Matkailijan neljä selviytymisvinkkiä

Matkavakuutus, maalaisjärki ja muutama turvavinkki takaavat nautinnollisen reissun.

Ifin henkilökorvausten asiantuntija Anne Koivisto on nähnyt työssään, kuinka lomamatka voi yllättäen muuttaa suuntaansa.

Matkavakuutus ja terve maalaisjärki, niillä pötkii jo pitkälle. Joskus vahingoilta ei kuitenkaan voi välttyä. Tärkeintä on tiedostaa riskit, valmistautua ja tietysti muistaa myös nauttia reissusta.

1. Jos loukkaannut tai sairastut

Ennen matkaa: hanki matkavakuutus. Tallenna puhelimeesi vakuutusyhtiön hätäpäivystysnumero ja tarkista matkakohteesi sopimuslääkärit. Varmista, että vakuutuksesi kattaa suunnittelemasi aktiviteetit. Pakkaa matkavakuutustodistus mukaan.

Matkan aikana: hakeudu lääkäriin tai sairaalaan ja esitä matkavakuutustodistus. Jos käynnistä koituu kuluja, jotka joudut maksamaan itse, kannattaa olla matkan jälkeen yhteydessä vakuutusyhtiöön. Akuuteissa tapauksissa on hyvä ottaa heti yhteyttä vakuutusyhtiöön.

2. Jos joudut keskelle kriisitilannetta

Ennen matkaa: lue ulkoasiainministeriön sivuilta löytyvä kohteen matkustustiedote. Tiedotteesta selviää maan poliittinen tilanne, rikollisuus ja vaaralliset alueet, liikenteen turvallisuusongelmat ja kulttuurierot. Täytä niin ikään ulkoministeriön sivuilta löytyvä matkustusilmoitus.

Matkan aikana: noudata kohdemaan viranomaisten ohjeita. Käänny matkanjärjestäjän puoleen sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä. Ole yhteydessä kohdemaan Suomen edustustoon.

3. Jos omaisuuttasi varastetaan

Ennen matkaa: pohdi, kannattaako matkalle ottaa mukaan arvotavaroita. Hanki matkavakuutus.

Matkan aikana: tee rikosilmoitus paikalliselle poliisille tai vähintään oppaalle. Voit tehdä vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöllesi kotiin palattuasi.

4. Jos lompakkosi varastetaan tai korttisi ei toimi

Ennen matkaa: hanki matkavakuutus. Pakkaa pääkortin lisäksi mukaan varakortti. Tarkista verkkopankissa, että kortin maarajaus ja internetissä maksaminen ovat kohdillaan. Ota pankkitunnukset mukaan.

Matkan aikana: ota yhteyttä Nordean asiakaspalveluun siirtääksesi rahaa toiselle tilille, korottaaksesi luottolimiittiä tai muuttaaksesi maarajauksia. Nordean asiakaspalvelu palvelee joka päivä 24 h/vrk. Tee ilmoitus kadonneesta kortista Nordean sulkupalveluun +358 20 333 tai asiakaspalveluun. Tee rikosilmoitus varastetusta lompakosta.

Lisätietoa matkavakuutuksista

Teksti: Veera Teppola

Kopioi sivun linkki: