Matti kukkarossa? Näin pankki voi auttaa rahahuolissa

Taloudellisessa ahdingossa ei ole syytä vaipua epätoivoon. Ota rohkeasti yhteyttä pankkiin, niin laitetaan yhdessä taloutesi kuntoon.

Suomen Mielenterveysseuran mukaan yhteydenotot Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen rahahuolien takia ovat lisääntyneet. Taloudellisia ongelmia käsittelevien puheluiden määrä on yli kaksinkertaistunut vuoden 2010 jälkeen.

Yhteiskuntavastuujohtaja Pirjo Kuusela Nordeasta tunnistaa rahahuolista kärsivien määrän kasvun. Kuuselan mukaan ongelmakierre lähtee usein siitä, että vanhaa velkaa kuitataan uudella velalla. Kun matti on kukkarossa, kierre on valmis, ja laskut saattavat siirtyä perintään.

– Monelle voi tulla yllätyksenä, että kymmenen euron maksusta voi seurata 16o euron lopputulema, kun alkuperäiseen maksuun lisätään viivästyskorot, perintäpyyntöjen lähettämiseen liittyvät toimituskulut sekä perintäkulut.

Perinnästä voi syntyä lopulta myös maksuhäiriömerkintä. Merkintä vaikeuttaa huomattavasti esimerkiksi vakuutuksen, puhelinliittymän ja luottokortin saamista.

Siksi kannattaa olla yhteydessä pankkiin jo ennen kuin kierre ehtii syntyä.

Suuri elämänmuutos voi ajaa ongelmiin

Kuuselan mukaan ihmiset kohtaavat rahahuolia usein ensimmäisen kerran 25 ikävuoden paikkeilla, kun valmistumisen jälkeistä ensimmäistä työpaikkaa ei vielä ole löytynyt, ja opintoihin liittyvät tuet loppuvat. 

– Nuorten voi olla vaikea hahmottaa, mihin kaikkeen rahaa kuluu, jos raha-asioita ei ole opastettu kotona. Luottohäiriömerkinnät syntyvät usein aivan perusasioista, kuten vuokranmaksun tai kännykkälaskun laiminlyönnistä.

Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelintoiminnan päällikön Susanna Winterin mukaan rahahuolet syntyvätkin usein juuri silloin, kun elämässä tapahtuu jokin suuri muutos.

– Muutos voi olla esimerkiksi muutto lapsuudenkodista, eläkkeelle jääminen, työttömyys, sairastuminen tai parisuhteen päättyminen. Muutos horjuttaa tasapainoa, eikä ihmisellä ole enää energiaa hoitaa raha-asioitaan.

Ongelmat liittyvät aiempaa useammin myös läheisten rahaongelmiin. Esimerkiksi vanhemmat saattavat auttaa täysi-ikäistä lastaan niin, että ajautuvat lopulta itse taloudellisiin vaikeuksiin.

”Minulle tuli todella helpottunut olo, etten olekaan huono ihminen”

Puhuminen tuo helpotusta rahahuolista kärsivälle. Nordea on mukana Helsingin Diakonissalaitoksen Taloustaitohankkeessa, jonka tarkoituksena on keskustelun avulla edistää maksuvaikeuksissa olevien nuorten rahankäyttötaitoja ja hälventää rahaongelmiin liittyvää häpeää. Kuuselan mukaan keskustelut ovat olleet nuorille tärkeitä.

– Nuoret kokevat helpotusta siitä, ettei heidän tarvitse tuntea itseään huonoiksi ihmisiksi. Helpotusta tuo myös tieto, että auttavia tahoja kyllä löytyy. Yksin ei tarvitse jäädä.

Myös Winter korostaa puhumisen tärkeyttä ja sitä, että apua löytyy aina. Kriisipuhelimeen soittaneista monet kertovat puhelun auttaneen ajatusten jäsentämisessä ja epätoivon tunteiden purkamisessa.

Konttorinjohtaja Susanna Hagelberg Nordeasta rohkaisee ottamaan yhteyttä pankkiin minkälaisissa rahahuolissa tahansa. Tarvittaessa pankkivirkailija ohjaa asiakkaan esimerkiksi maksuttomalle velkaneuvojalle. Pankissa ei kritisoida, vaan pyritään auttamaan niin hyvin kuin mahdollista.

Pankin ja Suomen Mielenterveysseuran lisäksi voit keskustella omista tai läheisen rahahuolista myös Takuusäätiön maksuttomalla Velkalinjalla.

Miten ennaltaehkäistä ongelmia tulevaisuudessa?

Kun ongelma on nostettu pöydälle ja maksujärjestelyt saatu kuntoon, on aika pohtia tulevaa. Hagelbergin mukaan yllättäviin menoihin kannattaa varautua riittävillä säästöillä.

– Säästössä olisi aina hyvä olla vähintään kolmen kuukauden menoja vastaava summa.

Summan voi säästää esimerkiksi säästötilille, josta se on helppo tarpeen tullen ottaa käyttöön. E-possu on myös hyvä vaihtoehto, sillä siinä säästöön kilahtaa jokaisesta korttiostoksesta vapaavalintainen summa. Jo 50 sentin säästöstä per ostos kertyy lyhyessä ajassa mukava potti.

Hagelberg muistuttaa, että tärkeintä rahahuolien ennaltaehkäisemisessä on omien tulojen ja menojen hahmottaminen.

– Kun menot laittaa paperille, niistä tulee totta. Se voi olla aika pysäyttävä hetki.

Lue vinkit, miten selviät yllättävästä rahapulasta.

Tarvitsetko apua ja neuvontaa pankkiasioissa? Nordea 24/7 palvelee ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä

Kirjaa ylös tulosi ja menosi, niin tiedät taloudellisen tilanteesi paremmin. Katso vinkit budjetin tekoon

Miten toimia rahahuolissa?

Jos olet saanut karhu- tai perintäkirjeen:

Ota välittömästi yhteys velkojaan ja sovi maksusuunnitelmasta. Esimerkiksi perintätoimiston kanssa voit keskustella velan maksamisesta vaikkapa viiden tai kymmenen euron erissä. Neuvottelutahtoa usein löytyy, sillä on myös laskuttajan etu, että maksut tulevat maksettua. Voit myös aina ottaa yhteyttä pankkiin, kun haluat jutella tilanteestasi ja kysyä neuvoa.

Jos tarvitset lisäluottoa ja sinulla on palkkatuloja:

Varaa aika pankkiisi ja ota mukaan kaikki tiedot veloistasi. Muista, että sinun on oltava ehdottoman rehellinen velan todellisesta määrästä. Pankkivirkailija laskee saldot yhteen ja pohtii, mikä voisi olla paras ratkaisuvaihtoehto juuri sinulle.

Jos tarvitset lisäluottoa, mutta sinulla ei ole palkkatuloja:

Ota yhteys maksuttomaan velkaneuvojaan. Velkaneuvojalta saat apua velkatilanteen kartoittamiseen ja velkojen järjestelyyn. Velkaneuvonnasta voit mahdollisesti saada myös Takuusäätiön takauksen. Takaus on vakuus lainalle, jonka suunnittelua voidaan jatkaa pankissa. Velkaneuvojalla käynnin jälkeen olet siis lämpimästi tervetullut takaisin pankkiin jatkamaan keskustelua.

Teksti: Mari Ihalainen

Kopioi sivun linkki: