Näin sujui kesätyö Nordeassa

Nordea tarjoaa vuosittain lukuisia kesätyöpaikkoja nuorille. Kuluneena kesänä esimerkiksi Nordean 24/7 -asiakaspalvelussa työskenteli yhteensä 77 kesätyöntekijää. Näiden nuorten joukosta löytyvät myös pankkimaailman syövereihin hypänneet Robin Rewell ja Lauri Kapulainen.

Kesäkuussa tapasimme ensimmäisen kerran 23-vuotiaan Lauri Kapulaisen ja 21-vuotiaan Robin Rewellin.  Heistä tuli kesän alussa työkavereita, kun kummatkin aloittivat kesätyöt Nordean 24/7 -asiakaspalvelussa Helsingissä. Nyt on aika tavata kaksikko uudestaan, ja kuulla, miten kesä Nordeassa sujui.

Odotukset kesän suhteen olivat yhtenevät. Kummatkin toivoivat työltä uusia käytännön taitoja sekä sukeltamista pankkimaailman saloihin. Kaksikko suhtautui tulevaan luottavaisin mielin ja intoa puhkuen.

Nyt takana on useampi kuukausi kanssakäymistä asiakkaiden kanssa, tiimityöskentelyä, haasteita ja onnistumisia, ja nyt työt alkavat olla lopuillaan. Mitä Kapulainen ja Rewell tuumaavat kuluneesta kesästä?

– Tunnelmat ovat oikein hyvät. Työn touhussa ollaan oltu, ja hauskaa on ollut. Meillä on aivan mahtava tiimi täällä töissä, Kapulainen kertoo.

– Tosi hyvät fiilikset. Tosi kivaa on ollut, ja työkaverit ja esimiehet ovat erittäin mukavia, Rewell komppaa kollegaansa.

Monipuolisia asiakaskohtaamisia

Sekä Kapulaisen että Rewellin kiinnostus pankkialaan heräsi opintojen kautta. Kapulainen valmistui kesäkuussa liiketalouden opinnoista, ja Rewell opiskelee kauppatieteiden kandidaatin tutkintoa. Kapulainen ja Rewell kertovat kesätyön syventäneen käsitystä siitä, mitä kaikkea pankkiala pitää sisällään, ja millaisia asioita pankissa päivittäin hoidetaan. Päivän aikana asiakaspalvelussa neuvotaan monenlaisissa asioissa – liittyivätpä ne mobiilipankin toimintaan tai vaikka henkilövakuutuksen hankintaan.

– Asiakaspalvelussa vastaan tulee tapauksia todella laajalla skaalalla, mikä olikin aluksi haastavaa. Apua saa kuitenkin aina, ja tietämykseni kasvoi työtä tehdessä, Rewell kertoo.

Kapulainen on samoilla linjoilla. Pankkiasioinnin osa-alueiden laaja kirjo vaatii paljon opettelua, mutta toisaalta se pitää työn myös mielenkiintoisena. Yksi parhaista asioista työssä onkin Kapulaisen mielestä se, että monipuolisten asiakaskohtaamisten ansiosta työ ei käy koskaan tylsäksi.

– Tämän työn suola on se, että asiakkaan kanssa juttelemalla ja kysymyksiä esittämällä päästään yhdessä hyvään ratkaisuun.

– Tässä työssä oppii lukemaan erilaisia ihmisiä. Parasta on tunne, että on auttanut asiakasta parhaansa mukaan, ja puhelusta jää hyvä fiilis molemmille, itselle ja asiakkaalle, Rewell lisää.

Asiakas linjan päässä

Puhelin on kesän aikana toiminut Kapulaisen ja Rewellin oikeana kätenä, ja miehistä onkin tullut varsinaisia puhelimessa kommunikoimisen konkareita. Puhelimen kautta asiakaspalvelussa on Kapulaisen mukaan haasteellista se, että neuvot pitää oppia antamaan ainoastaan sanojen avulla. Monet asiat kun olisi helpompi neuvoa kädestä pitäen näyttämällä. Hän on huomannut myös sen, että ilmeillä on väliä muulloinkin, kuin kasvokkain keskusteltaessa.

– Puhelimessa puhuessani kuvittelen, että linjan toisessa päässä oleva asiakas onkin edessäni. Kun hymyilee puhuessaan se myös kuuluu, Kapulainen kertoo.

Omalla rahalla omia juttuja

Kesän alussa Kapulainen ja Rewell pohtivat, mitä kesätyöstä saaduilla tuloillaan tekisivät. Rewell uskoi palkkatulojen kuluvan pääasiassa päivittäisiin elämän menoihin sekä kesän festarireissuihin. Ylimääräisillä rahoilla hän suunnitteli rahoittavansa tammikuussa alkavaa neljän kuukauden opiskelijavaihtoaan.

– Päivittäisiin menoihin palkka on pääasiassa mennyt. Kävin myös Pori Jazzeilla ja Hangon Regatassa. Ja sen mitä palkasta jää yli säästän varmaankin vaihtoa varten, Rewell pohtii.

Kapulainen puolestaan suunnitteli alkukesällä laittavansa osan palkastaan säästöön ASP-tililleen. Suunnitelmiin tuli kuitenkin muutos, ja ASP-tili saa vielä hetken odottaa.

– Ostin juuri ensimmäisen oman autoni. Kesällä minulle tuli tarve autolle, ja kesätyöt mahdollistivat sen hankinnan. ASP:lle säästämistä jatkan sitten taas hiukan myöhemmin, Kapulainen kiteyttää.

Kyllä kesätyölle!

Kun nuorilta miehiltä kysyy, suosittelevatko he kesätyön tekemistä muille, on vastaus yksimielinen: totta kai! Kesätyön plussapuolien lista on pitkä. Työssäolo kerryttää työkokemusta CV:seen, opettaa tärkeitä taitoja, kasvattaa säästöjä, antaa ensikosketuksen oman alan töihin ja ylipäätään tutustuttaa työelämään, Kapulainen ja Rewell listaavat yksissä tuumin.

– Kesätyö näyttää, minkälaista on tehdä töitä ja olla osana tiimiä. Ja samalla se antaa mahdollisuuden tehdä jotakin merkityksellistä, Kapulainen iloitsee.

Juttu on osa kaksiosaista sarjaa. Jos haluat tietää lisää Rewellin ja Kapulaisen tunnelmista kesän alussa, lue juttusarjan ensimmäinen osa täältä

Kesätyö Nordeassa oli ensiaskel työelämään

 

Teksti: Oona Kansi

Kuvat: Johanna Taskinen

Kopioi sivun linkki: