Kemijärvellä suljettiin viime kesänä pankkikonttori. Jarmo Karjalainen ei kuitenkaan jäänyt harmittelemaan asiaa, vaan otti kännykän käteen. Siitä asti pankkiasiat ovat hoituneet puhelimella.

Teiden varsilla on niin korkeat vallit lunta, etteivät porot pääse tielle autojen eteen. Kemijärveläinen Jarmo Karjalainen on silti muistuttanut olemaan tarkkana ajomatkalla.

Kemijoen sillalta näkee, kuinka Kotajärven jäällä viilettää moottorikelkka. Vaikka kaupungissa on vain runsaat 7 500 asukasta, suhailee keskustassa autoja aamupäivällä tiheään.

Hieman alle kymmenen asteen tipahtanut pakkanen kirpaisee poskista, ennen kuin ovi aukeaa lounasravintolan lämpöön.

Nopealla sipaisulla älypuhelimen lukitus auki, sitten muutamalla näpäytyksellä oikea sovellus käyttövalmiiksi ja puhelin vasten maksupäätettä.

– Katsohan, miten helposti tämä käy, Karjalainen sanoo hymyillen maksaessaan ruokaansa lounasravintolan tiskillä. Mies on silminnähden innoissaan siitä, että voi lounassetelin tai käteisen sijaan käyttää maksuun puhelintaan.

Karjalainen on kirjaimellisesti mobiili pankkiasiakas.

Lounaalla ollaan lähempänä pankkia kuin luulisikaan. Mestarin Kievarin paikalla on sijainnut yksi Kemijärven pankkikonttoreista. Siellä Karjalainenkin muistaa käyneensä  pikkupoikana vanhempiensa kanssa.

Se oli aikaa, jolloin kaupungissa oli tehtaita työllistämässä ja asukkaita tuplaten nykyisestä. Palkka saatiin kirjekuoressa. Yksi vei sen pankkiin, toinen kulutti käteisenä.

Karjalainen syntyi Ruotsissa, jonne alun perin kuusamolainen äiti ja Posiolta kotoisin oleva isä olivat muuttaneet töiden perässä. Vuonna 1959 perhe palasi Rovaniemelle, kaksi vuotta myöhemmin asetuttiin Kemijärvelle.

Pankin tiski oli ravintolan baaritiskin paikalla. Kellarissa rakennuksen historiasta muistuttaa entisen holvin raskas punainen ovi.

Pankki kulkee asiakkaan mukana mobiiliin

Aurinko nousee näillä Itä-Lapin korkeuksilla tammikuisena pakkaspäivänä vasta reippaasti kymmenen jälkeen. Jo muutaman tunnin kuluttua se lähtee laskuun.

Kemijärven keskustassa kirkolta lähtee tienpätkä, jolla nököttävät ainakin purkua odottava hirsitalo, turisti-info, apteekki ja naistenvaatekauppa. Liikenneympyrän kaarteessa on tyhjäksi jäänyt Nordean konttori, jonka ikkunoita reunustavat vielä siniset tarrat.

Nordea sulki Kemijärven pankkikonttorinsa viime vuoden kesäkuussa. Konttorien määrä on viime vuosina vähentynyt, sillä asiakkaat siirtyvät hurjaa vauhtia digitaalisille alustoille.

Pankkipalveluiden taas on oltava siellä, missä asiakaskin. Matkapuhelimessa ne takaavat pankin pysyvän asiakkaan mukana.

Pysähdyttyään lounaspaikan parkkipaikalle Karjalainen ehtii ennen sisään menemistä tarkistaa tilin saldon mobiilipankista.

Parhaimmillaan Kemijärvellä on ollut jokaisen Suomessa toimivan pankin edustus. Monia paikallisia oman pankin lähtö harmitti. Pankissa käydäkseen pitäisi ajaa nyt tunnin matka Rovaniemelle. Osa vaihtoi jopa kilpailijalle.

– Täällä on paljon eläkeläisiä, joten harmitti se monia. He eivät ole välttämättä tottuneet käyttämään pankkia verkossa tai puhelimella, vaan haluavat hoitaa asiansa paikan päällä, Karjalainen pohtii.

Jos ei ole valmiiksi tottunut käyttämään tietokonetta ja älypuhelinta, ei välttämättä luota digipalveluiden turvallisuuteen, Karjalainen lisää. Kaikki eivät siirry digimaailmaan yhtä hanakasti, vaan osa opettelee uusien palveluiden käyttöä askel kerrallaan.

Kun koululle tuli ensimmäinen tietokone, oli se Karjalaisen mielestä jotain aivan ihmeellistä. Systeemi piti valtavaa meteliä ja vei kokonaisen huoneen verran tilaa.

Karjalainen ymmärtää harmin, mutta hän ei pankin lähtöä juuri huomannut. Olihan hän hoitanut pankkiasiansa verkkopankissa jo pitkän aikaa.

– Heti kun pankkikortit tulivat, hommasin sellaisen. Konttorissa on tullut käytyä korkeintaan silloin, kun on tarvinnut lainaa. Siitäkin on pitkä aika, ja voihan siellä netissä hoitaa pienempiä laina-asioita.

Kun hän kuuli mobiilipankista, hän kiinnostui välittömästi. Nyt sillä hoituvat laskujen maksaminen ja muut akuutit asiat, eikä konttoriin tarvitse lähteä.

Mobiilinpankin hallitsee ilman kurssejakin

Karjalainen ei ole tietotekniikkakursseja käynyt. Kun hän 1970-luvun puolivälissä opiskeli teknillisessä koulussa, piti tiesuunnittelun kaarteet laskea käsin tai laskutikulla. Ensimmäiset taskulaskimet maksoivat melkein koko opintolainan verran.

Kun koululle tuli ensimmäinen tietokone, oli se Karjalaisen mielestä jotain aivan ihmeellistä. Systeemi piti valtavaa meteliä ja vei kokonaisen huoneen verran tilaa. Ihmetyksestään huolimatta Karjalainen on suhtautunut tekniikan uutuuksiin avoimin mielin.

– Minä olen sellainen kokeilija. Olen vain testannut, miten kaikki mobiilipankissa toimii. Siksi se oli helppo ottaa käyttöön.

Karjalainen oli esimerkiksi kuullut, että laskun viivakoodin voi lukea mobiilipankissa älypuhelimen kameran avulla. Oikeaa painiketta ei alkuun tahtonut löytyä, kunnes kokeili eri vaihtoehdot läpi.

– Sellainen hyvä homma siinä on, ettei haittaa, vaikka mitä painelisi. Monet pelkäävät turhaan sitä, että pankki menisi jotenkin sekaisin tai tekisi pahan virheen, vaikka se ei oikeastaan ole mahdollista.

Kun jokin on Karjalaista askarruttanut, hän on kysynyt siitä pankin chat-palvelussa. Vastauksen saa nopeasti, vaikka iltamyöhään.

Minä olen sellainen kokeilija. Olen vain testannut, miten kaikki mobiilipankissa toimii. Siksi se oli helppo ottaa käyttöön.

Yleensä myös neljältä lapselta on saanut teknologian käyttöön neuvoja. Tosin Karjalainen sai patistaa vanhimman poikansa lataamaan mobiiilipankin, sillä poika ei vielä sitä käyttänyt.

– Yleensä minä olen kysynyt lapsilta kaikesta uudesta, sillä he ovat ajan tasalla. Nyt vanhin poikani oli jäänyt pikkuisen jälkeen, ja minä pääsin näyttämään hänelle, Karjalainen sanoo ja naurahtaa.

Missä vain, milloin vain

– On vain tosi hieno juttu tuo mobiilipankki, Karjalainen kehaisee.

Miksi Karjalainen sitten on mobiilipankista niin innoissaan? Verkkopankkiin päästäkseen pitää olla kotona, jotta voi käyttää pöytäkonetta, hän aloittaa. Sitten on odotettava koneen käynnistymistä.

– Se homma kestää. Mobiilipankin saa auki saman tien missä tahansa, kun kaivaa puhelimen taskusta, eikä tarvitse muistaa kuin käyttäjätunnus ja salasana.

Konttorissa pankkiasioita hoitaakseen pitäisi useimmiten varata aika tai ainakin odottaa vuoroaan, jos pankissa on ruuhkaa. Tienhoitajana työskentelevälle Karjalaiselle sopii, että pankkiasiat voi hoitaa juuri silloin, kun tahtoo.

Joka kolmas viikko Karjalaisella on nimittäin töissä päivystysviikko. Lähtö töihin voi tulla vaikka keskellä yötä, ja siksi asiat on hyvä hoitaa pois alta silloin kun ehtii.

– Kyllä melkein päivittäin käyn mobiilipankissa, etenkin, kun minulla on käyttöoikeudet hoitaa myös äitini raha-asioita hänen puolestaan, Karjalainen sanoo.

Älypuhelin sovelluksineen tukee Karjalaisen arkea muutenkin kuin pankkiasioinnissa. Yhdellä sovelluksista hän seuraa alueellaan käynnissä olevia tietöitä ja niiden edistymistä. Hän tietää täsmälleen, missä muut työntekijät ovat.

Ja ne porot. Jos poroja livahtaisikin lumivallien yli tielle, varoittaa lähellä liikkuvista sarvipäistä sovellus, jota Karjalainen myös käyttää.

Jutun taustaksi on haastateltu kehityspäällikkö Otso Laxeniusta Nordeasta.

Tutustu Nordean tarjoamiin verkko- ja mobiilipalveluihin täällä.

Pankki siirtyy verkkoon, pysyvätkö ikäihmiset perässä?

Elätkö kännykkä kourassa? Tiesitkö, että voit hoitaa pankkiasiat helposti älypuhelimella

 

Mitä digipalveluita Nordea tarjoaa?

Digitaalisten pankkipalveluiden merkittävimpiä etuja ovat niiden saatavuus ja helppous. Asiakas voi hoitaa asiansa missä ja milloin vain. Nordea tarjoaa asiakkailleen kattavat palvelut verkossa ja mobiilissa.

Tunnuslukusovelluksella voi tunnistautua Nordean mobiili- ja verkkopankissa sekä muissa verkkopalveluissa, joissa pankkitunnistautumista vaaditaan. Kätevä tapa hoitaa pankkiasioita on ladata rinnalle mobiilipankki, jolloin pankki on aina taskussasi. Mobiilipankista pääsee näppärästi myös Nordea Investor -palveluun, jolla voi seurata ja hoitaa säästöjä ja sijoituksia.

Kauppareissulla erinomainen kaveri on Nordea Wallet, joka tekee älypuhelimesta maksuvälineen. Android-puhelimilla sovelluksella voi maksaa suoraan, iOS-käyttöjärjestelmän puhelimilla yhdessä Apple Pay -sovelluksen kanssa. Kulujen jakaminen kaverin kanssa ja rahansiirto henkilöiden välillä on helppoa tehdä puolestaan Siirto-sovelluksella, jossa maksamiseen riittää vastaanottajan puhelinnumero.

Teksti: Saara Tammi

Kuvat: Eeva Murtolahti

Kopioi sivun linkki: