Tänäkin syksynä kymmenet tuhannet ekaluokkalaiset aloittavat taipaleensa opintiellä. Lapsi oppii lukemaan ja laskemaan viimeistään koulussa, mutta miten on talouskasvatuksen laita?

– Jännittävää, 7-vuotias espoolainen Taavi Manner vastaa kysyttäessä hänen tunnelmiaan ekaluokan alkamisesta.

Taavin äiti Jenni Manner kertoo, että ainakin viimeisen viikon ajan jännittynyttä odotusta on ollut ilmassa selkeästi enemmän.

– Sen jälkeen, kun tultiin kesälomalta kotiin, Taavi on tajunnut, että kohtahan se alkaa!

Onneksi naapurissa asuvat esikoulukaverit aloittavat ensimmäisen luokan samaan aikaan. Kuulemma heitä jännittää ihan yhtä paljon. Turvaa tuo myös se, että isosisko Sanni käy samaa koulua pari vuotta ylemmällä luokalla. Vielä on tarkoitus suunnata yhdessä mummin kanssa reppu- ja koulutarvikeostoksille – sen jälkeen kaikki on valmista ensimmäistä koulupäivää varten.

Taavi on oppinut lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan jo ennen ekaluokan alkua seuraamalla siskojen läksyjen tekoa. Plussa- ja miinuslaskut sujuvat ja rahankäyttö on tullut pojalle tutuksi muun muassa yhdessä isosiskon kanssa tehdyillä kauppareissuilla, kun lähimarketista on äidin pyynnöstä pitänyt hakea perunoita ja muita ruokatarvikkeita.

Miten ja milloin lapsen olisi hyvä oppia talousasioita? Ja kuka opastaa koulutiensä aloittavaa pientä ekaluokkalaista vastuulliseen rahankäyttöön?

Kuluttamisen malli opitaan kotoa

Lapsesta tulee kuluttaja jo varhain. Ensimmäinen ja tärkein malli kuluttamiseen saadaan kotoa. Perheen rahankäyttö vaikuttaa siihen, kuinka lapsi suhtautuu taloudenpitoon myös myöhemmin elämässä.

Jenni Mannerin mielestä koulunsa aloittavan lapsen talouskasvatus eli rahan arvon ja käytön, säästämisen sekä muiden talouden perusasioiden opettaminen kuuluvat ensisijaisesti perheelle ja koulu tukee kotia muun muassa matematiikan opetuksella. Lapsen kasvatus kokonaisuudessaan on hänen mielestään vanhempien tehtävä eikä talouskasvatus muodosta poikkeusta.

– Talouskasvatus kun on vain yksi niistä kymmenistä asioista, jotka täytyy käydä lapsen kanssa läpi, Manner tiivistää.

Vaikka alakouluikäisen talouskasvatuksen tärkeimmät eväät saadaankin kotoa, myös koululla on oma roolinsa.

Koulu tarjoaa teoriapohjan ilmiöiden ymmärtämiseen ja kotona harjoitellaan sitten käytännössä, mitä taloudenhallinta tarkoittaa.

– Koulu tarjoaa teoriapohjan ilmiöiden ymmärtämiseen ja kotona harjoitellaan sitten käytännössä, mitä taloudenhallinta tarkoittaa, summaa Yrityskylä-opintokokonaisuuden apulaisjohtaja Tiina-Maija Toivola kodin ja koulun välisen työnjaon.

Peruskoulun opetussuunnitelmassa talousasioita käsitellään tällä hetkellä vasta kuudennesta luokasta alkaen, joten sitä ennen vastuu talouskasvatuksesta on pitkälti kodilla.

Älä aliarvioi lapsen kiinnostusta ja ymmärrystä

Lapset kehittyvät eri tahtia, joten sopivaa ikää talouskasvatuksen aloittamiseen on vaikea sanoa. Monet lapset kiinnostuvat rahasta ja taloudesta jo varhaisessa vaiheessa. He laskevat rahansa tarkkaan ja pitävät kolikot ja setelit visusti tallessa omissa pienissä lompakoissaan. Kannelmäen Nordean konttorijohtajan Katariina Kaijalaisen mielestä rahankäyttöä onkin hyvä harjoitella mahdollisimman nuoresta lähtien turvallisilla parin euron summilla, eikä rahasta puhumista kannata arastella.

Jenni Manner kertoo, että he ovat käyneet Taavin kanssa raha-asioita läpi tilanteissa, joissa se on tuntunut järkevältä. Esimerkiksi jos Taavi on saanut lahjaksi rahaa tai tienannut pieniä summia tekemällä hommia mökillä, on pojan kanssa yhdessä mietitty, mihin raha kannattaa käyttää ja kuinka paljon siitä voisi laittaa säästöön. Ajatuksena on opettaa, ettei kaikkea tarvitse kuluttaa kerralla. Isosisko Sanni on säästäväisempi, kun taas Taavilla on kovempi polte käyttää rahansa.

Yritämme aina säästää edes osan.

– Yritämme aina säästää edes osan. Futiskortit ovat sellainen asia, joita ostamalla saa pahimman poltteen sammumaan, kun hän saa ostaa niitä paketin tai kaksi, perheen äiti kertoo.

Taavin opittua laskemaan raha-asiat ovat auenneet hänelle entisestään. Äiti kertookin pojan pohtivan mitä esimerkiksi auto, vene tai lomamatka maksaa, koska niin suuria summia on vaikea ymmärtää. Yhdessä keskustellen raha ja sen arvo jäsentyvät pienelle ihmiselle.

Lapsen kiinnostusta ja ymmärrystä raha-asioiden suhteen ei siis kannata aliarvioida, vaan ottaa lapsi pienestä pitäen mukaan perheen päivittäisiin talousaskareisiin kaupassa käynnistä laskunmaksuun.

– Yleinen mielikuva on, ettei alakoululainen vielä ymmärrä taloutta, mutta meidän kokemuksemme on, että kun lapsi näkee asioita ympärillään, hän kiinnostuu niistä. Alakoululainen ei varmasti ole liian nuori ymmärtämään talouden toimintaa, Tiina-Maija Toivola summaa Yrityskylään osallistuneiden kuudesluokkalaisten kokemuksia.

Toivola kertoo, että talousaiheista alakoululaisia kiinnostavat erityisesti palkka ja verot. Hän arvelee sen viestivän siitä, että lapset kuulevat vanhempien puhuvan aiheista kotona ja Yrityskylän myötä kiinnostus niitä kohtaan herää.

Raha ei kasva puussa ja muita tärkeitä oppeja

Mitä ekaluokkalaisen tulisi tietää rahankäytöstä? Toivolan mukaan jo pienenkin lapsen olisi hyvä osata suunnitella omaa kuluttamista. Pähkinänkuoressa: jos on tietty määrä rahaa, on hyvä harkita, mihin sen käyttää.

Katariina Kaijalainen lisää, että ekaluokkalaisen olisi hyvä ymmärtää, ettei raha kasva puussa vaan sen ansaitsemiseksi on tehtävä töitä. Vanhempien on hyvä korostaa erityisesti säästämistä ja unelmien toteuttamista. Jos kaikkea rahaa ei käytä nyt vaan laittaa säästöön, sitä jää käytettäväksi myöhemminkin. Viikkoraha on hyvä tapa opettaa omista rahoista huolehtimista perheen nuorimmille.

Jenni Manner kertoo, ettei heidän perheessään ole vielä käytössä viikkorahaa, vaan lapset voivat tienata tekemällä pieniä askareita mökillä, tai rahaa annetaan tarvittaessa.

– Jos lapset saisivat viikkorahaa, siihen sisältyisi kotitöiden tekeminen. Ne kuuluvat kaikille ja ovat tuon ikäiselle hyvä kannustin. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, mihin viikkoraha käytettäisiin, Jenni Manner miettii.

Lasten rahat säilyvät parhaiten omassa lompakossa, jota ei saa omin päin ottaa mukaan ellei ole erikseen sovittu. Mannerin perheen lapsilla on myös pankkitilit, joille rahaa laitetaan säästöön. Lapset seuraavat mielellään vanhempien verkkopankin kautta, kuinka paljon omalla tilillä on rahaa.

– Jos säästää isompaan juttuun, verkkopankista voi katsoa, kuinka paljon rahaa on kertynyt, ja laskea, kuinka paljon vielä puuttuu.

Lapset ovatkin oppineet hyvin, ettei kaikkea ole pakko ostaa uutena.

Jenni Manner kertoo opettavansa omille lapsilleen kestävän kuluttamisen periaatteita. Lapset ovatkin oppineet hyvin, ettei kaikkea ole pakko ostaa uutena.

– Taavikin on tehnyt huippulöytöjä kirpparilta. Hän on ostanut esimerkiksi 70 euron lelupaketin kirppikseltä viitosella.

Manner kertoo, että lapset käyvät välillä myös myymässä kirpputorilla. Kun lapset käyvät läpi omat lelunsa ja laittavat niitä myyntiin, heillä on mahdollisuus tienata hieman taskurahaa ja samalla he saavat motivaatiota siivota omia huoneitaan.

Ostamisen ja myymisen harjoittelu on oiva keino oppia rahankäyttöä. Kaijalainen lisää, että pankin näkökulmasta lapsista halutaan kasvattaa vastuullisesti toimivia aikuisia, jotka hallitsevat arjen budjetoinnin ja pärjäävät yhteiskunnassa. Myös kyky ymmärtää taloutta sekä tehdä itselle sopivia valintoja raha-asioissa ovat hänen mukaansa tärkeitä asioita.

– Ne eivät toki ole vielä 7-vuotiaan juttuja, mutta kaikki johtaa siihen, Kaijalainen summaa.

***

Haastattelun ja valokuvauksen päätteeksi Taavi saa käydä ostamassa lähikaupasta jäätelön palkkioksi. Taavi tarkistaa tottuneesti hintalapusta jäätelön hinnan ja laskee, riittääkö kukkarossa oleva kahden euron kolikko ostokseen. Myös asiointi kassalla sujuu kuin vanhalta tekijältä. Näillä eväillä on hyvä suunnata opintielle!

Miten opetan lapselle ja nuorelle raha-asioiden hoitoa – katso video

Vinkkejä fiksuun rahankäyttöön

Fiksu ei käytä koko viikkorahaa karkkiin, vaan laittaa osan säästöön ja tienaa lisää taskurahaa vaikkapa kotitöitä tekemällä.

Katso Jalmarin vinkit järkevään rahankäyttöön.

Teksti: Paula-Maija Wallin

Kuvat: Maria Moulud

Kopioi sivun linkki: