Lauantaina pankkiasioille

Nordea on laajentanut pankkipalveluidensa aukioloaikoja vastaamaan asiakkaiden toiveita. Nyt myös lauantai on pankkipäivä!

Lauantaisin puolenpäivän aikaan espoolaisen kauppakeskuksen Iso Omenan käytävät ovat täynnä lapsia ja aikuisia, jotka vaeltelevat myymälästä toiseen ja viettävät vapaapäivää. Myymälöiden lisäksi myös Nordean Piispansillan konttorissa palvellaan asiakkaita. Se on mukana syyskuussa alkaneessa, vuoden mittaisessa kokeilussa, jossa yli kymmenen konttoria eri puolilla Suomea tarjoavat neuvontapalveluja ajanvarauksella asiakkaille myös lauantaisin.

Konttorijohtaja Riitta Koivuranta kertoo, että pankki on avannut ovensa lauantaisin juuri asiakkailta tulleiden toiveiden pohjalta.

– Aamuisin ja iltaisinhan meillä konttoreissa on voinut hoitaa pankkiasioita jo aiemminkin, mutta lauantai on ihan uusi juttu, jolla vastaamme asiakkaiden toiveisiin, Koivuranta kertoo.

Kiireisen yrittäjän pelastus

Lauantain aukiolo tuli yrittäjä Jari Ahteelle positiivisena yllätyksenä.

– Olin hoitamassa muuta pankkiasiaa puhelimitse ja tuskailin sitä, että oli asia, joka vaati käymistä. Silloin virkailija kertoi minulle, että Nordeassa on nykyään mahdollista asioida myös lauantaisin ja ehdotti ajan varaamista. Minä vastasin siihen heti, että totta kai, Ahde kertaa.

Ahde toimii liikkeenjohdon konsulttina hänen omaa nimeään kantavassa Jari Ahde Oy:ssa. Pienyrittäjän työviikko alkaa usein maanantaiaamuna jo ennen kuutta ja päättyy perjantai-iltana kello 18. Siinä välissä vierailu pankkikonttorissa voi olla mahdoton tehtävä.

Ahteen yrityksen asiakkaat ovat yhtälailla yrittäjiä, joilla arkipäivät eivät riitä kaikkien asioiden hoitoon. Niinpä ei ole lainkaan poikkeuksellista, että Ahteen työviikko venyy vielä lauantainkin puolelle. Lauantai on Ahteelle kuitenkin viikon ainoa päivä, jolloin on paremmin aikaa hoitaa niin perheen kuin yrityksenkin juoksevia asioita.

– Jos voin mennä pankkiin lauantaina, niin se on enemmän kuin taivas!

Ahde sopi tapaamisen lauantaiksi pankkikonttoriin Helsingin keskustaan. Koska Ahde oli jälleen kerran muutenkin lauantaina töissä, myös yrityksen ja oman perheen pankkiasioiden hoitaminen sopi työpäivän lomassa paremmin kuin hyvin.

– Menin käymään ja mielestäni se oli parasta pitkään aikaan, Ahde tiivistää.

Ahteen mielestä yrityksen menestys edellyttää nykypäivänä entistä enemmän sitä, että yritys tuntee hyvin omat asiakkaansa ja sen liiketoiminnan. On tärkeää, että esimerkiksi pankki on valmis laajentamaan palveluitaan asiakkaittensa tarpeiden mukaan.

– Meidän työaikamme ja elämämme on sekaisin ja murroksessa. Se, että pankki on mukana muutoksessa on tosi tärkeä juttu, Ahde summaa.

Rento ja erilainen ilmapiiri

Lauantaiaukiolo palvelee parhaiten juuri Ahteen kaltaisia asiakkaita, joille ei sovi edes arkiaamujen tai -iltojen tapaamisajat. Koivuranta kuitenkin lisää, että ajan voi varata kuka tahansa nykyinen tai uusi Nordean asiakas ikään tai elämäntilanteeseen katsomatta. Oma tarve ja tilanne sanelevat sen, milloin pankkiasioita on helpointa hoitaa.

Lauantaisin Nordean nykyisten ja uusien asiakkaiden on mahdollista tulla ajanvarauksella konttoriin tai verkkotapaamiseen esimerkiksi säästämiseen tai asuntolainaan liittyvään neuvotteluun. Jos oma pankkikonttori ei ole auki lauantaisin, voi tapaamisen sopia lauantaille toiseen toimipisteeseen. Lauantaisin avoinna olevat konttorit palvelevat kaikkia asiakkaita.

Piispansillan konttorissa on ollut lauantaisin mukavasti asiakkaita, mutta vapaita aikoja löytyy viikoittain. Koivuranta rohkaiseekin kyselemään vapaita aikoja lyhyelläkin varoitusajalla, vaikka edellisenä päivänä.

– Lauantaisin ilmapiiri on aivan erilainen, ja asiakkaatkin ovat rennompia, Koivuranta kertoo.

Hänen mukaansa asiakkaat ja henkilökunta pitävät erityisesti lauantaipäivien rauhallisuudesta konttorissa.

Tutustu tarkemmin verkkotapaamiseen

Katso video verkkotapaamisesta

Lauantaina pankkiin?

Ajan lauantain neuvottelulle voivat varata niin henkilö- kuin yritysasiakkaatkin.

Palveluaika on lauantaisin klo 10–16.

Kokeilussa on mukana yli kymmenen konttoria eri puolilla Suomea sekä Nordea Online -konttorit ja Nordea Asiakaspalvelu. 

Ajan neuvottelulle voi varata Nordea Asiakaspalvelusta, 0200 3000 (pvm/mpm) tai Nordea Yrityspalvelusta, 0200 2121 (pvm/mpm), jotka ovat avoinna ympäri vuorokauden.

Ota yhteyttä ja varaa aika!

Teksti: Paula-Maija Wallin

Video: Joonas Laaksoharju

Kopioi sivun linkki: