luonnollinen valinta, sillä maa oli ollut alusta asti Viadan päämarkkina-alue ja Halonen vieraili usein Barcelonassa. Myös Halosen isän eläkepäivillä Barcelonaan perustama, ja sittemmin pöytälaatikkoon päätynyt yritys vaati paperiasioiden selvittelyä ja asioiden hoitamista. Tärkein syy muuttoon oli kuitenkin rakkaus espanjalaiseen kulttuuriin.

Töitä verkon kautta

Yrityksen kannalta muutto toiseen maahan ei tuottanut ongelmia. Ennen muuttopäätöstä kaikki Viadan järjestelmät oli jo ehditty siirtää pilvipalvelun piiriin, minkä ansiosta niin ryhmätarjousten teko kuin laskutuskin onnistuivat etänä. Aiemmin vähemmällä käytöllä ollut etätyöskentelymahdollisuus valjastettiin nyt koko yrityksen uudeksi toimintatavaksi.

Halonen keskusteli uusista työtavoista kahden työntekijänsä kanssa ja yhteiseksi työvälineeksi valittiin Microsoft-pohjaisten palveluiden lisäksi säännölliset Skype-puhelut. Tämän lisäksi Halonen järjestää jonkin verran videokonferensseja.

Tavoitteena oli, ettei kukaan Viadan henkilökunnasta olisi enää paikkaan sidottu, vaan työ kulkisi kätevästi mukana. Kaksi yrityksen toimipistettä, Helsingissä ja Rovaniemellä, päätettiin kuitenkin säilyttää, sillä ne olisivat hyviä tukikohtia vilkkaan matkailusesongin ollessa käynnissä.

Kytkin tietokoneen kiinni ja totesin, että business as usual. Kaikki työt menivät ihan samalla tavalla kuin Suomessa.

Koska Viadan kaikki ulkomaalaiset asiakaskontaktit oli aina hoidettu netin välityksellä, Halonen ei huomannut Barcelonaan päästyään työnteossa mitään muutosta entiseen.

– Kytkin tietokoneen kiinni ja totesin, että business as usual. Kaikki työt menivät ihan samalla tavalla kuin Suomessa.

Teknologinen kehitys avitti myös yrityksen pankkiasioiden järjestelyssä. Koko Espanjassa olonsa aikana Halonen on hoitanut kaikki yrityksensä pankkiasiat verkon kautta. Verkkopankkia hallinnoi myös Viadan kirjanpitofirma, jolla on yhtäläiset oikeudet pankkitoimenpiteiden suorittamiseen.

Nordean verkkopankin ansiosta Halosen ei ole tarvinnut käydä pankkiasioiden takia Suomessa, vaan apu on löytynyt aina sähköisesti. Erityisen hyödylliseksi hän kokee verkkopankin chatin, josta vastauksen saa nopeasti ja reaaliaikaisesti. Ainoastaan suurempien investointien tai hankkeiden kohdalla mies hoitaa asiat mieluummin kasvokkain.

Kiireinen yrittäjä matkustaa usein tapaamaan asiakkaitaan myös Barcelonan ulkopuolelle ja tällöin pankki löytyy näppärästi taskusta. Mobiilipankki on ollut helppo tapa hoitaa yrityksen rahaliikennettä missä päin maailmaa tahansa.

Kuin kotonaan

Kello lyö puoli kahdeksan illalla, kun Halonen lopettaa pitkän ja vauhdikkaan työpäivänsä. Tietokoneen kannen alle jäävät paitsi matkailu myös Suomi. Paikallisesta kulttuurista nauttiva Halonen suuntaa päivän päätteeksi tapaksille espanjalaisten ystäviensä kanssa.

Parin korttelin päässä olevan ravintolan terassilla on tungosta. Naapuruston asukkaat ovat kokoontuneet vaihtamaan päivän kuulumiset ja nauttimaan aperitiivia. Halonen tilaa tuttuun tapaan lasin tummaa olutta ja lempitapastaan patatas bravasia.

Kesäillan lämmöstä nauttivan Halosen korviin kantautuu espanjalaisen puheensorinan seasta tuttu kieli. Ohi kulkee kolmen hengen suomalaisporukka, joka kävelee edestakaisin kartta kädessään. Lähellä sijaitsevalla jalkapallostadionilla on alkamassa FC Barcelonan peli.

Halonen nousee ylös ja menee opastamaan suomalaismiehet oikeaan suuntaan. Matkailualan ammattilainen on kotonaan Espanjan yön vilisevässä sykkeessä.

Houkuttaako ajatus pankkitapaamisesta kotisohvalta käsin? Ota yhteyttä Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm) ja varaa aika verkkotapaamiseen.

Katso videolta, miten saat tunnuslukusovelluksen yrityksesi käyttöön.

 

 

Teksti: Iisa-Noora Leppänen

Kuvat: Pinja Nikki

Kopioi sivun linkki: