Sommar utan bekymmer – checklista för semesterfirare

Innan du doppar tårna i strandvattnet är det bra att kontrollera att fakturorna blir betalda under semestern och att dina kreditkort fungerar under resan. 

1. Är fakturorna betalda eller konverterade till e-fakturor?

Förbered semestern med att sätta alla fakturor i betalning på förhand. Om du konverterar alla pappersfakturor till e-fakturor kan du kontrollera dem i nätbanken. 

2. Har du aktiverat automatisk betalning och alarm?

Nätbankens tilläggstjänster gör det lättare att komma ihåg fakturor och betala dem så smidigt och snabbt som möjligt.

Om du vill komma undan så lätt som möjligt kan du aktivera automatisk betalning av e-faktura i nätbanken. Då debiteras kontot med de valda e-fakturorna direkt på förfallodagen, och du behöver inte göra något.

Påminnelsetjänsten skickar i sin tur e-post eller sms till dig när en ny e-faktura kommer till nätbanken. Du kan också bekräfta betalningen av e-fakturan per sms.

Dessutom kan du ställa in alarm i nätbanken om saldogränsen på brukskontot underskrids. Alarmtjänsten hjälper dig att uppskatta dina disponibla tillgångar och eventuella penningbehov under semestern.

3. Kreditkort färdigt i plånboken?

Kreditkort är fantastiskt ressällskap på semestern. Med kortet betalar du inköp och tar ut kontanter i hela världen. I Finland kan du dessutom ta ut kontanter vid många butikskassor.

Det är bra att alltid ta med två kreditkort på resor. Du kan bland annat använda det ena kortet för inköp på nätet och det andra som betalkort under resor. Då kan du lättare följa upp dina kostnader och se till att betalkortets limit räcker till för hela resan. På resor är det klokt att förvara ett kreditkort på ett säkert ställe till exempel i hotellets förvaringsfack. Om något otrevligt händer har du reservkortet kvar.

Kom ihåg att Nordea Gold-kortet också har heltäckande reseförsäkring. Försäkringsegenskapen gäller om minst 75 procent av rese- och hotellkostnaderna har betalats på kredit.

Du kan också teckna reseförsäkring separat. Läs mer om Nordea If-reseförsäkring.

4. Har du kredit? Har du kontrollerat begränsningarna?

Före resor är det bra att kontrollera kreditkortets kreditlimit och återstående kreditlimit för att säkerställa att krediten inte tar slut under resan.

Kontrollera också att kreditkortets säkerhetsgränser är i nivå med dina behov. Om du vet att du har behov av större engångsuttag eller -köp är det bra att beakta detta före resan. Om du inte tänker handla på webben under resan är det klokt att inaktivera kortets nätanvändning.

Kom också ihåg att kontrollera kreditkortets geografiska avgränsning. Med hjälp av den geografiska avgränsningen kan du fastställa de regioner där kortet kan användas för betalning och kontantuttag. Om du endast vistas i Finland är det bra att avgränsa kortanvändningen endast till Finland.

5. Mobilbanken i smarttelefonen?

Det är praktiskt att ha mobilbanken i smarttelefonen eller pekdatorn på resor. Via mobilbanken sköter du bankärenden lätt och säkert och har koll över penningsituationen.

Mobilbanken ger också trygghet på resor: du kan kolla konto- och korttransaktioner och omedelbart reagera på fel och missbruk. I sådana situationer ska du genast ringa Nordea Kundtjänst 0200 3000 (lna/msa) vardagar kl. 8.00–20.00. Telefontjänsten Nordea 24/7 betjänar dig på finska dygnet runt.

6. Är bankkoderna med?

Du kan sköta bankärenden var och när som helst om du har bankkoderna med dig. Du behöver koderna för att identifiera dig i nätbanken, mobilbanken och telefontjänsten. Din identitet kontrolleras med hjälp av dem.

Det är allt lättare att identifiera sig i elektroniska banktjänster med hjälp av kodappen i smarttelefonen eller pekdatorn. Du behöver inget kodkort utan får tillgång till dina bankuppgifter med användarnamn och pinkod som du väljer själv.

Tipsen för smidiga bankärenden under sommaren gavs av Hanna Kiraly och Tero Pirskanen från Nordea.

Sköt dina dagliga ekonomi smidigt – läs mer

Kopioi sivun linkki: