Sijoitussalkku taskussa

Miltä kuulostaisi palvelu, josta löytyvät kaikki sijoittamisessa tarvittavat tiedot ja toiminnot, ja jota voisi käyttää sujuvasti millä tahansa mobiililaitteella? Sellainen on uusi Nordea Investor -palvelu.

Nordean sijoitusasiantuntijana työskentelevä Jussi Hauhia istahtaa ravintolan pöytään ja kaivaa esiin älypuhelimensa. Lautasella on lounas, puhelimessa uusi mobiilioptimoitu Nordea Investor -palvelu. Samalla kun uunilohi ja salaatti katoavat lautaselta, Hauhia tarkistaa, mitä hänen sijoituksilleen kuuluu.

Hauhia on palvelun testikäyttäjä ja on käyttänyt sitä jo viime syksystä saakka. Sen koommin hän ei ole palannut vanhaan, verkkopankin kaupankäyntipalveluun. Syynä siihen ovat paitsi mobiilipalvelun ominaisuudet, joita ei vanhasta palvelusta löydy, myös helppokäyttöisyys: palvelu on mobiilioptimoitu eli sisältö skaalautuu käytettävän laitteen näytön mukaan.

– Uusi palvelu taipuu todella hyvin eri alustoille. Myös sisäänkirjautuminen on näppärää tunnuslukusovelluksen avulla, Hauhia kehuu.

Palvelun käyttämiseen ei tarvita erillistä sovellusta, vaan se toimii suoraan selaimessa. Älypuhelimen tai tablettitietokoneen työpöydälle voi tallentaa kirjanmerkin, joka vie palveluun yhdellä hipaisulla.

Sijoitusvarallisuus ja toimeksiannot kännykän näytöllä

Mitä kaikkea uusi Investor-palvelu sitten sisältää? Jotakuinkin kaiken, mitä sijoittaja tarvitsee. Uudessa Investor-palvelussa on mukana kaikki vanhassakin kaupankäyntipalvelussa käytössä olleet ominaisuudet, mutta se sisältää myös roppakaupalla uusia, käyttäjien toivomia parannuksia

– Olemme kehittäneet sen asiakkaiden toiveiden pohjalta, kertoo palvelua Nordeassa kehittävä Jouko Salonen.

– Kohderyhmänä ovat osakekauppaa käyvät asiakkaat, jotka haluavat hoitaa kokonaisvarallisuuttaan helpolla ja mukavalla tavalla. Olemme miettineet erityisesti, miten palvelu helpottaisi sellaista asiakasta, Salonen kertoo.

Palvelussa voi seurata omaa sijoitusvarallisuuttaan ja tehdä toimeksiantoja. Mukana ovat kaikki pörssikaupan kohteena olevat tuotteet, Nordean rahastot, obligaatiot, joukkolainat ja bondit. Käyttäjä pääsee myös seuraamaan osakemarkkinoita helposti ja kattavasti. Palveluun on koottu kattava paketti informaatiota, kuten Kauppalehden uutisia sekä Nordean ja Standard & Poor’sin yhtiö- ja markkina-analyysejä. Myös Nordean asiantuntijoiden Twitter-feedejä voi seurata palvelun kautta.

Eräs uusista ominaisuuksista on se, että asiakas voi mukauttaa palvelunsa, eli valita, mitä tietoja haluaa näkyville. Se käy helposti siirtämällä eri ikkunoita valikosta haluttuihin paikkoihin näkymässä.

– Jos haluaa seurata vain paria indeksiä, voi valita ne, eikä näkymä ole täynnä itselle tarpeetonta tietoa, Salonen selittää.

Nopeaa reagointia missä ja milloin vain

Kun palvelu kulkee käyttäjän mukana kaikkialle, on helppo pysyä ajan tasalla markkinatilanteesta, vaikka ei olisi aikaa nököttää pöytätietokoneen ääressä. Tämä onkin yksi uuden palvelun kiistattomista eduista.

– Tänä päivänä on tärkeää saada tietoa reaaliajassa ja pystyä reagoimaan nopeasti, Salonen kiteyttää.

– Jos liikkuu paljon, pysyy kuitenkin ajan tasalla siitä, mitä tapahtuu. Ja jos on epävarmoja aikoja, kuten nyt, tulee paljon uutisia. Niihin voi sitten reagoida nopeastikin.

Toimeksiantojen teko on helppoa. Käyttäjä voi itse määrittää, pyytääkö palvelu yhden tai useamman vahvistuksen toimeksiantoon, vai tapahtuuko se yhdellä hipaisulla. Aktiivinen kaupankävijä arvostaa myös kurssien automaattista päivitystä. Sivua ei tarvitse siis erikseen päivittää, kuten verkkopankin palvelussa.

Palvelu ei myöskään mene kiinni automaattisesti 15 minuutin kuluttua, kuten verkkopankki. Istunnon pituuden voi nostaa sataan minuuttiin. Se on tarpeen, jos lukee esimerkiksi analyysiä tai seuraa markkinalistaa.

Tulevaisuudessa palvelu kasvaa entistäkin kattavammaksi: luvassa on muun muassa talousaiheisia blogeja sekä videoita ajankohtaisista ja hyödyllisistä aiheista.

Enemmän tietoa, vähemmän mutua

Jussi Hauhian taskussa piippaa. Nordea Investor hälyttää osakekurssien muutoksista ja uusien yritysanalyysien julkaisusta. Tekstiviesti- ja sähköpostihälytykset mahdollistavat nopean reagoinnin ilman, että tilannetta täytyy itse tarkistella.

– Palvelu on todella hyvä sijoituksien aktiiviseen seurantaan ja kaupankäyntiin.

Päivän lehtien talousuutisten selailu vie liikaa aikaa kiireisen sijoitusneuvojan päivästä. Hauhia arvostaakin sitä, että sijoittamiseen liittyvät uutiset ja tiedot on koottu kätevästi ja kattavasti samaan paikkaan.

– Kun palvelusta avaa tietyn yhtiön tiedot, löytää kaikki yhtiöön liittyvät tiedot ja uutisvirran, eikä niitä tarvitse etsiä muualta.

Hauhialla on monen vuoden kokemus aktiivisesta sijoittamisesta, mutta hän uskoo palvelun hyödyttävän myös niitä, joille sijoittaminen on uudempaa.

– Palvelu tarjoaa riittävät tiedot järkevien päätösten tekemiseen. Käytössä ovat Nordean ja yhteistyökumppaneiden analyysit, joten päätöksiä ei tarvitse tehdä mututuntumalla tai kuulopuheiden perusteella.

Tutustu Nordea Investor -palveluun 

Teksti: Anni Kemppainen

Kopioi sivun linkki: