Puhuva tunnuslukulaite ja tunnuslukusovellus ovat näkövammaisen apulaisia

Nordean tunnuslukulaitteesta tulee keväällä markkinoille puhuva versio, joka on suunniteltu erityisesti näkövammaisten ja heikkonäköisten tarpeisiin.

Paperinen tunnuslukukortti on jäämässä historiaan. Sen ovat korvanneet tunnuslukusovellus sekä tunnuslukulaite ja sen sisarus puhuva tunnuslukulaite. Uudet tunnistautumisen tavat tekevät tunnistautumisesta aiempaa turvallisempaa ja kätevämpää, mutta myös saavutettavampaa näkövammaisille asiakkaille.

– Paperinen tunnuslukukortti on ollut näkövammaisten kannalta suuri kompastuskivi, kertoo Näkövammaisten liiton saavutettavuuden asiantuntija Virpi Jylhä.

Paperinen kortti on pitänyt siirtää pistekirjoitukselle tai skannata tietokoneelle, jolloin lukujen kanssa on saattanut tapahtua kömmähdyksiä. Toisinaan näkövammaiset ovat joutuneet käyttämään tunnuslukukorttia toisen henkilön avustuksella.

Uudet tunnistautumisen tavat paitsi helpottavat asiointia myös edistävät näkövammaisten asiakkaiden itsenäisyyttä ja turvallisuuden tunnetta.

– Ylistän tunnuslukusovellusta kovasti. Sen käyttö on todella helppoa, nopeaa ja yksinkertaista, mikäli älypuhelimen käyttö onnistuu. Sovellus toimii hyvin myös näkövammaisten käyttämällä ruudunlukuohjelmalla, kertoo Jylhä, joka on itsekin vaikeasti heikkonäköinen.

Kaikki eivät kuitenkaan pysty käyttämään digitaalisia palveluita tai osaa niistä. Sen vuoksi tunnuslukusovelluksen kaveriksi kehitettiin tunnuslukulaite. Pankkikortin kokoinen laite ei kuitenkaan palvele näkövammaisia, sillä sen toiminta perustuu tunnuslukujen lukemiseen laitteen näytöltä.

Keväällä 2018 tunnuslukulaite saakin sisaruksen, kun markkinoille tulee näkövammaisille ja heikkonäköisille asiakkaille suunnattu puhuva tunnuslukulaite.

Tunnusluvut haltuun kuuntelemalla

Puhuva tunnuslukulaite on kehitetty yhteistyössä Näkövammaisten liiton kanssa.

– Kävimme yhdessä läpi laitteen käytettävyyttä. Pohdimme esimerkiksi, miten näppäimet merkitään niin, että niiden toiminnot voi tunnistaa koskettamalla, kertoo tunnuslukulaitteen tuotepäällikkö Mikko Hiekkataipale Nordeasta.

Laitteen ominaisuuksia hiottiin koko kehitysprosessin ajan liiton asiantuntijoilta saadun palautteen ja kehitysehdotusten perusteella.

Lopputuloksena on laite, joka kertoo käyttäjälle tunnusluvut ääneen. Käyttäjä voi kuunnella laitetta myös kuulokkeilla. Puhuvan laitteen näppäimistö on suunniteltu näkövammaisen tarpeita varten, ja siinä on suuri näyttö, josta heikkonäköisen on helppo nähdä luvut.

Näppärä näppäimistö

Lähes 80-vuotias näkövammainen Annikki Peltonen innostui kuullessaan puhuvasta tunnuslukulaitteesta.

– Moni palvelu on edelleen hankala meille, jotka käytämme pistekirjoitusta. Puhuva tunnuslukulaite yllätti minut iloisesti. Se vie näkövammaisten asiaa taas askeleen eteenpäin.

Peltonen kokee älypuhelimen käytön haastavaksi näppäimistön puuttumisen takia. Sileällä pinnalla numeroihin on hankala osua. Siksi hän ei ole ottanut käyttöönsä tunnuslukusovellusta. Puhuvan tunnuslukulaitteen näppäimistö saikin Peltoselta kehuja, kun hän testasi laitetta Nordeassa. Esimerkiksi keskimmäisestä näppäimestä löytyvät kohopisteet helpottavat navigointia näppäimistöllä.

Myös puheominaisuus saa Peltoselta kiitosta. Pitkät numerosarjat laite luettelee ääneen kolmen numeron ryhmissä, mikä helpottaa Peltosen mukaan numeroiden kirjaamista.

Esteetöntä pankkiasiointia

Teknologian kehityksen ansiosta näkövammaisten on entistä helpompi hoitaa pankkiasiat kotoa käsin. Etenkin mobiililaitteiden yleistyminen on Jylhän mukaan auttanut näkövammaisia. Mobiilisovellukset ovat verkkosivuja yksinkertaisempia, ja useimmissa älypuhelimissa on sisään rakennettu ruudunlukuohjelma sekä mahdollisuus esimerkiksi säätää värejä ja fonttien kokoja.

– Näkövamma on myös liikkumisvamma, ja pankkikonttoriin pääsy on joillekuille ongelmallista. Tekniikka on tuonut palvelut myös näkövammaisen koteihin, ja niitä voi käyttää milloin ja mihin aikaan tahansa.

Hiekkataipaleen mukaan Nordeassa jokainen uusi sovellus kehitetään saavutettavuus huomioiden. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että sovelluksen tulee olla käytettävissä ruudunlukusovelluksen avulla.

Myös Peltonen on tunnistanut digitaalisen asioinnin hyödyt. Tällä hetkellä verkkopalveluiden käyttäminen aiheuttaa hänelle kuitenkin toisinaan pulmia.

– Yritän päästä kiinni digitaaliseen pankkiasiointiin, jotta voisin hoitaa useammat pankkiasiat kotoa käsin. Puhuvan tunnuslukulaitteen avulla pääsen kirjautumaan palveluihin entistä helpommin ja voin siten myös mahdollisesti oppia asioimaan verkossa entistä helpommin.

Tunnuslukulaite on täällä, mutta mistä siinä oikein on kyse?

Nyt siirrytään digiin – pankkiasiointi ei ole enää sidoksissa aikaan ja paikkaan

10 syytä ottaa tunnuslukusovellus käyttöön

Teksti: Oona Kansi

Kuvat: Eeva Murtolahti

Kopioi sivun linkki: