Siirto on tehty – lue, kuinka maksaminen mullistuu

Jos luulit, ettei maksaminen voi käydä enää helpommaksi lähimaksun ja Nordea Payn kaltaisten innovaatioiden jälkeen, olit väärässä. Uusi Siirto-palvelu tuo käteisen tunnun digimaksamiseen, fyysiset ja ajalliset rajat rikkoen.

Käteisellä ei mene hyvin. Kilisevän ja kahisevan käyttö vähenee Suomessa tällä hetkellä 5–6 prosentin vuosivauhtia, ja jo yli 70 prosenttia suomalaisista pitääkin maksukortteja pääasiallisena maksutapanaan. Kortit ohittivat käteisen suosion kymmenen vuotta sitten Suomessa, ja jos nykyinen muutosvauhti jatkuu, käteisen tulevaisuus näyttää synkältä.

Käteisellä on kuitenkin etunsa, kuten välittömyys, nopeus ja helppous. Käteinen ei tunnetusti petä, oli kyse sitten ravintolalaskun jakamisesta tai taksirahan maksamisesta ystävälle. Karkki- tai viikkorahan taikuus piilee sekin lantin, ei ehkä niinkään tilisiirron, saamisessa. Ongelma on tietysti siinä, että yhä harvempi kantaa enää rahaa mukanaan. Eikö käteistä voisi mitenkään päivittää digiaikaan?

Tähän kysymykseen on saatu vihdoin vastaus, kun Nordea yhdessä Otto-automaateista tunnetun Automatian kanssa tuo nyt asiakkailleen uuden sovelluskaupasta ladattavan Siirto-palvelun, kertoo Nordean tulevaisuuden maksuratkaisujen kehittäjä Rasmus Mårtenson.                                                                                        

– Siirto on näppärä maksutapa – nopea, helppo ja turvallinen, Mårtenson aloittaa kuvaillessaan Siirtoa.

– Jos ajatellaan kaverille maksamista ennen Siirtoa, niin se edellytti tämän tilinumeron tietämistä ja sen jälkeen verkkopankissa maksun suorittamista. Jos kaveri oli eri pankin asiakas, tilisiirrossa kesti vähintään yksi pankkipäivä. Siirto ratkaisee nämä kaksi pulmaa.

Siirron myötä riittää, että valitsee sovelluksesta kaverin Siirtoon liittämän puhelinnumeron ja laittaa rahat matkaan. Kaveri saa tämän jälkeen välittömästi viestin mobiilimaksun onnistumisesta. Ja mikä parasta, sillä ei ole väliä, minkä pankin asiakas kaveri on. Siirto toimii ongelmitta pankkien ja eri sovellusten välillä.

Kokemus ei ehkä ihan korvaa käteisen iskemistä kouraan, mutta tätä lähemmäksi ei sitä päästä.

Siirto tulee toimimaan myös suomalaisissa verkkokaupoissa. Tilauksen lopussa maksuvaihtoehdoksi valitaan Siirto ja lomakkeeseen kirjoitetaan oma puhelinnumero. Tämän jälkeen verkkokauppa lähettää maksuvahvistuksen, joka hyväksytään puhelimella. Se on iso askel eteenpäin nykyisestä pitkän maksulomakkeen täyttämisestä.

Helposti, turvallisesti ja henkilökohtaisesti

Siirron käyttöönotto on helppoa. Ensin ladataan sovellus, sitten tunnistaudutaan pankkitunnuksilla ja lopuksi valitaan puhelinnumero ja tilinumero, jota käytetään maksujen siirtämisessä ja vastaanottamisessa.

Yksi Siirron eduista suhteessa tilisiirtoon on sen turvallisuus, joka perustuu siihen, että osapuolet tietävät, kenen kanssa ovat tekemisissä.

– Kun otat palvelun käyttöön, sinun tulee tunnistautua, jotta voidaan varmistaa, että olet se henkilö, joka rekisteröi tilin ja puhelinnumeron, Mårtenson painottaa.

Siirron käyttäjät näkevät jo ennen maksua, kuka vastaanottava henkilö on. Näin ei välttämättä ole tavallisen tilisiirron kanssa, mitä esimerkiksi netin väärillä nimillä esiintyvät huijarimyyjät käyttävät usein hyväkseen.

– Jos käytät Siirtoa ja tilaamasi tavara ei tule perille, voit soittaa polisiille ja kertoa, minkä niminen henkilö sinua huijasi ja mikä hänen puhelinnumeronsa on.

Osa rahan vastaanottamista on perinteisesti ollut henkilökohtaisuus, oli kyse sitten velan takaisin saamisesta tai lahjan vastaanottamisesta. Henkilökohtaisuus vaatii toimiakseen välittömyyden ja tunteen – mitä suoremmin ja nopeammin rahan saa, sen henkilökohtaisemmalta se tuntuu.

– Tilisiirrossa vastaanottaja näkee maksun usein vasta pitkän ajan jälkeen, jolloin se ei ole enää niin ajankohtainen, toteaa Nordean mobiilimaksamisen asiantuntija Tomi Hakari.

Henkilökohtaisuuteen liittyy myös rahan kanssa saatu viesti. Siirron avulla voitkin lähettää rahan lisäksi viestin, jonka vastaanottaja näkee puhelimensa ruudulta.

Kuvittele esimerkiksi tilanne, jossa istut kahvilassa ja näet ystäväsi mutta hän ei näe sinua, ja päätät yllättää hänet. ”Moikka! Kiitti eilisistä bileistä, oot paras. Juohan yks latte mun piikkiin!”, näkee puhelinta selaava ystäväsi samalla, kun hän saa sinulta lahjan. Ja jos mukana on kuva sinusta istumassa ja virnistämässä hänen takanaan, niin vielä parempi.

– Mahdollisuus liittää kuvia viesteihin tulee myöhemmin kevään aikana. Ensin pitää saada perusta toimimaan, vastaa Mårtenson uteluihin kuvaominaisuudesta.

Pelastaako Siirto hyväntekeväisyyden ja torikaupan?

Siirron kaltaiset palvelut ovat Suomessa uusi juttu mutta eivät suinkaan muualla maailmalla. Esimerkiksi länsinaapurista eli Ruotsista on löytynyt vastaava palvelu, Swish, jo vuodesta 2012 asti. Jos Swishin menestyksestä voi jotain päätellä, Siirrosta saattaa tulla Suomessakin koko kansan maksutapa.

– Neljässä vuodessa yli puolet koko ruotsin väestöstä, nuorista vanhuksiin, on siirtynyt Swishiin, Mårtenson sanoo.

Uuden palvelun vaikutuksia on vaikea arvioida vielä tässä vaiheessa, ja Mårtenson toteaakin, että Siirron julkaisu on vasta alku uudelle maksutavalle, joka tulee kehittymään vielä paljon.

Ei ole vaikea kuvitella, mitä uusi maksamisen muoto tule merkitsemään esimerkiksi torikauppiaille ja kaduilla rahaa kerääville hyväntekeväisyysorganisaatioille, joiden toiminta on kärsinyt valtavasti käteisen käytön vähenemisen myötä. Kun maksuun riittää puhelinnumeron näppäileminen, kynnys auttaa tai ostaa madaltuu.

Mahdollisuudet eivät toki pääty tähän. Voisivatko työnantajat kilpailla työntekijöistä esimerkiksi reaaliajassa maksettavalla palkalla, jonka saisi joka päivä, joka tunti?

– Joka tunti? Miksei palkka voisi valua työntekijälle koko ajan!, Hakari naurahtaa.

Niinpä, miksei.

Lataa Siirto! 

Teksti: Sebastian Koskinen

Kuvat: Pinja Nikki

Kopioi sivun linkki: